Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modem på Mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör ett försök här också, jag har redan skrivit samma sak på Mac-forumet. Min gamla Mac skall få en ny ägare, eller ägarinna rättare sagt. Men jag vill kunna få igång ett gammalt ruttet modem på den. Men vart kopplar jag in det?

Som inbiten PC-användare så sår jag helt förvirrad inför min (snart någon annans) Mac. Vaffan kopplar jag in ett modem? Och vad är det för ockulta kontakter jag ser? Grejen är den att jag vill koppla in ett gammal modem, alltså ett helt "vanligt" modem. Men jag finner inga com-portar som på en PC. Vad gör man? Skall jag skaffa någon adapter för att det skall funka? Vart hittar jag en sådan i så fall, Kjell och Co..?

En bild på härligheten:

Jag tacker er, o högt skattade Macintosh-experter, på förhand.

  • Medlem
  • 2004-05-18 21:09

Porten med telefonlurs-symbolen är macens "Modem-port". Men det kanske blir klurigt att hitta ett 56 Kbps modem till den porten, den har några år på nacken. kolla av begagnatmarknaden kanske? macoteket.se kanske har något PCI-modem inne? Annars är det bredband i någon av de två ethernetportarna (den undre rekommenderas) som gäller!

Modemet hon har är ett 28.800-modem så det är väl äldre än datorn. Fick ett tips på 99mac om en kabel på macoteket. Jag skall kolla runt lite i stan om man kan hitta något där. Eller i något skåp i serverrummet på jobbet.

Jag kan nog skrapa fram både modem och en ADB-kabel (som de hette på dessa gamla klenoder). Ska rota runt lite på de ställen jag mac-konsultar åt, det finns så mycket grejer som bara ligger så att det är rent larvigt. Eller vad sägs om den här som jag hittade i en skrubb:

YES!!! Du är en god männsika, vet du det? Tar gärna emot ett gammalt modem också om du hittar ett. Säg till vad du vill ha för skit... grejerna bara.

1
Bevaka tråden