Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika filformat, kan man blanda?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska just köpa en ipod, men har en sista fråga jag vill ha svar på innan jag slår till:
Kan man blanda mellan filformat, t ex mp3 och aac, eller måste man hålla sig till samma filformat på alla låtar man laddar ned på ipoden?

Och en fråga till: Om man köper 40Gb-versionen får man ju en docka på köpet. Är det samma docka som ingår i "stereo connection kit"? Då behöver jag bara komplettera med en 3,5mm->2*RCA-sladd för att kunna koppla till stereon?

Självklart, inga problem. Blanda hur mycket du vill mellan alla format Ipoden klarar av; mp3, aac, aiff, Apple lossless, wave...

Ursprungligen av Alphonze:

Självklart, inga problem. Blanda hur mycket du vill mellan alla format Ipoden klarar av; mp3, aac, aiff, Apple lossless, wave...

tack för snabbt svar! Hur är det med dockan och koppla till stereon?

Om du frågar mig så vet jag inte. Jag har bara en enkel, billig sladd att koppla in till stereon. Funkar utmärkt. Ingen docka eller några extradyra grejer från Apple...

Ursprungligen av Alphonze:

Om du frågar mig så vet jag inte. Jag har bara en enkel, billig sladd att koppla in till stereon. Funkar utmärkt. Ingen docka eller några extradyra grejer från Apple...

OK, då har du sladden direkt på hörlursuttaget?

Ursprungligen av stenen:

OK, då har du sladden direkt på hörlursuttaget?

Yepp!

Ett tips också innan du slår till; Tänk på att du måste använda Itunes till att importera musiken till Ipoden om du vill kunna lyssna på musiken från Ipoden. Man kan alltså inte bara lägga över låtarna som man gör till en vanlig hårddisk eller annan datalagring. Däremot går det naturligtvis att använda Ipod som hårddisk och flytta vilka filer som helst. Det är just den musik du vill kunna lyssna på i Ipoden som måste gå en importrunda via Itunes.
Detta är förmodligen ett sätt för Apple binda Itunes till Ipod och kanske att dämpa allt för enkel musik-kopiering. Det är säkerligen en juridisk grej också...kanske. Vad vet jag?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-29 17:09
Ursprungligen av Alphonze:

Ett tips också innan du slår till; Tänk på att du måste använda Itunes till att importera musiken till Ipoden om du vill kunna lyssna på musiken från Ipoden.

Måste och måste... Det finns ju ett antal tredjepartsprogram som klarar jobbet om man av någon outgrundlig anledning inte vill använda iTunes. Jag använder iTunes, men kompletterar det med Anapod som jag tycker har en del finesser som jag saknar i iTunes.

Ursprungligen av Spyder:

Måste och måste... Det finns ju ett antal tredjepartsprogram som klarar jobbet om man av någon outgrundlig anledning inte vill använda iTunes. Jag använder iTunes, men kompletterar det med Anapod som jag tycker har en del finesser som jag saknar i iTunes.

Jag tänker på de tillfällen jag skulle vilja flytta musikfiler (för att lyssna på i Ipoden) från en installationslåst dator till Ipoden. T.ex. på jobbet kan jag inte installera några program alls på Windows- eller Hp-ux-burkarna och då kan jag bara utnyttja Ipoden som "lös usb-hårddisk". Jag kan då ändå lägga exempelvis musikfiler på Ipoden, men jag måste ändå söka upp en annan dator med Itunes och importera låtarna till Ipoden igen via Itunes. Krångligt, men det går.

Anapod? Windows- eller Mac-program? Eller båda?

Hur har egentligen Ipods konkurrenter valt att lösa denna typ av kopiering?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-30 07:55
Ursprungligen av Alphonze:

Jag tänker på de tillfällen jag skulle vilja flytta musikfiler (för att lyssna på i Ipoden) från en installationslåst dator till Ipoden. T.ex. på jobbet kan jag inte installera några program alls på Windows- eller Hp-ux-burkarna och då kan jag bara utnyttja Ipoden som "lös usb-hårddisk". Jag kan då ändå lägga exempelvis musikfiler på Ipoden, men jag måste ändå söka upp en annan dator med Itunes och importera låtarna till Ipoden igen via Itunes. Krångligt, men det går.

Anapod? Windows- eller Mac-program? Eller båda?

Hur har egentligen Ipods konkurrenter valt att lösa denna typ av kopiering?

Anapod finns bara till pc (iaf än så länge), mer info här. Och du har rätt, det är ju samma sak med de programmen, de måste ju installeras.

Fast jag undrar om det går att köra WinAmp utan att installera det ? Om man lägger hela katalogen på iPoden och försöker starta det därifrån, för det finns ju en iPod-plugin till WinAmp. Kunde kanske vara intressant att testa.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 10:24

Usch, Inte koppla den till stereon via hörlursuttaget. Använd dockan eller en Pocket Sendstation.

Är det stor skillnad? Blir det bättre ljud genom dockan?

Ursprungligen av Franz:

Usch, Inte koppla den till stereon via hörlursuttaget. Använd dockan eller en Pocket Sendstation.

Hehe! Tja, vad ska man göra? Ljudet låter ok. Visserligen inte lika bra som min hifi-cd, men praktiskt och enkelt. Vad är problemet? Kan nåt gå sönder förutom öronen?

dockan är en line-ut utgång och har högre volym än maxvolymen på podden, dessutom så styr man ljudnivån på stereon istället!

Ursprungligen av Kellogs:

dockan är en line-ut utgång och har högre volym än maxvolymen på podden, dessutom så styr man ljudnivån på stereon istället!

Fast linje ut-signal via dockan? Ja, det kunde jag ju tänka mig...det är ju Apple som naturligtvis vill fördyra så mycket som möjligt genom att "tvinga" folk att köpa deras specialkablar...
För min egen del har jag "hackat" min Ipod med Windowsprogrammet Imod och på så sätt fått lite högre utsignal på hörlursuttaget. Volymen ställer jag med hifi-stereon iallafall efter att ha ställt Ipoden på ungefär maxvolym...

Sök Imod på Google. Volymändringen återställs om man vill när/om man gör en ny Ipod-återställning med Apples programvara.

Man kanske skulle prova att installera Itunes för Windows på Ipoden? Någon som provat? Resultat? (Itunes för Mac är ju ingen idé eftersom varenda Mac har ju redan Itunes.)

1
Bevaka tråden