Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar Mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-23 12:07

Jag har funderat på en gammal mac, en bärbar... har gammla mac-laptops SCSI? Jag tänkte ha en liten fjuttdator till samplern, och till att lira midifiler och lite ljud i en livesituation.
Den bör kunna köra någon gammal sequenser och ett wavelab(el.dyl) inga krav förutom att den ska kosta jättelite.

Annars har jag en perfekt dator för dig... en PowerPC 9600/300 med SCSI och 21"-skärm.

  • Medlem
  • 2003-10-23 13:17

...många äldre "high end"-PowerBooks har SCSI.

En gammal favorit här hemma är PowerBook 540c: SCSI, Ethernet, "Cd"-audio I/O och ett gäng portar till + en söt liten färg-TFT-skärm på hela 9,5 tum. Med 36 MB i RAM och 500 Mb som HD. (med ett Compact Flash-kort i PC-card-facket kan mer lagringsutrymme fixas lätt) Midi och Sample-editering funkar fint på en sådan dator.

540c lanserades 94 och gick loss på sisådär 45 000 kr när den var ny... men sen så kan den användas än i dag också.... (jag köpte den för 1000 kr 1999)

Min är inte till salu, bara ett tips på en mycket funktionell liten dator för lite pengar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 13:45

Jupp, hela PowerBook-serien har SCSI fram till FireWire-burkarna som säljs idag. Jag har skänkt bort en PB 145 B från 1991, perfekt Word-dator nuförtiden... den har också SCSI. Dock som en liten minikontakt till vilken man kopplar en medföljande adapter.

Hur lite är jättelite?

Jag hade en Lombard för två år sen, Powerbook G3/400Mhz med DVD-spelare, USB och SCSI. Samma stuk som Pismon om du vet hur den ser ut (svart med rundade former). Klarar definitivt av att köra Logic 4.7 (det jag körde på den), och man borde kunna få tag på en sån för inte allt för mycket pengar (4-5000 max). Kanske overkill för dig?

Lätt att släpa med sig iallafall, till skillnad från G3-powerbookarna innan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 14:57

Man borde egentligen kunna få tag på första "TiBook" 400:an för väldigt små pengar nu, kanske 6-7000:-.

Ajustja, den har inte SCSI. Men vad ska du med SCSI till förresten? Kör en mjukvarusampler i stället. Med 512 mb ram i en så'n burk så pallar den det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 15:11

Enapa är med i "Akai-da". Fast det är jag också, använder S3000XL litegrann för tiden. Förresten enapa, har du testat Akaidisk nått? Bra att ha när man bara vill slänga över en ljudfil eller två. Annars tycker jag du gör rätt i att skaffa en gammal beggad bärbar Mac, får väl hoppas att Mesa funkar bättre där. Jäkligt omständigt program på Win32-platformen iaf. Blä!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 15:20

Favorit i repris: Mesa på Mac funkar onekligen klockrent, så klockrent det nu kan bli med hårdvarusampler. Om man kör MacOS 9 kan man "disablea" CD-rom-drivrutinerna till MacOS och använda den enheten för att läsa in Akai-CD-roms. Akaien kommer upptäcka skivorna precis som om man kopplat en fristående CD-romdrive till den.

Man bör också ha ReCycle i datorn så kan man klippa samplingar assnabbt, ReCycle mappar och skickar allt till Akaien så är det bara att spela på tangenterna direkt. Spela t ex in varje ton på ett piano, in i ReCycle, klipp (görs automatiskt, men kolla så den klipper rätt), skicka ut till samplern - ställ ev in release för patchen - spela på. Så, förstås, en Powerbook G3 med SCSI gör jobbet alldeles eminent.

Mellan dator och sampler har man en Akai-formaterad extern SCSI-drive på 500 mb (vilket är max för Akaien). Där kan man lagra sina samples + patcher, för det kan tyvärr inte göras på Macens hårddisk, Akaien kan inte direkt accessa HFS / HFS+ -filformaten. Den externa driven kan ju med fördel vara även en Zip eller så. Då kan man t om naturligtvis formatera den antingen från Macen eller Akaien, så man kan även lagra semesterbilderna på en Mac-skiva t ex.

Seeing is believing...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-23 20:28

Danke! jag tror att under tusingen är vad jag ska satsa, jag har sett några som liknade avarts mac. Det är till Akajen som jag har tänkt att ha den, har inte fått Cp-pc´n att fixa SCSI.

Sen så tänkte jag ha den som bärbar dator också, köra midi som live grej.
Sen så är jag lite förtjust i Macar och har alltid gillat bärbara datorer.

Vilken av dessa är prisvärdast?
1
2
3
4

Har ingen koll på så gamla macar, men ta en titt på www.lowendmac.com som har rätt bra info om gamla modeller.

Fler ställen som säljer macar:

www.mactorget.nu
www.macworld.se (macbörsen)
www.99mac.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-24 14:51

Enapa; ettan är bara att köpa i så fall, folk som annonserar med foto känns ju klockrena. Och du är ju van att köpa bra grejer för hundralappar... :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2003-10-27 08:47

enapa: 1:an verkar ok.... MEN den benämns ju bara som "PowerBook 540" och avsaknaden av det lilla "c" bör innebära att skärmen är av typen "passiv matris" och enbart visar gråskalor i "skuggigt" skick... Inte fullt lika trevligt som en klar TFT-skärm med "aktiv matris" som visar 256 färger. Därför kan nr 2 vara ett bättre köp (beroende på skick och så, givetvis).

Some info

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-08-16 21:14

Vad lustigt, säkte på nått helt annat så kom min gamla tråd upp böand träffarna, sitter med enisklabb vid inblåset efter ett hårt pass i protools, satan vad den fläktade..... som en hund som äter... det slutar inte förän det tar slut!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-16 21:34

ettcitat: "Det slutar inte förrän det tar slut!"

1
Bevaka tråden