Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filändelse .pps

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en fil som heter Emu.pps(är det en Power Point?). Jag har inte office pktet eller annat program som macen vill öppna med. Kan jag använda Res Edit och "skriva om" filen och sedan öppna den i t.ex. Apple Works eller Skriv Text. Hur gör jag det? Är det under "Get file/Folder info"eller vádå?

Det är PowerPoint. Du måste öppna det med ett PowerPoint kapabelt program. Vilket nog på OS9 bara är just PowerPoint.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert Ekegren:
Jag har fått en fil som heter Emu.pps(är det en Power Point?). Jag har inte office pktet eller annat program som macen vill öppna med. Kan jag använda Res Edit och "skriva om" filen och sedan öppna den i t.ex. Apple Works eller Skriv Text. Hur gör jag det? Är det under "Get file/Folder info"eller vádå?

Lustigt, jag fick oxå en attachment "Emu1.pps". Men jag brydde mig inte om att öppna det utan slängde det direkt. Måste vara någon form av "virus" som postar sig till en massa personer. Eller innehöll det något vettigt?

/M

Antligen ett virus som använder sig av PowerPoints makrofunktion. Vet inte om det fungerar på Mac dock.. men släng skräpet.. Ta inga risker..

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2002-10-05 18:35

Jag har sett den för några veckor sedan... Det är just en bild på en EMU, som glor på dig och det finns en text där det står ungefär såhär...

"Skulle bara kolla om du jobbar"...

Den finns antagligen i min dator (PC) på jobbet om jag inte kastat den... (bilden alltså) om jag kommer ihåg att kolla på måndag... så kan jag kanske posta bilden här...

Den finns antagligen i min dator (PC) på jobbet om jag inte kastat den... (bilden alltså) om jag kommer ihåg att kolla på måndag... så kan jag kanske posta bilden här...[/QB][/QUOTE]

Bodo!Posta den INTE é du hygglig...om det nu kan vara virus.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2002-10-05 21:44

Nejdå, dessutom var det ju några som inte hade powerpoint så jag kopierade in bilden till Graphic Converter och sparade den som en JPG bild istället... finns att beskåda här:

http://user.tninet.se/~ndr384w/EMU.jpg

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-06 00:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bodo:
Nejdå, dessutom var det ju några som inte hade powerpoint så jag kopierade in bilden till Graphic Converter och sparade den som en JPG bild istället... finns att beskåda här:

http://user.tninet.se/~ndr384w/EMU.jpg

Nåt jag inte hajar är varför folk skickar bilder och sånt i powerpoint format. Det blir ju inte direkt mindre av det. Tycker att man ofta får prylar i office-program-format som inte alls hör hemma i just det formatet.
Fick t ex en 40 MB stor word fil innehållande ett par bilder härom dagen. Sparade om dem till jpg hög kvalitet och dom tog 3MB. Varför i hela friden får jag dom som word?!?! :rolleyes:

Ibland undrar jag om Office är lite väl välanvänt...(eller kanske snarare felanvänt)

Det är såna här idiotier som gör att MS har ett så starkt grepp om folk. Du måste ju ha Office för att kunna öppna alla bilder du får... eh?

Det är något som inte står riktigt rätt till här...

/arvid

Anledningen till att det är PowerPoint format är just att det ska kunna gå att köra automatiska script (makro-funktionen i PP), för att filen ska kunna skicka vidare sig till andra. Det är alltså en form av virus. Hade man bara skickat en jpg bild så skulle den ju inte skicka sig vidare, men det gör ppt filen.

/M

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2002-10-06 00:50

Nej, du har så rätt att folk ibland missbrukar Office programmen...

Dock i det här fallet hade de gjort en Powerpoint presentation för att få en eller flera effekter + att sparar man en powerpoint fil med filändelsen .pps istället för .ppt, får man upp presentationen direkt i helskärmsformat när man klickar på filen coh efter avslut stängs powerpoint programmet ner automatiskt...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-06 01:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Anledningen till att det är PowerPoint format är just att det ska kunna gå att köra automatiska script (makro-funktionen i PP), för att filen ska kunna skicka vidare sig till andra. Det är alltså en form av virus. Hade man bara skickat en jpg bild så skulle den ju inte skicka sig vidare, men det gör ppt filen.

/M

Jovisst, i ett sådant fall så finns det ju en anlednin, om än negativ, till att filen är i det formatet som den är.

/arvid

Slänger allt som är i Office format som dimper ner i min Mailbox. Endast om folk innan har föranmält att dom skall skicka ett Office dokument så öppnar jag det...

1
Bevaka tråden