Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla ljudkort?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-26 14:25

Jag grubblar vidare Tror mig kommit fram till en ganska bra lösning nu som inte behöver bli så fruktansvärt dyr. Tyvärr så inkluderar den två ljudkort. Kalla mig gärna skeptisk men någonstans i mitt bakhuvud finns ändå tanken att detta är att be om problem. Är min oro befogad? Någon som kör dubbla ljudkort utan problem? Vad är det för problem som skulle dyka upp i så fall?`

Enda svaren jag har fått på samma fråga är att det ska funka fin-fint. Har inte haft möjlighet att testa ännu (två stycken 1010Lt i mitt fall.)

  • Medlem
  • 2005-07-26 14:48

mmm, jo just det. Jag glömde nämna en detalj, det är två olika kort från två olika tillverkare.

jag har dubbla kort från olika tillverkare i min ena burk... i dom programmen jag kör, så lirar dom inte simultant...vad jag vet. så det ena är till inspelning/finlir och det andra till att lyssna på musik och till spel odyl.

men det borde inte vara några större problem...men vad vet jag=) detdära Maya som jag har till laptopen kan man säkerligen köra dubbla av, i Reason.
jaja, du får klura vidare...hoppas du får till det.

PC eller? Vilket/vilka program?

Mac OS X stödjer ju flera fr.o.m 10.4 läste jag, och blev plötsligt Mac-sugen igen.

ASIO stödjer ju tyvärr bara ett kort i taget (om det inte är stöds direkt i drivrutinen som redan sagts), men man kan ju hoppas att Steinberg fått lite att fundera på...

Själv kör jag två ljudkort utan problem, men inte i samma program. Cubase SX använder ett MOTU828, och ett DSP24v spelar in mastern från mixern i Sound Forge. Funkar finemang.

(minns hur jag kämpade för att få min Soundblasterklon och ett Gravis Ultrasound att lira tillsammans i början av min PC-bana. ISA-kort med 435654 jumpers vardera... Det är klart roligare idag!)

  • Medlem
  • 2005-07-26 16:26

Det är PC som gäller med Cubase XP (för tillfället i alla fall).

Det jag hade hoppats på var att ett Creamware Pulsar II kort skulle vilja samsas med ett EMU kort...

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-26 20:28

Som Peter nämner, så hanterar ASIO bara ett ljudkort, eller fler identiska - om tillverkaren har gjort bra drivrutiner... Har du två helt olika ljudkort, så kan de aldrig köra med ASIO samtidigt, utan det blir som två olika system...

Jag kör det inbyggda ljudet på moderkortet till systemljud och spelljud etc - och har ett RME Hammerfall till det seriösa ljudet. Det fungerar utmärkt, men det inbyggda lek-ljudkortet kan förstås inte användas till något vettigt i Cubase...

"Mac OS X stödjer ju flera fr.o.m 10.4 läste jag"

Det har det gjort sedan innan också. Det nya är i stort sett ett lager mellan drivrutinerna och applikationerna som underlättar sådant.

Vissa ljudkort rakt av hatar andra modeller (det handlar nog iofs egentligen mest om drivrutinerna).. så det är inte alltid säkert att man kan ha olika kort i datorn även om man bara ska använda ett i taget.

Citat:

Det har det gjort sedan innan också.

Nja, det har ju tidigare krävts att applikationen *också* stöder det. Vilket väl bara DP gjort av "de stora"?

Nu kommer det att funka rätt av i alla program. Nice. Vill ha Mac. Ska bara betala klart min senaste PC först :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-26 22:55

Låter surt allt. Aldrig blir det som man tänkt sig.. suck

"Nja, det har ju tidigare krävts att applikationen *också* stöder det. Vilket väl bara DP gjort av "de stora"?"

OSX/CoreAudio har haft stöd för det vare sig applikationerna haft det eller ej
Helt otroligt att inte logic använt sig av det tidigare. De borde verkligen satsa på att utveckla sequencern istället för balla pluggar :rolleyes:

krank: Det kan gå att använda pluggarna från creamware-korten som VST's samtidigt som du använder emu'n som ljudinterface.

CW har gjort en härlig egen lösning som gör att det funkar med flera ljudkort (även i PC) bara de har samma latency. Annars funkar SP/DIF klockis också.

1
Bevaka tråden