Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools 7 släppt!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har ProTools 7 HD släppts, PT 7 LE kommer strax efter.

Pro Tools 7 sägs lanseras med helt nya verktyg för inspelning och redigering av ljud. Man har lagt till så kallade "Instrument Tracks" för att bättre kunna integrera programmet med mjukvaruinstrument och MIDI. ProTools ska nu också kunna hantera REX- och ACID-filer för arbete med loopar och samples.

En av de stora nyheter ska gälla hanteringen av MIDI som nu ska ha fler funktioner för kontroll och redigering av MIDI-data. Det har ju länge varit ett av ProTools svaga punkter, vi får se om de kommit tillrätta med det nu.

ProTools har förbättrat stödet för datorer med dubbla processorer. Man ska kunna använda upp till 150% av datorns kapacitet för olika plugins. Äves RTAS-hantering ska vara förbättrad för att minska belastningen på processorn.

Uppgraderingen kommer att erbjudas i två versioner, en vanlig och en "PLUS" variant. I "PLUS"-varianten ingår då auktorisering av två valfria plugins, detta fram till och med den 20:e december.

Missa inte heller det gratispaket med dynamikpluggar som nu går att ladda ner till ProTools.

Besök Digidesign för priser och mer fakta.

  • Medlem
  • 2005-11-08 16:12

"Man ska kunna använda upp till 150% av datorns kapacitet för olika plugins."

Det låter ju onekligen bra, men är det verkligen sant?

Ursprungligen av Mario:

"Man ska kunna använda upp till 150% av datorns kapacitet för olika plugins."

Det låter ju onekligen bra, men är det verkligen sant?

Får inte heller den ekvationen att gå ihop... :hmmm:

  • Medlem
  • 2005-11-08 16:24

Lita aldrig på att folk som sysslar med marknadsföring har koll på tekniken.

"ProTools har förbättrat stödet för datorer med dubbla processorer. Man ska kunna använda upp till 150% av datorns kapacitet för olika plugins."
Ni får ta och läsa meningen innan också.

(jgb: kanske stänga nyhetstråden så att alla kommentarer hamnar i samma tråd?)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-08 16:52

Så om man har dubbla processorer så kan protools använda tre?

FM: Så om man har två processorer så är datorns totala kapacitet 200% menar du? :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 17:19

det är antagligen en liten glitch i hur dom utrycker sig..

Har du dubbelpropp, kan du idag konfigurera att protools ska använda 99% av processorkraften, när du konfar det så, så använder PT hela den ena processorn, dom menar givetvis att 100% är en propp, och mycket riktigt 200% är den totala kapaciteten om du har 2 proppar..

givetvis inte första gången digi har egen logik ...

---

"du är aldrig tuffare än din största hit"

Jag översatte från deras egen text. De menar förstås att man kan använda båda processorerna räknat som två á 100%. Jämfört med förut så borde det iaf märkas skillnad om man isf räknar 100% på ena + 50% på andra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-11-08 17:21

Anagligen 150% bättre än innan dom förbättrade stödet för dubbla protsessorerr....

Jag ska gå PT7 kurd med jobbet om ett par veckor, nais service av Digidesign att skicka ut en snubbe och köra kurs 7:an för oss!!

Jag tror Logic räknar CPU-användning på samma sätt som Digidesign. Och då kan man mycket riktigt använda mer än 100% för ett program. Någon som har en dubbelpropp stående som kan köra top och se vad unixvärlden säger? I vilket fall som helst är det alltid trevligt med program som använder mer än en processor.

top går upp till 100% om man kör två proppar

Jag säger bara - äntligen!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 21:43

Personligen tolkade jag det som så att ena plugins kan använda 150% av datorkraften om man kör dubbelproppigt och 100% är en CPU medanns 200% är två CPU'er.
Nu har jag ingen direkt koll på musik program, men jag antar att även saker som inspelning, programet som program och programets egna funktioner lär sluka endel procesosr kraft.
I detta fallet blir det alltså 150% "reserverat" till plugins utan att programet i sig snor åt sig sådär 100% (d.v.s tynger ner ena processorn helt).

Det är min tolning iaf...!
Tycker inte att det är speciellt ologiskt överhuvutaget, riktigt smart faktiskt, kan man skriva på kartongerna nått i stil med:

1 processor - 90% kan utnyttjas
2 processorer - 150% kan utnyttjas (för plugins)

För att få info om hur väl programet hanterar dubbla processorer och även visa i vad som kan utnyttja dom i programet.

alltså ... oavsett vad man än pratar om, i vilket sammanhang som helst så kan nånting aldrig vara över 100%

Jorå. Om Protools 8 är 10 gånger effektivare än PT7 kan de ju skryta med att det är 1000% effektivare. Och många här har nog spenderat mer än 100% av sin månatliga syntbudget åtskilliga gånger.

Och nu när jag läser originaltexten är det inte lika galet som det verkar: "Enhanced support for multi-processor computers and improvements to the RTAS® environment in Pro Tools 7 software increase plug-in counts up to 150% on dual-processor computers."
Det är alltså en förbättring, inte att de kan använda upp till 150% av en processors prestanda. Krångligt sätt att skriva att de nu stödjer dubbla processorer, men 150% mer prestanda låter väl bättre som marknadsföring.

1
Bevaka tråden