Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet kliv upp från PT-Free

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 20:33

Tjenare.
Litet kliv & lite slantar är vad som gäller, är det någon som kan
ledsaga mig i detta...alltså:
Jag drömmer om några kanaler till (8 i dag), PT Free är väl version
5.(nånting), måste jag köpa hårdvara för att få fler kanaler ?
12 vore ju kalas bara det, tokigt dock att lägga ut en massa slantar på en gammal burk och..ja, ni förstår.

Till 12 kanaler blir steget ganska stort om du menar fysiska vill säga.

Vill du fortsätta med PT så blir det isf Digi-002r plus någon form av ADAT-interface. Med Digi-002r kan du totalt få ut 18 analoga kanaler och använda 32 internt i PT 7.0 LE.

Menar du att du vill ha 12 eller fler att arbeta med i datorn räcker Digidesigns mbox, den har 2 in/ut men 32 internt.

Ett rykte säger att PT LE kommer att kunna hantera 48 kanaler internt.

Det går ju också att köra PT med M-Audio, men då måste man betala för programmet som annars förljer med digidesigns ljudkort.

Jag tror MoMac vill ha mer än 8 audiospår samtidigt, inte nödvändigtvis 8+ kanaler in. PT Free är ju från urtiden någon gång, och är begränsat till just 8 samtidiga ljudspår.

Om du vill fortsätta med PT så är det antingen PT LE (tex med MBox 2 eller 002r) eller PT M-powered som gäller (vissa av M-Audios ljudkort). Ligger på runt 4-5000kr som billigast.

Men är det en gammal burk och du inte vill lägga ut några större summor pengar kan jag rekommendera Tracktion. Kostar runt tusenlappen och funkar bra. Mackie gav bort Tracktion 1 ett tag, så den versionen går kanske att leta upp. Kör du Mac och är beredd att peta lite med mjukvara finns Ardour som är helt gratis och liknar PT i upplägg.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-22 21:39

En gammal dator kan ju köra Audiomediakorten, väldigt enkelt kort med 2in/ut, stöder säkert inte 6 och frammåt, men kika på digidesigns sida så står det. Brukar kosta 500kr typ...

Annars är mBox1 bra, finns begagnad för 2tusen, men kräver mer av datorn.

pc eller mac, vad kör du??

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 12:12

Hejsan.
Ja alltså, jag har använt PTFree i omgångar och tycker att det är lätt som tusan att editera ljudfiler å så. Midin räcker för mig, än så länge iaf.(rock,pop,folk, etc)
Audio kanaler är vad jag menar (sorry), att få tolv istället för 8 vore ett lyft bara det. 16-->= e x t a s - men min maskinpark begränsar:
* G3/300, uppgraderad med sonett G4/500 och snabbare hd`s, 512ram
* Powerbook G3/400 (Pismo) - snabbare hd (5400/40gig/8mb leve2)- 640ram

Det är alltså dessa burkar som får sätta ribban för mitt digitala musicerande PT är vad jag helst av allt använder och jag försöker alltså hitta det billigaste alternativet för att få några ljudspår extra.
Om jag blir tvungen får jag väl lära om men..helst inte :hmmm:

Det borde väl finnas superbilliga, beggade grejjor på denna nivån.
Jag brukar kika på "köp o sälj" sidor men ..och som sagts, vill inte slänga ut tusenlappar på tillbehör till mina gamla men duktiga burkar.
Tack för visat intresse

Om det handlar om så lite pengar som möjligt så verkar det bästa alternativet vara att leta upp en begagnad MBox 1 eller liknande som kan köra PT LE. (Det finns någon slags kort med PT LE 6.1 på Vendolin för 600kr, definitivt billigt, men svårt att stoppa i Pismon.) Borde inte kosta särskilt mycket, speciellt inte nu när MBox 2 är ute på marknaden.

Jag vet inte vilka av M-Audios kort som kan köra PT M-powered, men M-Audio brukar ha rätt dassiga drivrutiner så jag skulle hålla mig borta från dem.

Jag tror också på gamla MBox (alltså begagnat), PT LE följer ju med och kostar inget. Du kan ju köra PT i någon äldre version som passar dina datorer och sedan byta till nyare PT när du någon gång köper ny dator.

MBoxen lär ju hänga med ett bra tag tror jag iaf. Att köpa digi-001 känns lite dumt då den inte stöds längre och dessutom bara skulle fungera med din stationära dator.

Oavsett vilken version av PT LE du väljer att installera, 5 eller 6, så får du iaf 32 audiospår i datorn. Jag antar att du kör OS 9 som system och då tror jag 5.1.1 är det senaste du kan använda. Kolla på www.digidesign.com för info och nerladdning.

