Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjungande talsyntes

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 18:17

Tjo
Vårt väldigt oseriösa band har fått en spelning, men eftersom vi inte har nån sångare så tänkte vi köra instrumentalt. Då kläckte jag den geniala iden att köra talsyntes istället :hmmm:

Jag tänkte nåt i stil med gamla sayit eller analogXs talsyntes, men har nån nåt bra förslag på hur man enkelt får den att sjunga. Man kan ju sitta och klippa upp fraserna och lägga dem i takt och pitchshifta varje ton för sig, men det känns ju rätt tråkigt. Så om nån har nån erfarenhet av nåt liknande så får ni gärna dela med er.

Antingen kör vi med ett helt förinspelat sångspår och då får min brorsa trummisen spela efter ett klickspår, eller så drar vi med oss en lapputoppi på scen och triggar fraser manuellt, tips på mjukvara att göra det med tas också gärna emot.

Eller är hela iden så vansinnig att ska bör glömma den på direkten?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-18 18:21

låna en monolåda av jgb eller clase??? hörs inte vad den säger men det är vackert...

Hm, tänker högt här lite.
Kolla om detdära http://www.vocaloid.com/ finns som tryout/demo. Lattja runt lite.
Annars har jag för mig att FruityLoops även har inbyggt sjungeri, men du kanske inte har tillgång till det heller.
Styr snacket med en vocoder annars, alltså tonändringarna. Hur ni skall få till rytmen vettetusan.

Jaja, vet inte om detta vart till någon hjälp kanske...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 18:33

Fanns visst ingen demo på vocaloid tyvärr.Men det varinte riktigt det jag var ute efter heller. Nån som har Fruity loops däremot får gärna uttala sig om sångfunktionen.

Vocoder går nog bort eftersom jag kommer vara upptagen med att spela gitarr och typ spela klavitur med fötterna samtidigt är nog bortom min förmåga...
Men jag ska leka lite med min 1204 och se om det går att få ihop nåt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 19:05

det var ett tag sen man lekte med fl men rösten där är väl som vilken annan röst som helst..kul är att styra den med vocoder som e-boy säger..har för mig att orden dyker upp var för sig på klaviaturet så man kan få den att prata i någorlunda takt..bara att klicka i vad den ska säga och när

  • Medlem
  • 2006-05-18 19:40

japp, med talsyntesen i FL kan du producera textmassa med talsyntes som sen renderas till wavfiler. varje ord i fraserna kan delas [automatiserat] upp i slices som sedan läggs på separata noter i pianorollen (sen kan du kvantisera som du vill) tempo, pitch, tonhöjd, karaktär och variant kan styras hyfsat enkelt. kanske kan vara nåt...

annars kan du ju låna en vocoder om du ska spela i götet, (då behöver du bara programmera en midislinga på nån VSTi eller synth som du sen sjunger/talar till, om du nu ska lira gitarr samtidigt) skicka ett PM i såna fall så löser vi det...

Annars kan jag tipsa om en olskool sjungande talsyntes: Soundblaster SingIt (eller nåt sånt) som följde med ett original SB16. Den var inte lätt att programmera, men den kunde sjunga.

CC: Var hittar man det progget online? Det sjöng grymt! Jag vet att jag har några originaldisketter någonstans hos föräldrarna, så det är inte piratkopiering

Jag hittade ett program som verkar ganska intressant. Låter rätt vettigt. Kan säkert gå att använda, programmet är shareware.

Myriad Virtual singer:
http://www.myriad-online.com/en/products/virtualsinger.htm

Ljudexempel:
http://www.myriad-online.com/resources/demosvs/strangers.mp3
http://www.myriad-online.com/resources/demosvs/rose.mp3
http://www.myriad-online.com/resources/demosvs/ilestne.mp3

Fruity Loops Speech Synthesizer är fantastiskt bra och skojjig att jobba med...
Man kan helt klart få fram bra resultat.

Om man tänker sig för och planerar litet så skulle den gå att använda live. Det skulle nog bli rätt häftigt.

Det är som syked säger att meningarna/fraserna klipps upp och kan sedan läggas på en keyboard tangent...

Typ säg att vi har frasen: Sommar-tider hej hej
Har du en keyboard kan du sedan helt och fullt styra din sång.
Först läggs ordet (Sommar) på en tangent, nästa ord (Tider) på nästa tangent osv.
Sedan så kan du spela på keyboarden tillsammans med rytmen i musiken skräddarsy vad (Sångaren) ska göra.

Du kan göra olika layers och förbereda massa olika fraser klara för att lira en hel låt.
Dessutom kan man lägga skojjsiga effekter på vissa fraser ifall man vill.

Själva Speech Synthesizern Har i sig många olika röst-karaktärer som Male, Female, Robot, Child, Oldwoman osv.
Du kan välja ifall den ska sjunga Monotont, Natural, Sing, Random.
Normal, Breathy eller Whisper.
Du kan bestämma hastigheten (Rate) på hur snabbt den sjunger frasen.
Och till sist Pitch/tonhöjd.
Du kan även genom att skriva in speciella nycklar förändra tex pitchen i din fras.
Tex. Sommar tider hej_hej(+2)
Ordet hej_hej kommer sjungas 2 halvtoner högre än pitchen/tonhöjden du valde som grundton i speechsynthens inställningar.
Skriver man _ mellan orden så binds de ihop och räknas som ett ord, tex. sommar_tider_hej_hej

Så vill du ha en talsyntes som du kan styra så kan jag rekkomendera Speech Synthen i FruityLoops.
Du kan väldigt enkelt kontrollera allt med en keyboard...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 16:27

Talsyntes verkade jävligt krångligt att programmera om man ska ha en hel låt och inte bara några fraser, så jag lekte lite med vocoder
istället.

Lyssna gärna

Bra eller anus? Funkar det eller kommer vi bli utskrattade?
Tanken är alltså att sången ska ligga som backtrack när vi spelar.

Instrumenten är inspelade på en mp3-spelare i replokalen, så klaga inte

Vocodern rockade ju, även om man nog bör vara av vår speciella karaktär för att uppskatta den. Risken är nog stor att bli lynchad av en överförfriskad krogpöbel Själv föredrar jag nog lite mjukare vocoderljud a la Herbie Hancock i t ex "Bet your love" eller "I thought it was you". Ingen aning om man kan ratta till ett sånt sound i nån mjukisplugg.

MEN det lät väldigt ostämt mellan vocoder och instrument - är det ens i rätt tonart? Så nu låter det anus.

Ursprungligen av makari:

Talsyntes verkade jävligt krångligt att programmera om man ska ha en hel låt och inte bara några fraser, så jag lekte lite med vocoder
istället.

Lyssna gärna

Bra eller anus? Funkar det eller kommer vi bli utskrattade?
Tanken är alltså att sången ska ligga som backtrack när vi spelar.

Instrumenten är inspelade på en mp3-spelare i replokalen, så klaga inte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-26 16:43

Lyssna på Yellow Orange. I slutet är det sång med talsyntes. Fram till slutet är det tal med talsyntes. Rösten heter Bruce. Did this shit back in 1998! Åren går!

http://www.myspace.com/yellowrange

Dator? Mac. En PowerMac 7200/90 t om. 90 Mhz!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 17:15

Oops, vi var vist inte så välstämda när vi spelade in...
Nåja, ny version uppe, samma länk som ovan.

PF: lät ju sjysst.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-26 18:04

Kan låta så här illa med den finska talsyntesen.:p

Vårkänslor...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 18:07

:eek: :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-26 18:44
1
Bevaka tråden