Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sjuk server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min OS X 10.1.2 server mår nog inte riktigt bra. Kan inte hålla kontakten med klienterna under någon längre tid, inte ens över låg trafik. Spelar ingen roll om det är OS 9 eller OS X klienter.

Dessutom har den slutat att svara på port 80 av någon anledning. Inträffade efter en serie strömavbrott (Ja nu ska jag skaffa en UPS).

Jag förmodar att jag är tvungen att ominstallera den (Om ingen av er har råkat ut för samma saker och har någon fiffig lösning).

Min fråga: Hur gör man bäst en total ominstallation utan att behöva formatera disken? Har nämligen en hel del annat på den som jag inte kan undvara, och jag har ingenstans att göra av det. Jag tror knappast att jag manuellt kan hitta alla dolda filer som ska raderas.
Skriver installationsprogrammet över allt helt och hållet utan att jag behöver bry mig, eller känner det om filen redan finns och struntar i att lägga på den, trots att den kanske är skadad?

Du kan ju börja med att köra en fsck -y
Starta terminalen
Skriv sudo shutdown now
fsck -y (kör detta flera gånger)
exit

Tack den hittade en hel del fel.
gör detta kommando vad exempelvis Norton disc doctor gjorde på nian eller saknas något?

vilka mer sådana här fiffiga reparationskommandon finns?

[ 08 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Tack den hittade en hel del fel.
gör detta kommando vad exempelvis Norton disc doctor gjorde på nian eller saknas något?

vilka mer sådana här fiffiga reparationskommandon finns?

[ 08 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

Ungefär...
kör man fsck så får du en förklaring på vad det gör.
Jag känner inte till något annat som skulle vara inbyggt i systemet. Det blir nog antagligen de kommerciella programmen som gör mer...

1
Bevaka tråden