Jag använder ju också mest PT, jag tycker det är oslagbart smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 10:55

Tjo.
Jo, os 9 är vad som gäller ...får ju inte gå för tungt.
Aha..m-box, man använder inte "ljud in" då eller hur ?
Har jag fattat det rätt att det är via usb`n som analoga ljudsignalen,
på nått sätt, omvandlas - Är det lika bra isf ?

Möjlighet till 32 kanaler låter kanon ! Måste man köpa hårdvara -
finns det ingen såndäringa dongel ?

"Drivisar" - Jo jag köpte en "uno" och fick mycket krångel,
det löste sig dock så småningom..modellen funkade inte med os 9,
fick en annan.
Att kunna växla mellan bärbart & stationärt är ju målsättningen vilket
talar för m-box`en.

Ok, nu börjar det närma sig känner jag ..KUL !

MBox är ett USB-ljudkort från Digidesign. Det blir betydligt bättre ljudkvalitet med det än med macens inbyggda.

ProTools följer med MBoxen, kolla vilken version bara så att det går att köra i OS 9! Det borde gå att ladda ner en tidig version gratis från digidesigns hemsida tycker jag.

Det verkar finnas PT LE 5.2.1 som sista version för OS 9.

"Mbox

Pro Tools LE 5.2.1 software for Mac OS 9

Supported CPU Models, Speeds & Requirements

Mbox is supported on all Macintosh computers that shipped with a built in USB port. USB ports on add-on PCI cards or cardbus adapters have not been tested.

Desktop

All Pre-2003 Power Macintosh G4 models *
Power Macintosh G4 Cube
Power Macintosh Blue & White G3
All Pre-2003 iMac models *
Note: eMac models not tested
Laptop

All Pre-2003 PowerBook G4 *
PowerBook G3
iBook
* see 2003 OS X Only Models on the left

For a complete list of Apple computers that shipped with USB ports, see www.everymac.com and www.applespec.com

The Mbox should be connected using the included USB cable directly to the computer's USB port. Connection of the Mbox to a USB hub is not supported.

Additional Computer Requirements

System Software: Mac OS v9.1, 9.2, 9.2.1, or 9.2.2

9.2.2 Recommended: Although 9.1 has been tested and approved, if you experience problems with system performance, Digidesign recommends updating to OS 9.2.2, available from www.apple.com or by using the Software Update Control Panel
You must boot computer in OS 9 ? Pro Tools will not run using OS X or Classic mode
Total System RAM:

192 MB minimum, 256 MB recommended. More RAM increases overall system and Pro Tools performance.
Pro Tools LE application "Preferred" memory allocation set to 40 MB
DAE "Preferred" memory allocation set to 30 MB
Additional RAM required for simultaneous use with MIDI sequencers
Virtual memory is not supported
CD-ROM drive for software installation

Opcode OMS v2.3.8 (OMS 2.3.8 installer is supplied on your Pro Tools CD)

Apple QuickTime v5.0 or higher (QuickTime 5.0.2 installer is supplied on your Pro Tools CD)

Screen Requirements

Monitor or Laptop, color required, minimum resolution of 1024 x 768 (note: early iBook models have a maximum screen resolution of 800 x 600)

Hard Drive Minimum Requirements

Storage: Hard Drive Minimum Requirements ? information on ATA/IDE, Firewire, and SCSI hard drives"

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 12:28
Citat:

Det blir betydligt bättre ljudkvalitet med det än med macens inbyggda.

ok !

Citat:

Mbox is supported on all Macintosh computers that shipped with a built in USB port. USB ports on add-on PCI cards or cardbus adapters have not been tested

Känner du till om någon testat ? Sitter ju inte usb i G3/300 DT från början.
Jag har stoppat i ett usb/fw kort i burken men det verkar osäkert om det funkar.
Audiomedia III vore väl, såvitt jag förstår, en lösning stationärt. En kanske lite dum fråga men, kan man byta ut ljudkortet som sitter i eller krävs det en extra pci plats ?
(har inga lediga: ATA/IDE - ATIRadeon7000 - usb/fw).
I övrigt möter jag de krav som ställs.

Jag vet ingen som testat tyvärr.

Jag kan inte tänka mig att det är enkelt att byta ut macens interna ljudkort. Sitter inte det på något av de fasta kretskorten i datorn?

Sådana här modifierningar känns mer åt Volantiz och PF-hållet, de kan mycket om både PC och Mac. Jag tror inte att det är lönt eller att man vinner så mycket på det även om jag förstår din tanke.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 11:55

Ok, men inte tänker jag _trixa_ bort ljudkortet...tänkte att det kanske oxå satt i en vanlig pci plats.
Nåja, antingen får jag det att fungera med USB i ett i efterskott ditsatt kort eller så får jag sikta på en burk med inbyggd port.

Tack till David och andra för behjälpliga tankar

1
Bevaka tråden