Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: byta ikoner på ipod a.k.a hacka ipod

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Byta ikoner/bilder i din ipod aka. ”hacka ipod”.
Ipodmodell: Alla

Det mesta står redan i denna tråden, men detta är en översättning till svenska och allt är samlat.

I den här guiden så visar jag hur du tex. kan byta din ”koppla inte ifrån” logga på
Ipoden till en valfri bild.

till en valfri bild som tex denna som jag har valt till min ipod mini.

Du kan i princip byta ut alla bilder/ikoner på din ipod om du vill.
För denhär guiden behöver du såklart en ipod. Jag använder en mini men det ska funka
med de flesta andra också (vet att det funkar på 3g 4g och photo också).
Sedan behöver du en PC med Apples ipodupdater installerad, har du inte den så kan du
hämta den här: http://www.apple.com/ipod/download/
Ladda hem den och installera den om du inte har den, den innehåller firmwaren vi ska
använda för o lägga till våra egna bilder i.
VARNING. När du gör detta hack så kommer allt som ligger på din ipod att försvinna och
garantin kommer förmodligen inte att gälla längre.

Det du nu behöver är det lilla programmet ipod wizard som du hittar här:
http://media.weblogsinc.com/common/videos/pt/ipodwizard.zip
eller på http://will-burn.net/viewtopic.php?t=78

Packa upp programmet och starta det:

Klicka på ”open updater” och välj den apple updater du just laddade ner o installerade.
Min ligger på denna sökvägen:
C:\Program Files\iPod\iPod Updater 2004-11-15\iPod Updater 2004-11-15.exe
har du ett svensk windows så ligger den nog i ”program” istället för ”program files”.
Ta också en BACKUP på Updater 2004-11-15.exe ifall du senare vill lägga tillbaka allt
till original.

När du öppnat filen så måste du välja just DIN modell för att det ska funka också.
Det gör du genom att trycka på scrolldown knappen som du ser nedan.

IDR_FIRMWARE 1.1.4 = 1/2G ?
IDR_FIRMWARE 10.3.0.2 = ?
IDR_FIRMWARE 2.2.2 = 3G
IDR_FIRMWARE 3.2.4 = mini
IDR_FIRMWARE 4.3.0.2 = 4G
IDR_FIRMWARE 5.4.0 = photo
IDR_FIRMWARE 6.2.4 = ?

När du valt så trycker du på LOAD till höger om firmwaren.
Sedan är det bara att bläddra bland bilderna med höger och vänsterpilarna ovanför knappen ”load bitmap”
När du hittat bilden du vill byta ut så är det enklaste att ta ”save bitmap” och sedan gå in i ett ritprogram och
fixa till den som du vill ha den, för då har du redan storleken och allt klart. Självklart kan du göra en helt
egen bild men kom ihåg att den måste ha samma storlek som den du ska byta ut.
När du är nöjd med bilden så trycker du på ”load bitmap” och väljer den bild du nyss ritade.

Om du ser din bild som du ser min så är den kompatibel. Tryck då på ”write” som du hittar under
”load” knappen.

När du gjort detta är det bara att starta din ipodupdater (OBS inte den du tog backup på utan den du laddade
i ipodwizar). och sedan tar du ”restore ipod” Allt som låg på din ipod kommer att försvinna!

Det tar någon/några minuter att återställa ipoden och när det är klart ska du alltså kunna se din nya bild.
Så som jag ser min här:

Vill du sedan ha tillbaka allt till original så kör du istället den ipodupdatern som du har backupad.
Eller kan du ladda ner en ny på http://www.apple.com/ipod/download/ kör den och välj restore.

VARNING. När du gör detta hack så kommer allt som ligger på din ipod att försvinna och
garantin kommer förmodligen inte att gälla längre.

hittar du några felaktigheter så kontakta mig så ändrar jag.
/// Martin Einebrant aka. skummis

raZmus tippsar om: (OBS jag har själv INTE testat detta men fler säger att det funkar).
http://ipodstudio.com/forums/showthread.php?p=7152#post7152 kan man läsa:

the ipods firmware can be updated without restoring the entire ipod, before running the updater follow these steps:

go on your ipod to ipod_control>device>sysinfo
and open the file in wordpad.
find this line of code:

buildID: 0x03028000 (3.0.2)
visibleBuildID: 0x03028000 (3.0.2)

Change a number with a lower number

buildID: 0x03018000 (3.0.1)
visibleBuildID: 0x03018000 (3.0.1)

Now the updater will think you have firmware version 3.0.1 and will let you update without restoring the entire thing.

this has been tested with 3g and 4g, the example above is 4g, the 3g uses different numbers but its virtually the some thing, just decrease the number. it should also work with other ipods but im not sure

(the ipod_control folder is a hidden folder)

  • Medlem
  • 2004-12-16 18:09

Bra guide!! Najs!!
Men grejen med garanti o den där är alltid en ? med tanke på att du INTE öppnar upp självaste podden, plus att om nåt börjar strula, då är det bara fixa tillbaks till den gamla.

Typ.

Ursprungligen av iPir9:

Bra guide!! Najs!!
Men grejen med garanti o den där är alltid en ? med tanke på att du INTE öppnar upp självaste podden, plus att om nåt börjar strula, då är det bara fixa tillbaks till den gamla.

