Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AMD 64/Intel EM64T o Pro Tools?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är det någon som hört talas om en eller flera som kört Amd 64 eller Intels motsvarighet med Pro Tools?

vilken version som helst.

Skall köpa ny dator nu och jag skall välja mellan en Intel Pentium 4 550 och en Intel Pentium 4 640. Den senare då med em64t enabled.

Hoppas någon har en susning.

MVH
Anders

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-12 16:25

Tror inte det är nån som gjort några seriösa tester. Styrkan av 64-bits ext's kommer inte att synas förrän win XP64 kommer ut på allvar (finns kanske att wärscha nu, men annars bara för OEMs). XP64 kommer att ha barnsjukdomar och dåligt drivarstöd ett tag i början, så seriöst användande av XP64 kan du nog vänta med några månader.

Var det inte nåt med att PT rekommenderade AMD? Läste det nånstans har jag för mig....letar.....

Senare:
Fann detta:
The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

Det stod så där på en PT forum tråd (<--länk)
Kolla runt där så finner du kanske nån mer info.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-12 16:33

Personligen skulle jag köra på AMD socket 939, eftersom PytteMjuk i huvudsak sneglat åt AMD's håll vid utvecklingen.

...but that's just me!

E det nån av er som har en P4 med Hyperthreading påslagen? Själv har jag precis gjort mig av med en Pentium 4 2.6Ghzare som hade problem med att hantera effekter när HT var enabled. Detta är väl ett välkänt problem, och då kan man ju konstatera att AMD64 har ett rejält övertag, dessutom med sin snabba minneshantering för vanliga ddr 400 minnen.

Däremot är det tydligen omöjligt att starta Pro Tools med en Dual Opteron maskin. En uppsättning som hos Steinbergs Cubase SX 2.2 tydligen är 30% snabbare än 2st XEON processorer.

Nån som har invändningar?

  • Medlem
  • 2005-05-12 17:42

Hade HT påslagen på min P4, men fick grava problem med effekter som kraschade Acid så det visslade om det. Slog av HT och allt blev stabilt och fint.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 18:23

AMD är absolut inte dålig i 32bits miljöer med, slår P4 i en hel del tester med.. jag skulle gått på AMD

  • Medlem
  • 2005-05-12 23:32

Om ni har tillgång till MSDN subscriber download så kan ni tanka x64 versionen sedan i slutet på Mars.
Har haft den liggandes på burken sedan dess men inte orkat bry mig på grund av drivrutiner.
Ska väl testa någon dag, har dock inget Digidesign interface så vad gör jag i denna del av forumet ?

Hur funkar effekterna i en dual-processor maskin ?
Om det är där problemet ligger snarare än i Hyperthreading funktionen.
Har inte haft några större problem med HT och Renoise+div VST+effekter.
Vad jag vet.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-12 23:35

Har den också, funkar kanon som vanligt OS iaf.

1
Bevaka tråden