Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som fotograf behöver jag ibland snabbt göra mina högupplösta bilder tillgängliga för mina tidningskunder. Fast ip-adress står www.bonet.se för och jag har mycket hårddiskutrymme. Men nu undrar jag...

Kunder måste logga in till egen mapp(t.ex."Slitz") och jag behöver veta vem, vad och när bild är hemladdad. Är detta möjligt?

Kan jag använda FotoStation för att skapa html-sidor i kundens mapp så att kunden kan välja bland tumnaglar och sedan få se tittbilder för att därefter välja högupplöst bild? Som en vanlig bildbyrå funkar?

Vilken ftp server programvara är att föredra?
Vad mer har jag att tänka på?

Robert...har lite brådis

Du borde kanske titta på Cumulus från Canto.
Då slipper du ftp. Kunden laddar ner bilder direkt från bilddatabasen. Jag tror dessutom att Cumulus är ganska billigt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-25 19:41

Jag tycker nog att det låter som ett uppdrag för WebStar server suit 4.4.
Den innehåller både ftp och webbserver.

Som komplement för att kunna hålla reda på vem som läser vad tycker jag du ska skaffa FunnelWeb.

Båda kör jag själv på en OS9.1US-maskin. Funkar kung!

Tycker ändå att du bör ha en separat maskin som server. Det är lite jobbigt att ha sin arbetsstation upptagen med en massa serverprogram när man ska jobba. Programmen ovan klarar sig bra med en 603e eller 604 PPC. Själv kör jag det på en 7300/166 med 256Mb RAM. Så länge man inte har så mycket trafik räcker det.

Om du inte är bekant med att handha servrar så får du återkomma här så vi kan hjälpa dig!

Cumulus har jag sett manualen till. Tung sak! Det räckte för ett nej tack. Livet är förvisso Mac men också tid för annat. Tack iaf!

1
Bevaka tråden