Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPodens hårddisk större än PC:ns - Vad göra?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen har jag köpt iPoden (40Gb)! Kanonkul! Funkar som en dröm!

Nu har jag bara ett problem: iPoden har ju större hårddisk än vad min PC har (hur smart var det?) Jag har börjat ladda in alla mina CD (vinylen kommer i nästa steg) och kan lätt konstatera att 20 Gig på min PC kommer inte att räcka! Hur löser jag det problemet?

En lösning är att stänga av automatisk uppdatering i iTunes och successivt radera de filer som jag fört över till iPoden, men då missar jag en del funktionalitet i form av synkning av antal spelningar etc, eller hur?

En annan lösning är att byta hårddisk på PC:n (för jobbigt!)

Skulle jag kunna lägga iTunes biblioteket på en extern hårddisk (via USB2)?

Har någon några idéer?

  • Medlem
  • 2004-10-15 09:03
Ursprungligen av stenen:

Äntligen har jag köpt iPoden (40Gb)! Kanonkul! Funkar som en dröm!

Nu har jag bara ett problem: iPoden har ju större hårddisk än vad min PC har (hur smart var det?) Jag har börjat ladda in alla mina CD (vinylen kommer i nästa steg) och kan lätt konstatera att 20 Gig på min PC kommer inte att räcka! Hur löser jag det problemet?

En lösning är att stänga av automatisk uppdatering i iTunes och successivt radera de filer som jag fört över till iPoden, men då missar jag en del funktionalitet i form av synkning av antal spelningar etc, eller hur?

En annan lösning är att byta hårddisk på PC:n (för jobbigt!)

Skulle jag kunna lägga iTunes biblioteket på en extern hårddisk (via USB2)?

Har någon några idéer?

Köp en ny hårddisk, förslagsvis 100 GB, för tusen spänn. Montera den på fem minuter och, voila! Du kan ju inte ha en hårddisk som är mindre än din Ipodhårddisk. Det säger sig självt.

Ursprungligen av Q-man:

Köp en ny hårddisk, förslagsvis 100 GB, för tusen spänn. Montera den på fem minuter och, voila! Du kan ju inte ha en hårddisk som är mindre än din Ipodhårddisk. Det säger sig självt.

köpte en 200GB igår för 1045:- så en 100GB för 1000 e ju lite dumt

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 02:07
Ursprungligen av Massimilliano:

köpte en 200GB igår för 1045:- så en 100GB för 1000 e ju lite dumt

VART DÅ?!?!?

//C

Ursprungligen av Archduk3:

VART DÅ?!?!?

//C

Jag håller med honom.

VART?

Ursprungligen av Archduk3:

VART DÅ?!?!?

//C

http://www.datorbutiken.com 995kr för en 200gb

Ursprungligen av Massimilliano:

köpte en 200GB igår för 1045:- så en 100GB för 1000 e ju lite dumt

Dumt? Du kanske skulle försöka montera in en så stor (3,5") hårddisk i en bärbar
Så vitt jag vet är den största (2,5") hårdisken på marknaden på 100 gb...

Daniel

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-15 10:53

Extern hårddisk borde fungera, men det kräver ju att du har den inkopplad varje gång du startar iTunes, annars blir den nog inte glad...

det är problem som detta som gör att man helt enkelt inte köper någon ipod. skulle den funka som en vanlig mp3 spelare, dvs som extern hdd där man lägger sina filer skulle jag köpa direkt. men tyvärr har apple med vilja förstört en underbar spelare...

för att lösa problemet kan du ju använda dig utav ett annat program än itunes. anapod tex.

  • Medlem
  • 2004-10-15 13:36
Ursprungligen av snadde:

det är problem som detta som gör att man helt enkelt inte köper någon ipod. skulle den funka som en vanlig mp3 spelare, dvs som extern hdd där man lägger sina filer skulle jag köpa direkt. men tyvärr har apple med vilja förstört en underbar spelare...

för att lösa problemet kan du ju använda dig utav ett annat program än itunes. anapod tex.

Inte köpt en Ipod, men däremot blivit medlem på en sajt som är exklusivt ägnad åt att diskutera Ipod? Hur ser logiken ut?

Ursprungligen av Q-man:

Inte köpt en Ipod, men däremot blivit medlem på en sajt som är exklusivt ägnad åt att diskutera Ipod? Hur ser logiken ut?

Var på god väg att köpa en, men jag brukar ta reda på allt jag kan om en pryl innan jag lägger ner pengar på den. Denna gången var det verkligen tur att jag upptäckte ett något så grovt tillverkningsfel som att den kräver programvara. Skulle vart mkt lessen annars..

Ursprungligen av Snadde:

Var på god väg att köpa en, men jag brukar ta reda på allt jag kan om en pryl innan jag lägger ner pengar på den. Denna gången var det verkligen tur att jag upptäckte ett något så grovt tillverkningsfel som att den kräver programvara. Skulle vart mkt lessen annars..

