Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Registreringsskylt - typsnitt

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket typsnitt används till registreringsskyltar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 23:09

De svenska har jag inte koll på just nu, dock så har Acmefonts ett som heter AF Carplates – används på en del amerikanska skyltar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-02 09:01

Det finns ju egentligen tre stycken. Först det gamla som de flesta bilar har idag. Titta på en bil tillverkad på tex 80-talet. Det är en specialskuren variant som jag inte har någon koll på vem som gjort. Förmodligen någon intern grej på vägverket.

Sen har vi den förra. Om jag inte missminner mig så är det Franklin. Det var en rätt stor debatt inom formgivningsvärlden när det kom. Kritiken var skarp mot VV som inte ville kännas vid att det varken var dåligt eller att någon annan än de själva skulle bry sig. Det fanns dock endast under nittiotalet, så lite fel har VV fått erkänna att de hade.

Sen har vi det nya som jag också tror är en specialskuren variant. Det är rätt likt det gamla, men skiljer sig en del. Jag tycker också att det är rätt likt den danska motsvarigheten.

Enda sättet att få ett riktigt svar, gissar jag, är att ringa VV på tel. 0243-750 00.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 10:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Enda sättet att få ett riktigt svar, gissar jag, är att ringa VV på tel. 0243-750 00.

Det gjorde jag en gång för att få reda på vad de använde, runt 96. Där kan man prata om att bli runt kopplad, jag hoppas de har blivit bättre nu än de var då. Fick aldrig reda på det, insåg att det inte var extremt viktigt för ändamålet ock körde med Helvetica vilket fungerade bra.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-02 10:54

Den förra varianten, dvs den kritiserade, var en hemmapulad Helvetica. Jag minns själv artikeln i Göteborgs-Posten, där en representant från VV sa ungefär:
- Inga märkvärdigheter. Jag har suttit hemma i pillat i CorelDraw och rättat till felaktigheter i Helvetican och anpassat den för registreringsskyltar.
Jag kan tänka mig att folk som Bo Berndal fick slaganfall.

Den förra varianten togs fram för att man inte ville ha några kanter där salt o annat skit kunde samlas.

Se på 80 tals plåtarna där reflexlagret sakta men säkert vittrar sönder.
95- talsplåtarna (el när dom nu kom) var helt släta och hade betydligt större o mer lättläst typsnitt.

Dom nya är ju återigen tillbaks i 80-tals varianten med pressad aluminium (mot plåt för 80-tals varianten, i guess).
Vi får väl se hur länge dom här håller mot saltet.

Dessutom kommer det nya plåtar i April. Där EU-stjärnorna är med vid sidan, precis som i övriga europa typ. Man kan välja att inte få dom med på plåten oxo om man skulle vilja det. Om det skiljer något annat på plåtarna vet jag inte, tex typsnitt o sånt.

[ 02 December 2002, 10:58: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Pressmeddelande från Vägverket

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-12-02 11:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Pressmeddelande från Vägverket

Ring Ulla (nummer finns i pressmeddleandet), hon borde ha koll på typsnittet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
- Inga märkvärdigheter. Jag har suttit hemma i pillat i CorelDraw och rättat till felaktigheter i Helvetican och anpassat den för registreringsskyltar.
Jag kan tänka mig att folk som Bo Berndal fick slaganfall.

Jag har däremot för mig att det var just Bo Berndal som ritade nån version av nummerplåtsfont.
Får gå hem och lusläsa Typiskt Typografiskt igen.

/Mattias

Lite nummerplåtshistoria:

I tidernas begynnelse byggde man sin nummerplåt själv, köpte en vitmålad plåt och lämpliga lösa siffror/bokstäver på närmaste BP- Esso- eller Koppartransmack.

1973 började nuvarande system med 3 bokstäver och 3 siffror. Skyltarna var av aluminiumplåt med pressade/målade bokstäver. Något fetare än dagens. Tror att de tillverkades av "Samefa" i Kungsör.

Sedan kom en rationaliseringsvåg, Samefa åkte ut och in kom något engelsk-ägt företag, som gjorde skyltarna i plast med målade bokstäver. De var dessa plåtar som färgen ramlade av från.

Sedan kom den feta 90-talsvariantern med inbakade bokstäver.

Och nu är vi tillbaka vid 70-talet igen, fast med tunnare typsnitt och mindre lättläst. Nummerplåtsmaskinen förstår sig nog inte på kerning.

Apropå Vägverket, i rätt många år har man bedrivit prov på E6 i södra Halland med nya vägskyltar. Versaler och gemener i korrekt blandning. Fast inte heller där är bokstavsmellanrummen korrekta. Skyltarna är svårlästa.

Du syftar på dom skyltarna som påminner om övriga Europas (danmark, tyskland mfl iaf) motorvägsskyltning för avfarter etc?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-02 14:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
- Inga märkvärdigheter. Jag har suttit hemma i pillat i CorelDraw och rättat till felaktigheter i Helvetican och anpassat den för registreringsskyltar.
Jag kan tänka mig att folk som Bo Berndal fick slaganfall.

Jag har däremot för mig att det var just Bo Berndal som ritade nån version av nummerplåtsfont.
Får gå hem och lusläsa Typiskt Typografiskt igen.

