Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-Audio Trigger Finger

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 11:15

Någon som testat denna mojäng?
Läste testet i studio för ett tag sedan, men jag blev mest förvirrad.
Hade ju tänkt att gå in lite mer på hårdvara, men jag börjar tröttna på att spara och vill ha något gjort nu. Så min tanke var att man kanske skulle nalla två lökar från sparkassan och skaffa en sådanhär, i väntan på det stora köpet.

tips? råd? funderingar? idiotförklaringar?

den ska för övrigt köras med ableton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 11:27

Bit dig i läppen och köp en MPC om två månader.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 11:31

hehe, visste att det skulle komma
saken är den att jag nog i så fall vill ha en 2500 och då pratar vi inte två månader

en liten demovideo med;
http://www.m-audio.com/index.php?do=media.video&ID=a80b9e869c88944562e2d3a191c74b0f

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 11:32

Varför inte en beggad 2000xl? Eller en mpc1000? Om man får fråga

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 11:37

Vet inte, är väl mest så att om man ändå ska lägga ut en del slantar på något så är det ju inte så kul om man ångrar sig efter ett tag och inser att man nog skulle valt den där dyrare makapären som kunde göra saker man ville göra men nu inte kan.
Hoppas det blev ett tillräckligt pårökt svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 11:44

Ja, det var det.

Men vad är det du tänkt göra med den då? Den enda fördelen jag kan se med en 2500 är att man kan typ köra recycle i den. Lite fler knappar och snabbare processor än 2000xl (tror även den har lite fler filtertyper och LFO, vilket 2000xl skulle må sjukt bra av, men det kan man ju titta sig i månen efter).
Ska du ha prylen som en sequencer eller ska du bara ha världens sjukaste trummaskin? Om du bara vill ha en sjuk trummaskin så funkar nog mpc 1000 bra. Speciellt sen senaste OS:et kom..

Men som sagt, jag sitter på en 2000xl och den gör allt jag vill att den ska kunna göra. Timestrecha ska man kanske ge fan i, för det tar sån tid, men det går.

Fast jag vet hur det känns att vilja ha nya leksaker :kaaaka!: Men jag ska bita mig i tungan tills jag har råd med en SH-101:a. Vilket kommer ta mig till juni. Och det kommer bli sjukt svårt att inte springa iväg och köpa sig något som man egentligen inte behöver och som bara skulle göra en halvglad för stunden..

Svammel..

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 11:59

Eftersom jag (oftast) pysslar med nästan helt samplebaserad musik så känns timestretchen ganska viktig. Sedan är det nog 8 utgångar som hägrar också.

Tanken har dock slagit mig att köpa en mpc1000, för att den är liten och smidig.

Det där med halvglad för stunden känner man igen...

argh argh, dessa livsavgörande beslut

ps, jag vill också ha en sh-101

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 12:51

Ja, jag tittade precis på en 1000, och funderade så där spontant om man kanske skulle byta. Men 8-ut är liksom toppen, med färre så lider man lite. Timestreaching borde väl 1000 klara galant däremot. Men men.. Jag timestretchar dock väldigt sällan efter som man kan ändra "pitch":en och sen få vad det loopen blir i BPM osv. Sjukt smidigt med MPC

Ja, verkligen. Det finns knappast några värre problem :kaaaka!:

På önskelistan: En SH-101, Sherman Filterbank och en AW16G från yamaha. Men vad ska man få pengar från

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 13:25

Jao, detta ständiga pengaproblem och prylbegär.

Men är det ingen på forumet som testat en Trigger finger alt. akais mpd 16?
I så fall måste jag ju nästan köpa en "bara för att"

Jag hade en Akai MPD16 ett tag men kom aldrig överens med den faktiskt, tyckte den triggade märkligt, ibland inte och ibland dubbelt. Eller också var jag för vek i fingrarna.

Finns nog roligare plattor, akaien har ju bara en slider...

