Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gjorde man förr?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här med min (farsans) gamla beiga G3 på 300 MHz och kan inte låta bli att undra hur man gjorde förr. Den nya Mac mini är precis nyutkommen och många undrar om den verkligen kan klara av att användas till musikskapande. Jämför man med den G3:a jag sitter vid just nu måste den ändå vara bra mycket snabbare. Och den här var ändå en top of the line när den kom och kostade säkert över 20000 papiljotter. Kunde man då inte jobba med musik med den? Är det så att det är först nu datorerna är tillräckligt bra för att användas till musikskapande eller kommer det vara så att den fina DP G5:a man precis köpt om fem år kommer att vara totalt oduglig på grund av alltmer krävande program? Hur var det egentligen?

/en som inte vara med förr

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 14:52

Antar att det beror på program och kompabilitet... saker utvecklas... gör de jämmt.

Drivrutiner till dina nya firewire/usb prylar stödjs inte av gammla operativsystem, eller om ens datorn har firewire...

Klart att en gammal amiga funkar finfint som sequenser, men programmen får nya funktioner hela tiden, man vänjer sig, andra underlättar för en, då man tidigare fick gå långa omvägar...

Sen är gammla program till viss del en bristvara... kan inte gå in i en butik och köpa "cubase v3"

Kan vara lite av anledningarna...

Man kommer rätt långt på en G3/300. Jag har använt en G3/233 för att göra enklare saker på, och det funkar finemang så länge man inte begär allt för mycket. Mjukvara skrivs alltid med hänsyn till vilka resurser som finns, så förr skrev man snålare pluggar och liknande. (Vilket ibland går bra - tex för samplers - men ska man göra en bra reverb tex krävs det rejält med processorkraft; jag tycker att det är uppenbart att dagens pluggar som kräver bra mycket mer låter betydligt bättre. Jämför Steinbergs Model E med Arturias Minimoog tex.)

Men den stora skillnaden är nog att man förr gjorde mer saker offline - bouncade spår, processade i sampleeditorer osv, vilket man idag inte behöver om man sitter på motsvarande top-of-the-line-burk. Och det finns en anledning till att ProTools idag inte är lika hett eller ens det självklara proffsvalet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:18

Precis det jag sa!

Förr bouncade man hit och dit.. idag lägger man en fet VSTi med 4 st vst effekter på, i realtid... gånger 6..

Mer kraft gör att man har mer kraft att "slösa" på... och därigenom få saker att bli smidigare/snabbare i hanteringen.

Datorn i sig gör ju inte att du gör bättre musik... däremot kan den underlätta det för dig!

edit: hittade nu, lite appropå det jag försöker säga:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=5695

Med tanke på hur bra grejerna är idag borde det inte överhuvudtaget gått att skapa musik för 10 år sen..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 16:14

LOL... ja, det är ett under

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 17:41

G3/300 var ett riktigt mäktigt ProTools/studiomonster-backbone på sin tid. Ja, inte för allt för länge sedan. T om är det så att vissa studios säkert har någon sån rullande fortfarande.

Kan de inte frysa hårdvarutvecklingen ett par år så programmerarna kan koncentrera sig på att skriva optimerade program i stället? Logic till Mac verkar vara rätt optimerat, önskar att mitt Cubase till PC var lika bra.

kan de inte frysa all utveckling ett bra tag.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 11:52

Man behöver ju inte hänga med i köpsvängen. Går utmärkt att skapa med gamla prylar. Min Atari håller takten som tusan, tänkte bli klar med en liten ny KFK-grej any day now. Som ni ska få höra förstås.

Ursprungligen av PF:

Man behöver ju inte hänga med i köpsvängen. Går utmärkt att skapa med gamla prylar

Känner allt för många som uppdaterar allt hela tiden. Hårdvara/OS/Mjukvara v9.01.02-3 rev 7.56. Bättre att lära sig ett fåtal verktyg och pressa ut musik till sista atom ur dem. Jag har räknat ut med la formula att 52.4% av alla datorstrulfrågor skulle försvinna om alla lugnade ner sig lite samt att all musik skulle bli intressantare....alla behöver inte just den maskinen för att låta exakt som det ska låta.

Ursprungligen av PF:

Man behöver ju inte hänga med i köpsvängen. Går utmärkt att skapa med gamla prylar. Min Atari håller takten som tusan, tänkte bli klar med en liten ny KFK-grej any day now. Som ni ska få höra förstås.

Jo, men det är väldigt viktigt att det går att få tag på gammal mjukvara enkelt i såna fall. Oldversions.com är bra, men det räcker inte riktigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 13:03

Jag räknade ut det på en gammal miniräknare och då blev det 387,9%.. ?

Det är viktigt att ha en ny räknare, + är annorlunda på de äldre.

1
Bevaka tråden