Jag upptäckte "försent" att man var tvungen att använda Itunes för att kunna lyssna på den musik man lägger in i Ipoden. Men om man ska vara realistisk så är det väl egentligen så att ALLA mp3-spelare mer eller mindre kräver "programvara" för att kunna flytta filer till dem. Alla datorer behöver ju åtminstone ett operativsystem för att funka...

Om jag någon gång vill flytta musikfiler från en dator utan Itunes så lägger jag ändå in filerna på Ipoden som en lös hårddisk. Sen kan jag gå hem till min egen dator och importera till Itunes och tillbaka till Ipoden. Krångligt, men det funkar eftersom jag inte gör det speciellt ofta.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-15 14:34
Ursprungligen av snadde:

det är problem som detta som gör att man helt enkelt inte köper någon ipod. skulle den funka som en vanlig mp3 spelare, dvs som extern hdd där man lägger sina filer skulle jag köpa direkt. men tyvärr har apple med vilja förstört en underbar spelare...

för att lösa problemet kan du ju använda dig utav ett annat program än itunes. anapod tex.

Detta är ju inget "problem". Stäng av autosynkningen så fungerar det.

Det ÄR en underbar spelare!

Förresten; finns det verkligen någon Ipod-konkurrent (med stor hd) som verkligen fungerar utan speciella importprogram, typ Itunes? Jag orkade aldrig leta tillräckligt noga innan jag fastnade för Ipod.

  • Medlem
  • 2004-10-17 00:21

köp en till ipod och använd den som extern HD!

Ursprungligen av Alphonze:

Förresten; finns det verkligen någon Ipod-konkurrent (med stor hd) som verkligen fungerar utan speciella importprogram, typ Itunes? Jag orkade aldrig leta tillräckligt noga innan jag fastnade för Ipod.

iRiver H1xx/H3xx och iAudio M3. Båda är UMS-kompatibla.

Edit: Alla tre givetvis )

Ursprungligen av Piggie:

iRiver H1xx/H3xx och iAudio M3. [...]

Det var ju tråkigt för min del. Nu har jag ju redan en Ipod som jag måste använda istället...

music match funkar ochså till ipod

100gb? har för mig att den låg på 80gb =D

Är för mig att jag hört att något bolag har lanserat en 100 gb 2,5", men jag kan ha fel

  • Medlem
  • 2004-10-17 14:28

Har nån koll på vilken extern kabinett man bör köpa?

Nu förstår jag inte riktigt, om hårddisken på datorn är mindre än Ipod:ens går det då inte att använda den?

Ursprungligen av El_Nando:

Nu förstår jag inte riktigt, om hårddisken på datorn är mindre än Ipod:ens går det då inte att använda den?

Klart att det gör, man kan kopiera filer manuellt. Problemet är bara att man inte kan automatsynka Ipoden full (40 GB) i ett svep/en synkning eftersom datorn bara har 20 GB minus OS, installerade program och andra filer.

Ursprungligen av Alphonze:

Klart att det gör, man kan kopiera filer manuellt. Problemet är bara att man inte kan automatsynka Ipoden full (40 GB) i ett svep/en synkning eftersom datorn bara har 20 GB minus OS, installerade program och andra filer.

Ok slapp man köpa en ny hårddisk samtidigt som ipoden.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-17 21:07

Jag har hela mitt iTunesbiblitek på en extern LaCie 160GB enhet. Inga problem alls.

Hur pekar man om iTunes??

Ursprungligen av jimmy.r:

Jag har hela mitt iTunesbiblitek på en extern LaCie 160GB enhet. Inga problem alls.

Hur gör man för att peka om iTunes så att den går till den externa hårddisken? Jag har ändrat i Redigera/inställningar/avancerat och kopierat över alla musikfilerna till den externa hårddisken, men iTunes tror ändå att alla filer finns på c-driven! Måste jag göra "samla ihop bibliotek"

Ursprungligen av stenen:

Hur gör man för att peka om iTunes så att den går till den externa hårddisken? Jag har ändrat i Redigera/inställningar/avancerat och kopierat över alla musikfilerna till den externa hårddisken, men iTunes tror ändå att alla filer finns på c-driven! Måste jag göra "samla ihop bibliotek"

Ta bort alla låtar i bilblioteket och välj att lägga till nya från den externa hårddisken.

Här finns också billiga hårdiskar: http://www.dataprince.se/ Bra med även en fysisk butik.

www.jmedata , www.datorbutiken.com , www.komplett.se ... Finns ju bra diskar på 200gb för runt 900kr!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 03:46
Ursprungligen av VanDahl:

www.jmedata , www.datorbutiken.com , www.komplett.se ... Finns ju bra diskar på 200gb för runt 900kr!

true true.

Denna är på 160 gb

//C

1
Bevaka tråden