Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hilfe! Virtuell feedback?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är en konstig fråga för att komma från mig. Det har dykt upp en elgitarr i min studio och jag vill göra något med den, fast jag inte vet vad som är upp eller ner på den. :hmmm:

Jag vill få fram det där schyssta rundgångsljudet som koola gitarrhjältar skapar genom att stå framför förstärkaren och flytta gitarren fram och tillbaka. Men jag har ingen stärkare, bara en Pod och om jag ska få rundgång med hjälp av monitorerna måste jag dels spela så högt att öronen fladdrar plus att jag måste stå långt från datorn vilket är lite opraktiskt...

Så jag undrar om någon vet ett sätt att fixa detta i Cubase? Någon plugg (jag har NI Guitar Rig som jag använder till trummor, men jag fattar inte riktigt hur det funkar med förstärkarlådor och i vilken ordning de ska sitta ihop) eller något fiffigt specialtrix? Eller det kanske inte går alls?

Jag har råkat göra sånt på min podxt.. röck upp feedbacken på delayet lite för mycket.. sen var det fullt ös

Feedback mellan ett mixerbord och ett delay är väl standardtricket annars..

Lägg rätt mycket reverb på ljudet så behöver man inte blåsa på så vansinnigt högt har jag märkt.

Har aldrig fått till nåt virtuellt som känts lika tufft som "the real thing", men om man seriekopplar flera taskiga reverb så kan det tjuta en del...

Men om det är nåt du har tänkt göra återkommande kanske en liten övningstärkare för en tusenlapp vore en sjysst investering? Kan man ju ha till mycket annat kul också, resampla trummor tex.

Volle: men låter det lika bra som "riktig" feedback? Kan man styra tonhöjden? Delay-feedback går väl bara att styra genom att ändra delaytiden?

Peter H: hmm, reverb, jo kanske. Ska prova. Du menar att jag ska ställa mig vid högtalaren alltså? Jag vet inte hur mycket sån't här jag tänker hålla på med. Det beror liksom på om det är kul och låter bra.

Jag läste om hur Robert Fripp gjorde sina fantastiska rundgångsstämmor till Bowie's "Heroes" genom att mäta ut avståndet för de rätta tonerna och sedan flytta sig fram och tillbaka. Jag älskar det ljudet och idén var kool så jag ville prova själv.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-05 22:26

Du kanske kan leta upp nått par med sunkiga datahögtalare att vräka på max volym intill micarna på gitarren, borde kunna runda om man har tur. Tror det är svårt att få till samma kaos i datorn, men kanske låna hem en stärkare på test och runda/rec sen lämna tillbaka?

Annars kan jag lägga en gitarr framför stärkaren medans jag fikar nån dag på jobbet, så kan jag leka gitarrhjälte när jag kommer tillbaka 5min senare, hehe... gjorde det en gång förut men jag tror jag lyckats ha bort fildjävulen.

"Delay-feedback går väl bara att styra genom att ändra delaytiden?"

Nä.. delaytid och feedback är två olika saker. Feedback är typ hur mycket av ljudet (i volym) som ska släppas tillbaka till "startpunkten". Man kan inte ställa in feedback-parametern på alla delays.. men när det går.. och framförallt när man t.om. kan höja volymen lite.. då börjar det bli riktigt kul

MOTU har ett t.ex. helt underbart delay som jag använder väldigt mycket.. där kan man ställa in feedbacken på varje kanal.. både tillbaka till startpunkt av samma signal och x-feedback över till andra kanalen.. och svepa fram och tillbaka.. + ett litet filter mitt i för att kunna få till dub-delayen.. Man kan även se rätt tydligt i den pluggen hur det fungerar: http://www.klemm-music.de/motu/audiodesk2/images/delay_stereo.gif
Kolla även in denna: http://www.umdistribution.com/umd/motu/soft/dp/media/effects/delay_stereo.gif

Ah, Volle, du missförstod mig. Vad jag menade var att om jag vill ändra tonen i ett delay som redan är i rundgång så ändrar man delaytiden. Så gör i alla fall jag med mitt Vesta-Kozo och det funkar ju, men jag har aldrig hört ett delay "sjunga" på det sättet som en gitarr gör.

Enapa: datorhögtalare var en bra idé! De är ju så små att man kan hålla dem direkt mot mickarna. Det ska jag prova idag.

Ang. reverbet: Slog mej att det kanske inte gör någon som helst skillnad med ett snyggt digitalreverb. Fjäderreverbet i min billiga skräpstärkare däremot....

sågen: aaajaaok.. det vet jag tyvärr inget digitalt delay som gör snyggt.. det är nog rätt svårt att emulera .. men så himla jobbigt bör det iofs inte va att få till nåt liknande..

1
Bevaka tråden