Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta en bra lösning tack!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-19 23:37

Hej!

Köpte ett NS-P100 system tidigare idag, men eftersom monitorerna inte är aktiva så behöver jag ett slutsteg, eller en "reciver" som det så häftigt heter nuförtiden.

Min idé är att jag ska mixa från min dator i Ableton Live i 5.1-format och då ska ljudkällan gå ut från mitt FW410 och till högtalarna. Jag känner att jag har en del lösningar att tillgå, men jag vet inte ritkigt hur jag ska lösa allt i den praktiska biten.

En sak som jag undrar är om mitt korts optiska ut. Hur många kanaler kan färdas genom en optisk signal egentligen? Vad man skulle kunna göra då är att skaffa en reciver med optisk in och bli av med mitt ljudkorts D/A-omvandlare förhoppningsvis. Låter som den bästa lösningen faktiskt, men jag vet inte riktigt hur optiskt funkar som sagt.

Hjälp mig...lönen kommer i övermorgon och jag vill slippa hörlurar. Mina öron är ömma och röda.

MVH Clase

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-20 00:03

Ok, jag är väl lite mer seriös i den här tråden då...:)

Optiskt är väl nästan per definition digitalt? Jag tycker din ide verkar vettig men det finns väl ett par olika standarder för digital överföring, spdif, aes/ebu och allt vad de verkar heta. De stödjer väl ett antal kanaler i olika bitdjup och samplingfrekvenser också så allt sånt måste stämma mellan båda enheterna.
Men egentligen kan jag inte mycket, nån som vet mer får gärna fylla på.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-20 00:30

Ok, men optiskt kan skicka säg t ex 6 kanaler samtidigt. Det är alltså ingen monofonisk överföring?

Ursprungligen av Clase:

Ok, men optiskt kan skicka säg t ex 6 kanaler samtidigt. Det är alltså ingen monofonisk överföring?

*asg* vilken skön liknelse!
man slussar data via optik, fram och tillbaks. som med ex. en nätverkskabel...väl? full duplex? det är inte kanalspecifikt kan jag tänka mig. utan det beror på hårdvaran, vad den vill skicka genom kablaget.

om du tänker dig en datorstöm, som består av ettor och nollor, så består optisk överföring av ljuspulser, som motsvarar ettor.

Rätta mig om jag har fel. är endast lekman i den stora sandlådan :rolleyes:

"slutsteg, eller en "reciver" som det så häftigt heter nuförtiden"

naeje.. Slutsteg är en ren förstärkare. Reciever är en förstärkare med inbyggd radiomottagare

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-20 04:55

Hmmm...jaha, ok, det förklarade en del. :hmmm:

Efter en natt av slösurfande från den ena sidan efter den andra har gett lite reultat ändå. Det som känns mest "bulletproof" är att köpa 3 st sådana här slutsteg och ställa dem på golvet eller nåt. Det är dessutom det mest prisvärda, eftersom det är ett par relativt lättdrivna högtalare jag fått tag på. 100w 4ohm bara. Det enda jag oroar mig för är att det inte blir en helt jämn och balanserad ljudbild, samt att det blir svårt att lyssna på 5.1-skivor helt problemfritt. ...och ja just det ja...jag kan ju inte få in radio då heller.

Om någon dag beställer jag, så om någon protesterar det minsta så hojta till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-20 12:16

Kan du inte köpa en hemmabioförstärkare de brukar väl vara anpassade för 5:1 eller nåt?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-20 16:32

Letade lite mer och hittade en surroundförsärkare som duger nu faktiskt. För ett rimligt pris och allt. http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112400 Optiskt ut från ljudkortet till optiskt in till stärkaren och saken är biff.

Ska mejla m-audio för säkerhetes-skull först bara...

Vill faktiskt tacka för de lite småflummiga svaren ovan. Det har faktiskt hjälpt mig en hel del på vägen.

  • Medlem
  • 2005-10-20 19:50

Lite osäker på hur 5.1 kapabla sequencers/ljudprogram hanterar det hela men jag är tveksam till att du kommer att få ut 5.1 via SP/DIF om du inte realtid gör om ljudet till något utav 5.1 formaten ex. DD eller DTS.
DD och DTS fungerar lite annorlunda i och med att dom kan liknas med data-information al'a nätverk mer än ljud (PCM).
Vad receivern gör är att den "packar upp" DD packeten för att sen distrobuera ut rätt ljud det till rätt kanal/högtalare.
DD och DTS är inte lossless format.

Sen som sagt beror det på hur programmen hanterar detta om man först mixar allt med alla högtalare separerade för att sen koda om allt till DD/DTS eller om det görs i realtid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-20 20:54

Finns det inte ett flertal ljudkort som har 5.1-kodning i hårdvara?

  • Medlem
  • 2005-10-20 21:25
Ursprungligen av Arete:

Finns det inte ett flertal ljudkort som har 5.1-kodning i hårdvara?

Inte speciellt många eftersom det kräver att man betalar licenspengar till ex. Dolby. Inte så skoj att betala för varje chip man tillverkar.
Finns iaf ett "program" som kan koda om till DD 5.1 i farten och det är AC3filter.
Fast det är ett direct show filter.

Snokade runt lite och det verkar finnas plugins för det i dom flesta större mjukvarorna. Såg dock inte på Steinberg's sidor om det gjordes i realtid eller inte, fast det borde ju bli muppigt att inte kunna mixa live

FW 410 kan bara hantera stereo genom dess digitala i/o. Du behöver ett ljudkort med ADAT-kompatibel lightpipe eller dylikt för att köra digital surround.

Men varför behöver du digital surround ut för monitorbruk? Det spelar väl ingen roll om D/A-omvandlaren sitter i ljudkortet eller i förstärkaren?

1
Bevaka tråden