Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mbox+mac=glädje?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-10 14:40

Hej har någon erfarenheter av Mbox och protools under mac, typ hur stabilt är det latency, kvalitét på micpreamps, medföljande programvara och så vidare. Jag vore mycket tacksam för lite input i o m att jag överväger att köpa.

/max

Jag har en Power Book G4 med 1G RAM + Mbox2, och jag är helnöjd. Har inte haft några problem med latency när jag använder min Nord Modular, däremot väldigt mycket när jag en gång kopplade in min Nord Lead men det berodde nog kanske på att jag inte "installerat/optimerat/ställt in" för den synthen.
Är helt ny med datorer i ljud-/musiksammanhang så jag har iofs inte så mycket att jämföra med. Inte heller är jag någon hejare på att optimera antal samples och "buffer size".

Ibland stoppar Pro Tools och klagar på dåligt med CPU, men det kan nog bero på att jag oftast sitter med mjukvarusynthar i Reason parallellt och ibland även editorprogrammet till min Nord Modular.
Det som kan irritera mig är att ibland när jag låter PT styra min Nord Modular via MIDI och scrollar i PT:s Edit-fönster så tappar PT MIDI-sync, och det rätt rejält! Det tar många sekunder innan den hittar tillbaka. Detta kan också hända om jag scrollar eller drar i rattar i Reason eller i Nord Modularens editorprogram.
Men då har jag minskat antalet samples och sen har det flytit på bra.

I övrigt så är jag mycket nöjd. Portabiliteten är helnajs! :kaaaka!:

Hoppas du fick ut något av detta och att du hittar rätt!
/Martin

PS. Återkommer om mjukvara och mickpreamps när jag har mer tid. Fotboll nu...

Vet inte vilken version av Mbox vi pratar om? Mbox2 har jag inte provat, men vad gäller första modellen:
Mickpreampsen tycker jag låter helt okej. Det finns dock andra som inte gillar dem.
Mjukvaran är jag nöjd med. PTle räcker gott och väl för mina hemmaprojekt. Vill man ha fler än 32 kanaler så får man välja något annat.
Mbox saknar tyvärr MIDI (Mbox2 har MIDI).
Vad gäller lyssningen vid inspelning så går det absolut inte att klaga på latencyn. Fungerar skitbra.
Jag har kört Mbox med en Ibook och det fungerade väldigt bra.

Jag tycker nog att man ska satsa på Mbox2, men det var säkert den du funderade på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-11 23:53

Det är främst mbox2 som jag är intresserad av. Men tack ändå!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 19:26

Mbox2 har inga inserts samt endast obalancerade outputs... idioti...

Jag hade siktat in mig på en beg mbox 1 istället...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-18 01:09

m-audio?

Alt. M-AUDIO FIREWIRE 1814

hajjar inte skillnaden på PT m-powered.. Själva Appen ingår iofs inte med M-Audio's interface.

nån som kör m-powered pro tools??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 00:01

en grej till. nån som vet om protools le funkar på en m-audio box eller måste det vara m-power versionen!?

m-power måste det vara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 23:28

hmm, nu blev de svårt. mbox o fw1814 e ju samma pris, dock får jag protools på köpet me mboxen men adat med m-audion....

va ska jag ta mig till

1
Bevaka tråden