Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 mot G5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 17:24

Hej!
Jag ska köpa en ny musikdator med Digi002r och Pro Tools LE.
Funderat runt ett tag på en G4 2x1.25 Ghz med typ 512 ram.
Jag kommer att spela in från hårdvarusynthar och samplers, dvs jag kommer inte att använda några mjukis-synthar/sampler. Däremot kanske det blir många plugin-effekter.

Är det värt att satsa på att köpa en G5:a?
Jämför en G4 2x1.25Ghz 512Mb med en G5:a på 1.6 Ghz och 256mb...Är en G5:a mycket bättre är en G4 med dubbla processorer?
Skulle vara intressant att få åsikter från rutinerade mac-användare.
Man kan ju trots allt hitta bra G4:or beggat som förmodligen skulle räcka till gott och väl...
Vad kostar RAM-minnen till G4 resp G5?
Tack på förhand.
TLN

inget proffs men.....

Jo jag tycker att du ska tänka en och två gånger innan du köper en G4...
Själv kör jag mittemellan varianten g5 dual 1,8 med 1,5gb ram och jag är bara så nöjd.
på skolan så använder vi g4:or och dom går mig på nerverna (känns slött och ibland laggigt när man belastar)

om du ändå överväger en g4:a så se till att den är JÄVLiGT billig....

Det ÄR skilnad.

Lycka till

Lars

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 13:15

...ett två propps-system med G4:or ÄR snabbare än ett singelpropp-system med G5!
...MEN...
Sedan har du ju minnesmängd & minneshastighet/bandbredd också att ta med i beräkningen...

Men jag skulle köra dubbelt, tveklöst!

Minnespriserna talar också till G4:ans fördel!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 13:31

Tack.
Det är mycket man får tänka på innan man köper dator. Ena sekunden tänker jag att jag ska unna mej att köpa en ny G5:a, så att man "hänger med" i uppdateringarna.
Andra sekunden tänker jag "En stark G4 räcker ända fram till vad jag ska göra".
Jag undrar, om G4:an kommer att halka efter när det gäller uppdateringar till Pro Tools LE och/eller Mac OS:en?
Jag kommer som sagt inte att använda mjukissynthar/samplers utan bara spela in från hårdvaruprylar.
Hur mycket RAM-minne är max i en G4 2x1.25Ghz?
Vad kostar RAM-minne till en G4?
TLN

Max minne är 2 GB
priset för en 512 modul ligger nog på 1300-1500 ink moms

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 12:12

Hmmm svår diskussion det här.

Jag tycker du ska tänka på i vilken miljö du tänker använda datorn i osckå. De gamla G4:orna har fortfarande ett rykte om att väsnas väldigt mycket. Jag har själv ägt både den första versionen av G4 MDD och FW800-modellen (som är jämförbar med den G4 som apple säljer nu). Den första, som så populärt kallades "vindtunneln" lät så mycket att den väckte barnen på kvällarna och då stod den i ett annat rum tio meter bort med stängd dörr. Den andra, en FW800-modell hann jag i princip bara packa upp, starta och packa ner igen för att den lät så mycket, även om den var tystare än den förra modellen. Vad jag menar är att detta kan vara väldigt störande till och med om du bara arbetar med ljudisolerande hörlurar.

Min G5:a, en singel 1.8 GHz, hörs knappt alls. Mer därtill så känns den MYCKET snabbare än mina andra maskiner, då mest min dubbel 867 MHz, som jag hade lite längre. Så om du kan sträcka dig till en dubbel 1.8 GHz (kanske utan DVD-brännare) så kommer du få ett rejält lyft.

Sedan så har tyvärr G5:an andra små bekymmer att kämpa mot. Har man otur får man en modell som har sprak och knaster i ljudutgången. Detta även genom USB- och Firewireljudkort, t ex DIGI002. Min dator har dock inte detta problem, men det finns ännu ingen lösning på problemet. Gå in och läs lite på User conferenses (mac) på digidesigns hemsida för att få en känsla av möjliga problem. Det finns även andra problem som verkar härröra från OS X också.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 20:51

Ja, jag vill ju ha en relativt tyst och stark dator.
Vad sägs om en Powerbook G4 1.5Ghz 17'' Superdrive?
Hur mycket oväsen för en sån?

Jag reser mycket, så laptop har ju mycket positivt med sej.

Låter oroväckande att G4:orna är så högljudda som du säger och att G5:orna kan spraka och föra oväsen.
Men fläkten i min AMD Athlon 1.4Ghz måste låta mer, det är jag helt övertygad om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-21 21:00

Powerböckerna är i det närmaste helt ljudlösa. Det är en av fördelarna med bärbart. De fläktar bara när de blivit väldigt varma, t ex om man placerat dem dumt, typ på sängen. Jag brukar lägga lite böcker under laptopen, då blir den inte så het.

En grej jag tänkte på är det där med G5 och felrapportering. Det tenderar dra åt sig en massa halvkompetenta (läs: halvklantiga) användare, så fort sådana rykten drar igång. De skulle kanske kunna lösa sina problem enkelt själva, men väljer att i stället gå in på en massa internetforum och klaga rätt hårt. Jag tror personligen G5 är mycket mycket bättre än vad ryktet säger.

Men det är klart, nuförtiden rekommenderar jag alla laptops, till allt. Det finns enligt min mening ingenting en laptop inte klarar, som en stationär klarar. Jo, förstås... det skulle vara att väsnas och väcka barnen då...

TLN, komplettera med en extern större skärm (standard PC-skärm funkar prima), ett tangentbord och mus så har du gott om skrivbordsyta också när du jobbar som hårdast. Jag skulle nog satsa på en 15" och hellre lägga extraslanten på en rejält bra extern skärm. Powerbook jobbar med "utökat skrivbord" också, så det blir som att jobba med två skärmar rent praktiskt.

  • Medlem
  • 2004-05-21 21:07

"Vad sägs om en Powerbook G4 1.5Ghz 17'' Superdrive?
Hur mycket oväsen för en sån?"

Fråga vetja! -> http://99mac.se/forum/

Generellt sett tror jag man kan påstå att en PowerBook
är tystare än en PC laptop pga långsammare & kallare processorer av PPC-typ.
17" är nog svalast (=tystast) av G4-serien just nu, den har störst avkylningsyta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-21 21:10

Jepp, jag kör ju PC-lapp men den är ganska tyst den med. Ljudlös mestadels. Men den har en Celeron-processor, de kanske inte blir så varma iofs. Ett komma åtta.

Alla G4 från typ quicksilver och framåt räcker till otroligt mycket. Det är inge problem att köra 30 kanaler med mycket pluggar. Skaffa dock minst 512MB extra minne. Baserat på egna erfarenheter.

1
Bevaka tråden