- PeterH
- Medlem ●
Någon som har tips på en distpedal med riktigt mycket fräs i? Tänk Psychocandy...
Signalkedjan ser ut som följer just nu: Fender Jazzmaster -> Proco Rat -> MusicMan 210HD (+ sparsamt använd Small Clone och överdrivet myckat använd delaypedal, men det hör ju int ehit)
Rat'en är grym på sansade distnivåer, men säckar lite om man vrider till 11. Är lite rädd att det är min stärkare som skär för mycket diskant för att man ska kunna få det riktiga fuzzfräset, kan det vara så illa?
Fuzztone ska kollas upp, gillar lättrattade prylar
Mudhoney associerar jag till Big Muff-ljud, och det är inte riktigt det jag är ute efter (har iofs inte testat den, men bandet Mudhoneys bästa EP heter just Super Fuzz, Big Muff. Måste ligga nånting i det )
Boss var många herrans år sen jag ägde nån, kanske ska testa igen.
Skulle aldrig köpa nåt som heter Metal Zone Metaldist är ju motsatsen till fräs. Slickt och tät och tråkigt.
http://www.audiodamage.com/product_info.php?cPath=2&products_id=3
eller kanske inte...
Audio damage var uppe i en annan tråd häromdan. Lite dyra, men verkar ruggigt kul.
Edit: fast då var det hårdvaran som diskuterades förstås...
Nöjer mej med den japanska transistordisten jag hittade hemma i en låda tillsvidare (nu minns jag inte ens vad den hette!)
Du tänker på Death by Audio, Audio Damage gör hård mjukvara.
EDIT: här får man vara snabbare...
Men köp en 4ms Noise Swash så får jag veta hur den låter och om det är värt att skaffa en.
Jag har en sån här:
Den har en s.k. damage switch som får ljudet att "trasas sönder" i olika grader. Det låter lite som man spelar genom en trasig högtalare. Jag gillar effekten men den är lite svårkontrollerad och EQ:n är lite skum.
Jag spelar inte gitarr men jag har en Boss Hyper Fuzz och en Metal Zone som jag kopplat på auxarna i mixerbordet. Returerna tar jag in på riktiga kanaler istället för auxreturerna. Då kan man auxa dem med varandra och sig själva, vliket ger tillgång till kontrollerad rundgång och en schysst mix av deras olika sound.
Hyper Fuzz fräser som en förbannad grävling på PCP. Metal Zone är lite myndigare och låter mer som ett jaktplan på alldeles för litet avstånd. Men det är inga problem att få till Jesus & the Mary Chain med den set-upen. Även utan gitarr.
Edit: Fast du får ju inte glömma ett sunkigt fjäderreverb!
Du skriver inte vilka micar du har på din Jazzmaster men jag utgår ifrån att det är orginalmicarna. Själv körde jag mycket med Strata + RAT på 90-talet och upptäckte snabbt att det blev mycket bättre med hotrail-micar. Själv körde jag EMG och på inspelningar en gammal RAT först och sedan den nya RAT efter. In i transistorförstärkare och kräma på diskanten - då blir det rundgång!!! Så testa att boosta outputen från gitarren innan RAT så borde du få ung samma resultat.
Fast du får ju inte glömma ett sunkigt fjäderreverb!
Finns i stärkaren! (Vete 17 om det är fjäder faktiskt, har inte riktigt den klangen, men sunkigt på vintagevis är det iaf)
Du skriver inte vilka micar du har på din Jazzmaster men jag utgår ifrån att det är orginalmicarna
Japp, bytte ut Japan-mickarna (som lät strata) mot Seymour Duncans vintage-Jazzmaster.
Är ju inte sådär värst mycket gain på dom, men jag tyckte ljudexemplen på dom hottade lät väldigt trist och grabbrockigt...
In i transistorförstärkare och kräma på diskanten - då blir det rundgång!!! Så testa att boosta outputen från gitarren innan RAT så borde du få ung samma resultat.
Har rörstärkare, vilket ju är väldigt fint i vissa lägen, men i detta fallet måste jag nog ha det mesta av soundet innan stärkaren tror jag.
Kanske skulle testa med en overdrive innan RAT'en?
En overdrive innan RAT-pedalen kommer nog tyvärr bara ge mer kräm/dist, vill du ha något som spottar och fräser så får det kanske vara något lite mer brutalt kanske.
Men om man sätter en EQ-pedal först och boostar de höga frekvenserna så kanske det tjuter och har sig?
Jag har ju lekt med fräs här : http://myspace.com/epaband
kör bla, big muff,coron dist10,deanmarkely overlord... just transistorheckar som man drar över på fräser lätt, men just att köra en mild dist, coron för en muff ger frääässs....
inga tillsalu dock...
Jag har ju lekt med fräs här : http://myspace.com/epaband
kör bla, big muff,coron dist10,deanmarkely overlord... just transistorheckar som man drar över på fräser lätt, men just att köra en mild dist, coron för en muff ger frääässs....
inga tillsalu dock...
Tänkte bara säga att jag gillar låten enapa den lät skitgött!
Min erfarenhet av fuzz-pedaler är att de med oktavfunktion låter mest "trasiga" och nästan okontrollerbara...vilket är en positiv sak.
HyperFuzz tillverkas nog inte längre som du säger men Boss FZ-5 är ju sprillans ny.
Double-Muff har jag hört ska vara som en mildare Big Muff med mindre fetma och möjlighet till overdrive.
Annars verkar ju Danelectro French Toast vara en billig och mångsidig pedal, tror det var någon som sålde en för 150:- på nätet någonstans.
http://www.gearwire.com/danelectro-french-toast.html
FZ5 är digital tyvärr. Har så mycket annat digitalt, gitarrstärkare och effekter vill jag ha analogt i mesta möjliga mån. Bara känns bättre...
Danelectros pedaler känns rätt plastiga (ligger en i replokalen som jag aldrig hört ett gott ord om. Tror det är Clases?). Lovetone något över budget tyvärr.
Har svarat på ett par Vendolin-annonser, får se om det blir nåt.
Bra tips om oktavfunktion, har jag aldrig fattat poängen med tidigare!
FZ5 är digital tyvärr. Har så mycket annat digitalt, gitarrstärkare och effekter vill jag ha analogt i mesta möjliga mån. Bara känns bättre...
Jo det har du rätt i, sen såg jag visst nu att den var rätt dyr...typ 1200:- och det får man ju roligare pedaler för.
http://www.myspace.com/creepyfingereffects <- custombyggda av en snubbe i Fu manchu.... koolt, verkar vettig... typ 900pix nånting...
----
Allright, the Sugar Boost is based on the famed but obscure Dallas Rangemaster. Powered by a higher than usual gain N.O.S. germanium transistor. Its capable of some sweet overdrive sounds but also some pretty outrageous fuzz sounds while still remaining dynamic and touch sensitive. It cleans up nice with the guitars volume knob as well.
Unlike most treble boosters with fixed range settings you can combine the full range and treble settings by sweeping between them with the full/treble knob. Very effective for dialing in different guitars and pickups.
Some pretty famous tones can be nailed with it. Think first two Sabbath records, Deep Purple, Brian May.
I'm using a pretty rare run of transistors so get them before they're gone!
Contact me through this page for prices. Semi-custom colors available also.
---------