Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dual mono till stereo interleaved

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur konverterar man dual mono(.L & .R)-filer till stereo interleaved (.aiff eller .wav) på snabbaste/bästa sätt? Det måste finnas ett sätt utan att behöva konvertera dem en och en i Peak, Spark, Audacity etc!!! Har inte heller lust att punga ut 4500 spänn för barbabatch, som jag tror fixar det. Måste vara någon annan ProTools-användare som har samma problem...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-22 20:12

Lägg in i en session och panna ut L/R och bounca som stereointerleaved, går i realtid men enkelt...

Om du har Peak är det ännu lättare och snabbare än att göra det i PT. Importera dual mono helt enkelt och spara!

Tack för svaren, men eftersom jag har hundratalsfiler söker jag något batchprogram (att bounca skulle ta evigheter och med Peak måste varje fil öppnas för sig). Jag vill ha drag-and-drop finito (typ soundconverter).

Man kan automatisera i Peak, men jag vet inte hur det funkar om du vill slå ihop två filer till en.

Annars går det möjligen att lösa med Automator i 10.4, med Applescript eller ett shellscript och Sox.

Ok. det låter intressant! Ska kolla upp det när jag får tid. Tack!

Peak har en väldigt bra sk batchprocessor för just bearbetningar av ett stort antal filer. Tyvärr går den inte, vad jag vet iaf, att använda till att sätta ihop två monofiler till en stereo. I Peak måste man importera två mono för att sedan manuellt spara dessa till en stereo.

Det verkar inte allt för svårt att snickra ihop ett pythonscript som gör det du vill, men jag har inte tid att titta närmare på det just nu. Jag tittade lite på sox, men blir inte klok på syntaxen - jag förstår inte om det är möjligt eller ej att slå ihop två filer till en med rätt panorering och allt.

Ja, det verkar som det går att skriva ett litet script i python som gör det. Får se om jag har tid under dagen imorgon.

Yes. Nu börjar det likna någonting. Nu är teknikkillarna med.

Det här är något som jag tror många ProTools-användare skulle ha nytta av, så om ni gör något smart så se till att fler få ta del av det.

Jag började snickra lite, men har inte riktigt tid att göra färdigt just nu. Watch this space.

1
Bevaka tråden