Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Renoise, madtracker, sync etc

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 17:11

Tjoho
Jag har fortfarande inte gett upp tanken på att kunna använda nån tracker tillsammans med tracktion. Så har jag kollat in renoise nu och det verkar inte så dumt, jämförbart med madtracker i mångt och mycket men vad som talar för renoise är bättre effekthantering, asio, och midi-synk (MT2 har visserligen rewire-stöd, med det funkar dåligt)
Så till min fråga, är det nån som kör renoise tillsammans med tracktion eller annan sequenser? Hur funkar det, och hur gör man för att få igång det (de tutorials som finns säger inte mycket om saken).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-12 12:45

uppar tråden, ingen som testat?

  • Medlem
  • 2005-02-13 19:01

Vad ska du göra mellan tracktion och renoise ?

Varför inte bara köra renoise ?

Har testat renoise nu i två veckor och kan definitivt säga att jag kommer att stanna kvar
Allt som jag testat har funkat klockrent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-13 20:01

Trackers har ju sina begränsningar. Jag vill kunna spela in ljud och midi också och få det bästa av båda världarna på ett smidigt sätt.

  • Medlem
  • 2005-02-15 14:47

Tja, ljuddelen blir ju lite småbökig eftersom du har två separata program.

Vilken funktion vill du ha som inte finns i tracktion eller i renoise ?
Du kan "spela in" midi biten direkt i renoise men däremot om du har externa synthar så finns det ingen funktion just nu i Renoise som mixar in syntharna. Det är på G att även spela in externa synthars ljud in i renoise men just nu får man göra det som en separat procedur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-15 20:24

Jag inser det, men det kan väl inte vara jättejobbigt att exportera wave från två program och sen mixa ihop det. Synd bara att rewire i MT2 funkar dåligt.

Jag vill helt enkelt kunna "tracka" (mest för trummor och loopar) och sen om jag känner för att spela nåt på nån extern synth eller spela in nåt ljud "live" till det så ska det gå att göra utan allt för mycket besvär, så inte kreativiteten hinner springa iväg innan man har allt redo att trycka "rec".

Jag känner lite att jag har "vuxit ur" trackerformatet så till vida att jag vill spela mer på klaviatur och programmera mindre och använda mina hårdvarusynthar. Fast närdet kommer tilltrumprogrammering och sånt så vill jag ändå göra det ien tracker för att formatet är oslagbart till det och för att jag är så väldigt inkörd på det.

  • Medlem
  • 2005-02-16 10:43
Ursprungligen av makari:

Jag inser det, men det kan väl inte vara jättejobbigt att exportera wave från två program och sen mixa ihop det. Synd bara att rewire i MT2 funkar dåligt.

Jag känner lite att jag har "vuxit ur" trackerformatet så till vida att jag vill spela mer på klaviatur och programmera mindre och använda mina hårdvarusynthar. Fast närdet kommer tilltrumprogrammering och sånt så vill jag ändå göra det ien tracker för att formatet är oslagbart till det och för att jag är så väldigt inkörd på det.

Ne det är inte speciellt svårt att mixa ihop två ljud men det är en extra procedur man får göra....just nu i alla fall.
En annan sak som jag kom på som jag inte kollat upp, är hur man ska trigga båda program att spela samtidigt. Det är väl lite av rewire's fördel att man kan köra allt som om det vore ett program.

Vet exakt vad du menar med trummor etc.
Hela sample hanteringen i en tracker känns vida överlägsen det som finns i vanliga sequencers/vsti's.
Om inte annat mer lättarbetat IMO.

Renoise är underbart och det är ju audioinspelning på gång. En pianoroll också ryktades det om förut.

Jag har aldrig riktigt förstått vad pianoroll-grejen i sequencers har för funktion egentligen, går det att använda smidigt på något sätt?

Denna fråga är inte en retorisk trackerfundamentalistisk sådan, utan äkta undran

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-16 13:58

Suck, nu verkar det som om tracktion inte stödjer midisync.

1
Bevaka tråden