Ursprungligen av spanky:

...akaien har ju bara en slider...

mmm...slider:D
Men en kommer man väl långt med?....
[host*harkel]
Det är väl främst för trigger padsen man köper den.

Jag var lite halvintresserad av MAudio-prylen ett tag, men vet inte riktigt hur och vart jag ska använda den bara:confused: :rolleyes:

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 13:41
Ursprungligen av Electroboy:

Jag var lite halvintresserad av MAudio-prylen ett tag, men vet inte riktigt hur och vart jag ska använda den bara:confused: :rolleyes:

Kollat videon jag länkade till? Väldigt skoj när man kan styra parametrar i ableton.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 13:34

Japp, det som lockar med Trigger f. är ju alla rattar och reglage som kommer med. Tydligen ska padsen vara sämre på den, men det kanske inte gör så mycket.

Får spana senare isåfall. Men då måste man kränga Ableton även :S
Vill ha ett smidigt live-upplägg. Det kanske kan vara nice...om man nu får lira fler gånger, heh

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-27 13:49

En polare testade igenom de olika pad-kontrollerna som finns nu (från m-audio, akai och korg) och kom fram till att akaien var helt överlägsen. Den säljs nu för 1695:- typ överallt idag (eller ~1200:- från turnkey har jag för mig).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-04-29 16:19

Thomas Dolby kör Trigger Finger på sin turné såg jag...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-03 12:01

well, nu släpper snart akai sin mpd 24, och jag tror bannemig det får bli en sådan.. då får man ju akais pads + lite rattar och reglage.
Frågan är bara vad den stollen kommer att kosta här, verkar som om riktpriset ligger på 300 dollares.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 11:25
Ursprungligen av odlarn:

well, nu släpper snart akai sin mpd 24, och jag tror bannemig det får bli en sådan.. då får man ju akais pads + lite rattar och reglage.
Frågan är bara vad den stollen kommer att kosta här, verkar som om riktpriset ligger på 300 dollares.

Den där är ruggigt porrig! För min egen del blir det en Novation Remote Zero SL, men jag är mer ute efter spakar än pads... (dock har den nån slags pads oxå)

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-05-03 12:32

Den ser ju rätt intressant ut...
Gissningsvis runt 3000 alltså...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-03 13:24

Om det är någon som hittar releasedatum så hojta gärna.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-05 12:00

ujuj, ringde och kollade lite, man kan tydligen få tag i den här för 2995.. då får det gärna snart bli nästa månad

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-15 09:59

Jahaja, då har det kommit in en ny lirare på marknaden såklart, kanske vore nåt för att slippa ha flera saker..

Någon som testat denna?
Är ju lite missnöjd med budgettangenterna på min lilla Evolution.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom25-main.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-15 10:02

Halvvägda tangenter, det var som... Borde väl vara bättre känsla i dem än vanliga budgettangenter då.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-15 10:03

Man tycker ju det.
2 laxar kostar den för övrigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-15 10:15

Jag våndas i funderingen vilket bundle man ska inhandla från ableton när live6 kommer....

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-15 10:36
Ursprungligen av Arete:

Jag våndas i funderingen vilket bundle man ska inhandla från ableton när live6 kommer....

Spelar väl ingen roll... t-shirten ingår ju i alla

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-15 10:48

Ja förvisso, tishan är ju allt man behöver

Nä men en trigger finger ser ju mysig ut, men samtidigt så blir jag sugen på UC-33... Och sen finns ju axiom där också, vore ju toksmidig att ha med som portabel klaviatur och kontroller (med mysiga pads), så kan man använda vanliga masterklaviaturen när man leker hemma.
Fast sen finns ju också ozone-paketet, och jag skulle behöva ett vettigare ljudkort...

Nåja, dom kommer säkert att göra det ännu svårare genom att fixa fram fler bundles tills 6:an kommer i höst...

jopp, jag tror på en MPD24 + mjukvara (acid\live) faktiskt

men det skulle varit jyste om MPD25 hade en MPC1000 under kåpan, kranar e lite viktigt : )

Bevaka tråden