Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej slänga fil!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har rensat en del i mitt iTunes bibliotek och slängt en del filer som jag inte vill ha kvar. En fil går dock inte att slänga ( mp3 fil). Jag har dragit den till papperskorgen så att den ligger där. Den ligger i en mapp som heter Okänt album ifall att det har någon betydelse. Filen har en del konstiga tecken som ser ut som kinesiska. Jag får inget felmeddelande når jag trycker på töm papperskorgen utan filen ligger bara kvar. Jag kan inte heller dra den tillbaka till skrivbordet utan då får jag ett felmeddelande som säger : åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod (felkod -50.)

Hur skall jag göra för att bli av med filen?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 11:44
Ursprungligen av Masterboy:

Har rensat en del i mitt iTunes bibliotek och slängt en del filer som jag inte vill ha kvar. En fil går dock inte att slänga ( mp3 fil). Jag har dragit den till papperskorgen så att den ligger där. Den ligger i en mapp som heter Okänt album ifall att det har någon betydelse. Filen har en del konstiga tecken som ser ut som kinesiska. Jag får inget felmeddelande når jag trycker på töm papperskorgen utan filen ligger bara kvar. Jag kan inte heller dra den tillbaka till skrivbordet utan då får jag ett felmeddelande som säger : åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod (felkod -50.)

Hur skall jag göra för att bli av med filen?

Program som Cocktail eller Panther Cache Cleaner kanske kan hjälpa till? Hittas på Versiontracker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 11:50

Du kan öppna terminalen och navigera till papperskorgen, sen skriver du sudo rm -rf [mappnamn] så borde den ryka, efter att du slagit in root-lösenordet.

Det finns redan ett antal trådar här som tar upp detta. Bästa sättet är att boota och ta bort från OS 9 om man har det. Annars har jag inte sett nån lösning på det och jag har själv några filer som inte går att ta bort. Du bör dock kunna flytta tillbaks dom till disken de kom ifrån så att du slipper ha dom i papperskorgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 11:59

HankPank, har du provat leka runt lite i terminalen? Skulle inte förvåna mig om man som superuser skulle kunna hiva vad som helst inklusive självaste kärnan... (inte att rekommendera dock)

Jag har provat allt (tror jag). Problemet är att terminalen inte kan hantera filerna, troligen för att "kinesbokstäverna" uppfattas som kontrolltecken i UNIX eller nåt liknande. De kan till exempel inte droppas i terminalen för att få sökväg. Inte ens som root har jag kunnat ta bort dom.

Sök här på 99mac på "slänga filer" så kommer ett antal trådar om ämnet. Jag tror jag har testat alla förslag utan framgång. Det enda som funkar verka vara att slänga från OS 9, som jag inte har bootbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 12:16

Ok, låter trist. Du har provat att slänga allt i foldern också förmodar jag? (rm -rf * typ, vet inte riktigt, läs dig till exakt kommando innan du påbörjar en radering av hela hårddisken...)

Lägg in en liten os 9 installation på en iPod eller annan HD så slipper du störa ditt vanliga system.

1
Bevaka tråden