/Mattias

Bo Berndal ritade i alla fall Stockholms Tunnelbanas gamla snygga typsnitt och GePos som sitter på vägskyltar runt om i landet, förutom på E6 i Halland som nämns ovan.
Om han gjorde registreringsskyltar så var det i alla fall inte Strålforsvarianten. Än så länge har han inte drabbats av hjärnblödning.
Jag försökte snika till mig GePos från PPM i Kållered utan framgång i samband med ett jobb. De gör trafikskyltarna åt Västsverige.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-02 23:15

Lite OT, kanske...

När det gäller typsnittet på vägskyltarna så är det jag som digitaliserat det åt vägverket. Det heter numer Tratex och finns i fyra varianter. Tratex Vit, Tratex Svart, Tratext NegVersal och Tratex PosVersal.

Ladda ned här.

Om någon är mer intresserad av hur det gått till och så, så kanske jag berättar det...

Ursprungligen av Kalle W:

Lite OT, kanske...

När det gäller typsnittet på vägskyltarna så är det jag som digitaliserat det åt vägverket. Det heter numer Tratex och finns i fyra varianter. Tratex Vit, Tratex Svart, Tratext NegVersal och Tratex PosVersal.

Ladda ned här.

Om någon är mer intresserad av hur det gått till och så, så kanske jag berättar det...

Kan uppdatera denna tråd från 2002 med en aktuell och fungerande länk till teckensnittet Tratex:

http://www.vv.se/templates/page3____2789.aspx

Möller ritade tunnelbanesnittet!

För att rätta till ett fel, även om det var länge sedan: Det typsnitt som finns kvar på vissa tunnelbanestationer (i kaklet) ritades av Stig Åke Möller, just för tunnelbanan. Det ritades bara i versal. Han gjorde en grundlig analys av lässituationen, bland annat åkte han tunnelbana med sina studenter för att se hur bra olika varianter fungerade i rätt situation.

Esseltub är däremot Bo Berndals variant av Möllers typsnitt. Vad Berndal gjorde var att komplettera med gemener, vilket inte fanns i Möllers ursprungsvariant.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-12 19:03
Ursprungligen av Taz_1999:

Kan uppdatera denna tråd från 2002 med en aktuell och fungerande länk till teckensnittet Tratex:

http://www.vv.se/templates/page3____2789.aspx

Hoppla, vilken gammal tråd du fiskat upp.

När VV gjorde om sin sajt så lyckades deras IT-avdelning göra en riktigt skum paketering av typsnittet för Mac. För att göra livet lite lättare för er som vill åt det så har jag lagt upp den ursprungliga skivavbilden (den jag levererade till VV) på min sajt.

Kalle,

klart vi är intresserade!

I instruktionerna för hur man får fram de samiska tecken så har de angett tecknen så här:

"Normala tecken - Samiska tecken"

Borde det inte heta något i stil med vanliga tecken eller liknande, normala tecken. Fan vad illa, är samiska onormalt? :rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-03 18:03

Tja... Nu är det ju inte "de" som gjort det utan jag.

Vad jag menar med "normal" är att om man tar ett teckensnitt, vilket som helst, så är de normala tecknen på de positionerna de som visas i dokumentet. De samiska tecknen finns det inga normala positioner för. Därav formuleringen.

Om du läser igenom dokumenten "Användningsområde" och "Manual" så kanske du förstår vad jag menar.

Ok, jag håller med om att samiska inte är onormalt, men däremot är de samiska tecknen onormala i ett digitalt teckensnitt. Det finns nämligen ingen plats för dem.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-04 11:47

Typsnittet på stationsskyltarna i tunnerlbanan är det någon som vet vilket typsnitt de har??

Jag brukar fundera på det nästan varje gång jag åker tunnelbana.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Masterboy:
Typsnittet på stationsskyltarna i tunnerlbanan är det någon som vet vilket typsnitt de har??

Jag brukar fundera på det nästan varje gång jag åker tunnelbana.

Det som Bo Berndal ritade en gång i tiden hette väl EsselTube eller nåt sånt har jag för mig. Samtidigt så har jag för mig att man bytte för några år sen, eller redesignade.
Cap&Design hade en artikel om jag inte minns fel.

/mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 12:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Masterboy:
Typsnittet på stationsskyltarna i tunnerlbanan är det någon som vet vilket typsnitt de har??

Jag brukar fundera på det nästan varje gång jag åker tunnelbana.

De äldsta som sitter infattade i vägar är Bo Berndals Esseltub. De svart vita dåligt justerade som funnits länge var med en vanlig Helvetica. De nya Connex-skyltarna med gul text på blått har jag för mig är Meta, men inte säker. Måste ned och titta i underjorden igen.

Jag förstår vad du vill åstadkomma, men ordet "normal" ger fel vibbar. Ordet "vanlig" är bra mycket bättre att använda.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-04 17:30

Fast speciellt vanliga är de väl ändå inte?!?

Inte i svenska iaf...

Det är väl syftningen som vi är oense om. Jag syftar på tecknen, och du syftar på språket. Kanske skulle det inte stå något alls, utan bara bokstäverna och pilarna.

Kanske någon som har en "second opinion" här?!?

[ 04 December 2002, 17:32: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

1
Bevaka tråden