Typ.

förmodligen... men jag måste ändå reservera mig så att ingen skyller på mig

  • Medlem
  • 2004-12-16 18:12

jo visserligen sant...du kunde annars skrivit, "gör detta med egen risk" eller nåt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-16 18:25

Måste säga att jag provade hacket med att ändra filen på min ipod photo till ett lägre versions nummer och att det då inte var några problem att välja "update" istället för att restora hela ipoden

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-16 18:26
Ursprungligen av kainen:

Måste säga att jag provade hacket med att ändra filen på min ipod photo till ett lägre versions nummer och att det då inte var några problem att välja "update" istället för att restora hela ipoden

kanon! då är det alltså inget tvivel om att man ska testa

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:25

Finns det någon möjlighet att spara alla listorn då.

Att kopiera det ifrån den och sedan tillbaka så man sparar listorna som bara är på podden?`

//C

  • Medlem
  • 2004-12-16 19:45

Mycket bra skummis, klart bättre på att göra det efter en svensk guide

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 22:41

Fin guide, härligt att man blir refererad i den också. Så gulligt

Bra gajd. Ett plus i kanten

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:13

Ett problem. Vad är siffrorna för 3g's update 2.2??

buildID: 0x03018000 (3.0.1)
visibleBuildID: 0x03018000 (3.0.1)

vad är det för 2.2?

bara buildID: 0x02208000 (2.2)
visibleBuildID: 0x02208000 (2.2)

??

//C

*edit*

förlåt hittade det själv.

detta är för 3g användare.

buildID: 0x02108000 (2.1)
visibleBuildID: 0x02108000 (2.1)

//C

*edit*

Ursprungligen av Archduk3:

Ett problem. Vad är siffrorna för 3g's update 2.2??

buildID: 0x03018000 (3.0.1)
visibleBuildID: 0x03018000 (3.0.1)

vad är det för 2.2?

bara buildID: 0x02208000 (2.2)
visibleBuildID: 0x02208000 (2.2)

??

//C

2.2.2 tror ja om man kör senaste...

Sådär, nu har jag försökt mig på att hacka min iPod mini. Det gick bra, men jag lyckades inte lura firmwaren att den var äldre. Jag öppnade filen sysinfo i notepad, sänkte versionen, men lik förbannat så är den tillbaka igen när jag startar updaten, och således kan jag bara återställa, inte uppdatera.

En annan sak jag undrar över, jag skulle vilja ändra texten "iPod mini" som står längst upp över menyn, men jag hittar inte den "strängen" nånstans.

Sen skulle jag vilja ändra om teckensnittet i iPoden, men vilket utav de alla teckensnitten man hittar i iPodwizard är default? Skulle ingen kunna säga vilka teckensnitt som används till vad? Åh, jag är så lat...

Sådär, jag har bytt animationen för batteriladdning. Jag blev faktiskt ganska nöjd, om jag får säga det själv. Varsågoda att använda om ni vill! (glöm inte att göra om den till bmp först)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 18:30
Ursprungligen av gubbtjyv:

Sådär, jag har bytt animationen för batteriladdning. Jag blev faktiskt ganska nöjd, om jag får säga det själv. Varsågoda att använda om ni vill! (glöm inte att göra om den till bmp först)

Nice, fortsätt posta snygga bilder här! Allihopa!

Ursprungligen av gubbtjyv:

Sådär, jag har bytt animationen för batteriladdning. Jag blev faktiskt ganska nöjd, om jag får säga det själv. Varsågoda att använda om ni vill! (glöm inte att göra om den till bmp först)

Hur byter man batterianimationen?

Ursprungligen av gubbtjyv:

Sådär, jag har bytt animationen för batteriladdning. Jag blev faktiskt ganska nöjd, om jag får säga det själv. Varsågoda att använda om ni vill! (glöm inte att göra om den till bmp först)

kan du inte lägga upp filen?

Gubbtjuv:
Vilket index har laddningsbilden? Jag bytte och uppdatera firmwaren och allt, men när Ipoden är avstängd och kopplad till nät så visas endast den gamla vanliga laddningsbilden, den stora dvs som jag bytte (tror jag). Kan du kolla vilket index bilden har? ifall jag bytte fel bild.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-26 21:28

Kan någon förklara hur man byte bild utan att tömma från musik? Helst på en mini 4g

  • Medlem
  • 2005-09-09 18:47

HUr ska man göra ifall man har en mac då?
MVH
Axel

när visas endel bilder typ den feta världskartan har jag aldrig sett??? :S

Världskartan visas när du ska ställa in tidszon

mvh Olof

Inte för mig

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-27 18:06

snackar vi photo för världskartan?

Ursprungligen av erik:

snackar vi photo för världskartan?

iPod mini för min del. Bilden finns med i firmwaren, men jag hittar den ingenstans på iPoden. När jag ställer in tidszonen så är det bara en lista.

Trevligt att ni tyckte om batteriladdaranimationen! Jag har inte behövt ladda min iPod sedan jag la in den, så jag vet inte hur den ser ut på riktigt ännu. Om nån har testat så kan ni väl säga hur det ser ut.

  • Medlem
  • 2004-12-27 18:39

Vill se bilder på hur det ser ut på podden !!!!

neee ingen världskarta för mig där heller.. :S men men

här kommer en bild jag gjorde, rätt gay men va fan bara att prova... vågen var ju tvungen att va me..

iofs inte så användbart för de flesta, men va fan...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 22:26

Det finns ju två olika batteriladdnings ikoner den ena är ju med 5 bilder o den ni visar är ju 10. Ja hittar den i ipodwizard men när jag ska föra över batteriladdnings ikonerna så funkar bara den med 5 bilder ja vill få den med 10 att funka hur ska ja göra??

Bevaka tråden