Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

laddare till nya 6GB ipod mini?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar som de inte slänger med någon firewire i den nya, och således antar jag att väggpluggen också är exkluderad. Lite trist!

Kan man ladda den via usb 2.0 på sin PC, eller är det bara för överföring??

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 12:30
Ursprungligen av governor:

Verkar som de inte slänger med någon firewire i den nya, och således antar jag att väggpluggen också är exkluderad. Lite trist!

Kan man ladda den via usb 2.0 på sin PC, eller är det bara för överföring??

Tanken är att du ska ladda den via USB kabeln.

Raptor

haha, ingen FW sladd, ingen väggladdare och bara överföring via USB 2,0.
Hur hade du tänkt dig att man annars skulle ladda den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 03:09
Ursprungligen av minipod:

haha, ingen FW sladd, ingen väggladdare och bara överföring via USB 2,0.
Hur hade du tänkt dig att man annars skulle ladda den?

Kanske kommer med en vev eller liknande...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-25 07:28

Man bör väl kunna ladda den med en Apple laddare + firewire sladd om man råkar ha sådana.

  • Medlem
  • 2005-02-25 08:41
Ursprungligen av Smirf:

Man bör väl kunna ladda den med en Apple laddare + firewire sladd om man råkar ha sådana.

Så klart!

  • Medlem
  • 2005-02-25 14:26

Har både en mini och en shuffle.

Shuffel laddas bara via usb:n. Finns några problem som jag stör mig på.

Datorn måste vara på. Annars laddas den inte. Lite jobbigt om man ska ladda den över natten.
Vad gör man när man reser...(tar med sig datorn lr??)

Det var nog d enda negativa jag kunnde komma på.

//fiiz

Ursprungligen av FIIZ:

Har både en mini och en shuffle.

Shuffel laddas bara via usb:n. Finns några problem som jag stör mig på.

Datorn måste vara på. Annars laddas den inte. Lite jobbigt om man ska ladda den över natten.
Vad gör man när man reser...(tar med sig datorn lr??)

Det var nog d enda negativa jag kunnde komma på.

//fiiz

hehe klart datorn måste vara på...om det inte kommer igenom någon ström i datorn, hur ska då det komma ström in till USB portarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 11:38
Ursprungligen av tajroo:

hehe klart datorn måste vara på...om det inte kommer igenom någon ström i datorn, hur ska då det komma ström in till USB portarna?

det var inget han undrade över, det var något han störde sig på.

snygg (...) avatar, gov'nor!

resande shuffleman, köp en ac->usb-adapter på ebay, finns gissningsvis för skitbilligt (se till att det är rätt kontakter/ström bara). eller res bara till folk med datorer...

  • Medlem
  • 2005-02-25 17:44

Min 20g 4g laddar via USB..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-26 21:59

Eller så köper man en USB-nätadapter från apple se bifogad bild.

Ursprungligen av adl:

Eller så köper man en USB-nätadapter från apple se bifogad bild.

Precis... köp en sån, det gjorde jag. Dock är den dyr... 279kr eller något. Hade inte skadat om den kostade 99 eller nåt

Ursprungligen av Homerjs:

Precis... köp en sån, det gjorde jag. Dock är den dyr... 279kr eller något. Hade inte skadat om den kostade 99 eller nåt

ja men.. funkar denna med enbart usb 2.0-sladden till ipod mini'n? för det står nått på apple.se i stil med:

"iPod mini, iPod photo och iPod med klickhjul kräver också en iPod-kontakt-till-USB-kabel"

kan någon förklara denna mening på svenska?!

// Mvh Anton

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-01 03:39
Ursprungligen av antonlof:

ja men.. funkar denna med enbart usb 2.0-sladden till ipod mini'n? för det står nått på apple.se i stil med:

"iPod mini, iPod photo och iPod med klickhjul kräver också en iPod-kontakt-till-USB-kabel"

kan någon förklara denna mening på svenska?!

// Mvh Anton

Kort svar: Den funkar med den usb-till-ipod-sladd som medföljer ipod mini.
Längre svar:
Om du vill ladda ipod (4G), ipod photo eller ipod mini krävs en kabel med ipod-kontakt ('Dock Connector') i ena änden och standard usb-kontakt (hane) i andra. (En sån kabel finns med när man köper någon av ovanstående ipod...). Shuffle däremot har en vanlig usb-kontakt istället för 'Dock Connector' och kan därför anslutas direkt så här:

För att göra saken klar: om man köper en mini, har en gammal firewire-vägg-adapter, och köper till en dock connector-firewire-kabel, så kan man ladda minin? Det är ju inte helt självklart...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-15 14:04
Ursprungligen av attila:

För att göra saken klar: om man köper en mini, har en gammal firewire-vägg-adapter, och köper till en dock connector-firewire-kabel, så kan man ladda minin? Det är ju inte helt självklart...

Ja det kan du göra...

Great!

1
Bevaka tråden