Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-frågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 11:53

Hej (PF)!

förlåt, kudne inte låta bli, men vet att det här är din avdelning.

Kollar på att ev. skaffa en powerbook 12" eller 15".

Undrar lite hur min flytt kan fungera.
Använder idag en hel del freeware i form av VSTi.
Kan en mac köra dessa? eller är det skilland på Vsti för pc och vsti för mac?

alltså, måste jag leta upp allt jag har nu, och se om det finns mac-version.
eller kan man bara flytta över det jag har idag rakt över?

Iofs heter jag inte PF, men here goes;

Du måste leta upp om det finns mac-version (vilket det gör i dom flesta fall), det enda jag saknar på Mac är Synth1, annars gick det fint för mig att flytta över för 3 år sen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-15 12:22

Tjo! Fler än jag här kan schånthärnt. Men jag kör en liten bit iaf!

Det man kan flytta fritt mellan plattformarna är: dokument (arbeten) som typ... låtfiler: lätt från PC till Mac, lite svårare från Mac till PC eftersom man egentligen inte behöver filextensions (= *.ext) i macen, då får man lägga till dem till filerna. Filextensions skadar dock inte - så att det alltid finns på alla PC-filer är bara bra. Liksom VHS vann över Betamax så att säga så vann PCns sätt att spara filer.

Man kan även flytta t ex ReFills (*.rfl), och förstås allt såsom filmer, låtar, etc. Programmen VLC och iTunes, Reason & Firefox kör jag i bägge plattformar, känns nästan som om man jobbar i precis samma miljö när man har samma program oavsett dator.

En liten fysisk övergång från CTRL-knappen till CMD-knappen (äpplet) så sitter även alla snabbkommandon som en smäck.

Vad beträffar kompilerade program - exefiler, typ, så måste du ha en speciell macversion. Exefiler funkar inte på något sätt i en mac. Finns ej heller dll-filer i macmiljön så inga PC-pluggar funkar, du måste köra hem macversioner. Finns så klart färre, men det mesta som är bra finns, och sedan finns några mac-unika pluggar också.

Format som macen också stöder default utan tillägg är .zip och .pdf. Du behöver inga tilläggsprogram för att hantera sådana filer. Att kunna exportera till PDF är standard i datorn t ex.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 13:14

ok, då vet jag lite mer. tack!

ska se vad som finns till mac av det jag använder!

Annars kan du ju bara posta en kort lista här så kanska någon vet direkt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-15 16:53

Det finns ju helt klart gångbara alternativ till vad man än använder i PC-miljön. I stort sett.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 17:03

Förresten, hörde nått om uppdatering av powerbook i slutet på september, stämmer detta? och så fall.. vad uppdateras?

ibook uppdaterades ju nyligen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-15 17:08

Förmodligen låsfunktionen till skärmen.

Justie kiddeying. Någon större uppdatering är det verkligen dags för.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 07:45

ok, men den borde alltså komma nu ganska snart då? så man ska avvakta lite med andra ord...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-03 13:46
Ursprungligen av Patbos:

ok, men den borde alltså komma nu ganska snart då? så man ska avvakta lite med andra ord...

Många tror att kraftböckerna kommer uppgraderas på expot i London den 27 oktober. Så mitt tips är att avvakta tills expot är över och har det inte kommit nåt då, kan man köpa. Intel-macarna kommer inte förrens till sommaren nästa år.

Jag är pessimist och tror inte att Apple kommer göra någon uppgradering av PB detta år. Max en speedbumpning, lite mera RAM, men det är nog allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 16:16
Ursprungligen av Patbos:

är det skilland på Vsti för pc och vsti för mac?

Jepp!

VSTi:erna är ju kompilerade små program, och de är olika på olika plattformar och processorer.

Tyvärr finns det inget krossplattformsformat som heter .vst vilket dock vore jäkligt coolt Utan kolla på din Abelton-CD (eller om det är en DVD) så finns där kanske en Mac-version av programmet. Så snälla ha i alla fall Steinberg varit. Det är både Mac- och Windows-versioner på skivorna till Cubase och LM-4.

1
Bevaka tråden