Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic 7.1 och tascam us-2400.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss köpt en tascam us-2400 kontroller men har problem att styra eq`n i logic. Jag har försökt att assigna v-pottarna till respektive funktion på eq`n i logic men i slutändan styr pottarna panoreringen. Någon som vet hur man löser detta?
Jag använder mackie control i logic 7.1 på os 10.4.5

Varför kör du den som en Mackie Control, Logic 7.1 har ju fullt stöd för din US-2400 utan behov av MC emulering?

Janne

Ahh. Man kanske inte ska lita blint på ett par år gammla manualer
Men hur som haver, nu vägrar den att fungera i native mode. När jag öppnar logic så lägger den automatiskt till en mackie controll och vill köra genom det. Fast det funkar ju inte nu eftersom jag har satt us-2400 i native mode. Hur ska jag lösa detta?

Jag har testat att ta bort mackie controllern och us-2400 och försökt installera den igen i logic. Då säger logic följande

"Model "US-2400" cannot be scanned - either beacause this is tecnically impossible, or beacause the adaptation does not yet support scanning."
*Click "help" to get help on installation"
*Click "add" to add a "US-2400" manually. Note that you have to adjust all settings.

Tar jag bort alla controller så installerar logic om det vid nästa inlog, då med US-2400 sammankopplad med en mackie controller

Hmm... här kommer ett utdrag ur manualen, kolla om det funkar bättre:

Set Up

Please follow these steps before using your control surface with Logic Express 7.
? Make sure that your US-2400 unit(s) are connected to the computer via USB.
? Ensure that the US-2400 is in native mode.
? With the US-2400 in standby (powered off), simultaneously press and hold the
master SEL and AUX 5 keys.
? While holding down these keys, turn on the US-2400 POWER key. Release the SEL
and AUX keys.
? The AUX 5 key will flash three times to confirm the setting.
? Launch Logic Express 7. Your control surface(s) will be scanned for, and installed,
automatically.

Lycka till!

Janne

Jag har testat jättemånga gånger men logic installerar us2400 och en mackie control. Tar jag bort mackie controllern så bara us2400 är kvar så får us2400 spatt och börjar blinka och funkar inte alls. Tar jag bort us2400 går det inte att installera om den utan bara lägga till den manuellt så man får tilldela alla rattar och faderar själv, och det tar ju grevens tid och blir ändå inte riktigt som de ska.

Det enda jag komer på i så fall är att du bör kolla så att du har den senaste drivrutinen och firmware versionen som finns från Tascam...

Lycka till!
Janne

Finns inga drivrutiner (ivarjefall inte till mac). Dock har jag den senaste firmwaren.
Tascam vägrar besvara mina mail också. Gillar inte sådant

Jävligt trist att dom inte svarar...

Jag hittade bara en FAQ kring 2400'an där dom nämde lite om Logic, men jag misstänker att du redad provat det som dom nämner där:

There's no software installer disc in the box, how do I install it?
You don't need a driver to use the US-2400, just plug it in. However, you may want to upgrade the firmware to use Soft LCD software or for more reliable operation. Download this update from the link on the main US-2400 page.

Even though there's no installation software, there is are a few steps to get the US-2400 to work in your software. The chart below shows what buttons to hold down to put the US-2400 in the right mode for your DAW:

To work in: Power up while holding:
Logic Pro 7.1 or later SEL + CHAN
Pro Tools SEL + AUX 1
Sonar SEL + AUX 2
Digital Performer SEL + AUX 3
Logic 7.0 or earlier SEL + AUX 4
Cubase 2.2 or later, Nuendo 2.2 or later SEL + AUX 5

For more setup information, including instructions for configuring your software for control surface support, check the US-2400 manual (linked on the main page).

The US-2400 was working in Logic, but now the program can't find it or it doesn't work correctly.
Quit Logic Pro. Go to your home directory, then navigate to:

~/Library/Preferences/Logic/

You should see a file in there called "com.apple.logic.pro.cs". Delete this file and relaunch Logic Pro. If you're using Logic Pro version 7.1 or later, and the US-2400 is in Native mode, it should automatically be added.

Hoppas du hittar lösningen!!!
Janne

Helt otroligt altså. Jag vet inte hur många gånger jag läst igenom manualerna så har jag missat "logic 7.1 or later sel+chan". Jag har läst 5 olika manualer 20 gånger om ifrån tascam där det står "logic sel+aux4 for mackie emulation mode".
Ibland ser man vad man vill. Lätt att bli blind. Du ska tusen tack Janne!!!
Tycker det är mycket slarvigt av tascam att ha kvar flera år gamla dockument som inte längre är som dom bör.
Tack igen!!

Edit. Borde kanske tillägga att det funkar som det ska nu

Skönt att höra att det ordnade sig!!!

Janne

1
Bevaka tråden