Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime Musical Instruments i PT LE?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 19:16

Är det någon som vet om man kan använda Quicktime Musical Instruments som instrument i PT LE och OSX? Förut med OS9 gick det ju genom OMS. Det var inte förrän idag jag hade behov av att använda det igen.

Kan bara inte komma på hur man gör. Om det inte går, vilka program fixar det hela idag (Logic, cubase etc)?

QT MI finns väl inte kvar i OS X? Men om PT LE pratar AU så har Apple en inbyggd synt som har GM-ljud som också läser SF, så om du behöver smör-och-bröd-ljud är du nog hemma där.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 11:09

Ja inte vet jag, men i Quicktimeinställningarna kan man välja Quicktime musical instruments eller någon annan "skum" synth som default för uppspelning. Eftersom jag valt Quicktime MI som förval borde det väl vara den jag hör när jag spelar upp midi-filer genom quicktime player? Men det kanske är den andra synthen jag hör då. Tyvärr kan inte PT LE prata AU så det kanske är dags att skaffa sig Garageband fort som......... Om det är den andra synthen jag hör så duger det minst lika bra.

Du har helt rätt - QT Musical instruments finns kvar, men uppenbarligen så går det inte att komma åt den genom PT (eller hur? kör inte det själv, så jag har lite svårt att testa). Applesynten heter DLS Synth (eller något liknande) och är en AU.

Ett sätt att lösa ditt problem är att köra DLS-synth i Rax (eller någon annan AU-host) och skicka midi till den från PT genom ReMidi eller IAC (inbyggt i Ljud/Midiinställningar, precis som i OMS). Då kan du visserligen inte bounca och lägga effekter inifrån PT, men vill du bara lyssna/skriva midifiler så är det ju en lösning. Vet inte hur hett Garageband är för sånt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 19:41

Jösses, jag tänkte inte ens tanken att Garageband kanske inte kan öppna MIDI-filer, kan programmet det?
Jag måste ju även kunna exportera som MIDI eller som Quicktime, fixar Garageband det?

false, jag ska kolla upp det du föreslår.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 17:40
Ursprungligen av Niklas Hellgren:

Jösses, jag tänkte inte ens tanken att Garageband kanske inte kan öppna MIDI-filer, kan programmet det?
Jag måste ju även kunna exportera som MIDI eller som Quicktime, fixar Garageband det?

GB kan inte importera midifiler direkt. Det finns två väger att gå. Den ena är att man omvandlar ens midifil till audio om importerar audio till GB (det finns en gratisapp som tar en midifil och exporterar alla spåren till audio) Dent du Midi heter den.
Finns: http://homepage.mac.com/beryrinaldo/ddm/

Den andra sättet är att skaffa EasyBeat, den kan importera/skapa midi och sedan exportera till ett format som GB känner igen!
Ta en titt här: http://www.macility.com/products/easybeat/

Det finns någon knölig lösning för att få in midifiler till Garageband, men jag har för mig att den går via samplingar och ett externt program. Garageband exporterar inte MIDI vad jag vet, bara till audiofiler.

1
Bevaka tråden