Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Podcasting?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-29 19:54

Vad är podcasting? Beskriv noga tack..

Kan man ha det på iPod mini?

Hur gör man i så fall?

tack på förhand

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-29 20:15
  • Medlem
  • 2005-06-29 21:58

1. en beskrivning hur man fixar det i iTunes 4.9

2. en pedagogisk historia från http://podcasting.se/about.html:

Citat:

Susanne tycker det här med Podcasting verkar intressant så hon bestämmer sig för att göra en egen Podcast som hennes kompis Pelle ska lyssna på.

Hon installerar Audacity som är ett ljudredigeringsprogam och sedan trycker hon på inspelningsknappen, och spelar in när hon sitter och pratar om hur vintersemestern i Österrike var. Efter det är inspelat sparar hon denna fil på sin dator som en mp3 fil.

Hon lägger sedan upp filen i en folder på hennes hemsida, eftersom Susanne även har en blogg skriver hon ett inlägg ... och i inlägget så lägger hon även in en länk så att dom som sitter och läser inlägget kan klicka på den för att lyssna på mp3-filen.

Pelle sitter framför sin dator och har precis läst Susannes inlägg och lyssnat på när hon berättar om semestern, detta var trevligt tyckte han men han skulle vilja få hem denna mp3-fil automatiskt varje gång Susanne lägger ut en Podcast.
Så Pelle installerar ett program som heter iPodder, och i detta program lägger han in Susanne rss-feed länk, så nu kontrollerar programmet Susannes blogg var 4:e timme om hon har lagt ut någon ny podcast, och om så är fallet så laddar den automatiskt hem det så det finns på Pelles dator och i Windows Media Player.

Pelle har även köpt en mp3-spelare och den synkroniserar han med hjälp av Windows Media Player så att han kan lyssna på Susanne när han är på väg till jobbet.

Ursprungligen av heol:

1. en beskrivning hur man fixar det i iTunes 4.9

2. en pedagogisk historia från http://podcasting.se/about.html:

Finns det inga som spelar musik, typ sånt folk har gjort själva...Tråkigt att bara sitta och lyssna på folk som snackar....

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-07-05 10:50
Ursprungligen av cyprox:

Finns det inga som spelar musik, typ sånt folk har gjort själva...Tråkigt att bara sitta och lyssna på folk som snackar....

De har inte fixat problemet med copyrighten på låtarna än. Men jag tror dagensskiva.com kör med musik på sina podcasts.

finns det film-podcasts?

Ursprungligen av datorn:

finns det film-podcasts?

Det finns video podcasts..

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Det finns video podcasts..

var kan man hitta såna. tycker musicstore är svårt och krongligt

Ursprungligen av datorn:

var kan man hitta såna. tycker musicstore är svårt och krongligt

Här är du igen....
Vad är de som är krångligt egentligen? Typiskt dagens yngre ungdomar, allt som kräver mer än 2-3 musklick är jobbigt...
Om du föredrar att söka upp podcasts på nätet så varsågod, men under musicstore har du ju de mesta samlat på en och samma plats... endast 2-3 musklick ifrån !

de är krongligt att hitta saker tycker jag särskilt videopodcast har ja svårt att hitta.. jag hitter vanliga förut var de.. nu har jag hittat de

Ursprungligen av datorn:

de är krongligt att hitta saker tycker jag särskilt videopodcast har ja svårt att hitta.. jag hitter vanliga förut var de.. nu har jag hittat de

Se där!
Den som söken den finner brukar man ju säga...
En annan sak... Krångligt stavas med Å, inte O.

Förresten, skulle du vilja ge min länken eller liknande vart jag kan hitta din bild som avatar? Skulle vilja se den i större storlek.

Ursprungligen av daniels:

Se där!
Den som söken den finner brukar man ju säga...
En annan sak... Krångligt stavas med Å, inte O.

Förresten, skulle du vilja ge min länken eller liknande vart jag kan hitta din bild som avatar? Skulle vilja se den i större storlek.

Vem bryr sig om det stavas med Å eller O?

här kommer den och det blev o förjag skrev snabbt

Podcast verkar helt onödigt!:o finns det inget program som man kan installera och sedan lyssna påradio i podden?

Ursprungligen av flying_spoon:

Podcast verkar helt onödigt!:o finns det inget program som man kan installera och sedan lyssna påradio i podden?

Onödigt?
Det finns ju hur många bra podcastar som helst!
Ex: Rolling stone intervjun med Bono, Happy tree friends och NPR the story of the day..

Jag gillar podcasts, har laddat ner en massa video podcasts, finns massor (gratis) på iTunes musicstore. Man kan ju prenumerera oxå om man hittar nån kategori som man gillar.

reklam i podcasts?

Hej!

sitter och skriver en magisteruppsats om podcasting i marknadsföringsavseende och undrar om någon stött på reklam i de podcasts ni laddat ner? vilka i så fall? hur fungerar de? kan man hoppa över reklamen? finns de med i själva podcasten eller när man laddar ner?

Ursprungligen av bellis:

Hej!

sitter och skriver en magisteruppsats om podcasting i marknadsföringsavseende och undrar om någon stött på reklam i de podcasts ni laddat ner? vilka i så fall? hur fungerar de? kan man hoppa över reklamen? finns de med i själva podcasten eller när man laddar ner?

I MTV podcast finns lite reklman.. Den finns i inledningen och det är typ något företag som heter "Clean & Clear"

Ursprungligen av Ollesallagetter:

I MTV podcast finns lite reklman.. Den finns i inledningen och det är typ något företag som heter "Clean & Clear"

tack, mkt tacksam för all info jag kan få

  • Medlem
  • 2006-04-23 03:27

i diggnation finns det reklam, dom brukar ha en main sponsor och några vid sidan om, och det nämner dom i varje avsnitt.

Diggnation.com

1
Bevaka tråden