Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osäkerhet kring kontokort och music store

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-06 14:53

Jag blev idag medlem på itunes music store, då jag tycker att det verkar vara ett bra alternativ at köpa musik till min dator och Ipod. Märkte då att itunes-kontot hänger ihop med det konto man har på apple store. Gick in för att kolla uppgifterna på apple store, och såg att VISA-kortet knuts till det kontot också, då man har registrerat det på music store.

Jag blev då lite orolig. När man köper musik så är det ju bara att klicka på en låt när man är inloggad på kontot, och så får man den hemladdad till datorn. Vad händer om någon skulle få tag på mitt lösenord till apple store. Är det då lika lätt för dem att köpa dyra elektronikprylar från mitt konto, eftersom jag har VISA-kortet redan registrerat där? Är det bara för en person att ändra leveransadress, och sedan beställa något på mitt kort?

Jag tycker detta känns lite osäkert, eller är det bara jag som är paranoid?

Men det är ju ditt ansvar att hålla reda på lösenordet. Ingen säkerhet i världen räcker ju till om man slarvar med lösenordet. Då är det ju du och inte systemet som är osäkert.

Och nej, det går inte att bara ändra leveransadressen om nu nån skulle få reda på lösenordet. Apple säger i a f att om leveransadressen avviker från adressen kortet är registrerat på ska de begära in uppgifter på att det är rätt person som använder kortet. Sen finns det vissa kortföretag som inte tillåter leverans till annan adress än den kortet står på. American Express gjorde så förut i a f har jag för mig.

  • Medlem
  • 2005-11-06 16:02
Ursprungligen av Rickard A:

Men det är ju ditt ansvar att hålla reda på lösenordet. Ingen säkerhet i världen räcker ju till om man slarvar med lösenordet. Då är det ju du och inte systemet som är osäkert.

Och nej, det går inte att bara ändra leveransadressen om nu nån skulle få reda på lösenordet. Apple säger i a f att om leveransadressen avviker från adressen kortet är registrerat på ska de begära in uppgifter på att det är rätt person som använder kortet. Sen finns det vissa kortföretag som inte tillåter leverans till annan adress än den kortet står på. American Express gjorde så förut i a f har jag för mig.

Jag använder mig av olika lösenord på olika sidor, och använder en kombination av både siffror och bokstäver, alltså inga ord. Jag är heller inte, i mitt tycke, vårdslös med mitt lösenord. Detta betyder ju dock inte att man kan vara helt säker, därför jag ville kolla om det var enkelt att ändra uppgifterna. Det verkar ju dock inte så, tack för svaret

Ursprungligen av cwolf:

Jag använder mig av olika lösenord på olika sidor, och använder en kombination av både siffror och bokstäver, alltså inga ord. Jag är heller inte, i mitt tycke, vårdslös med mitt lösenord. Detta betyder ju dock inte att man kan vara helt säker, därför jag ville kolla om det var enkelt att ändra uppgifterna. Det verkar ju dock inte så, tack för svaret

Vet inte hur det egentligen funkar på Itunes och Apple Store men själv betalar jag på nätet via Paypal som i sin tur drar från mitt kort.
Betydligt säkrare än att lämna ut kortnummret till varenda sajt man ska handla på.
Det funkar fint att gå via Paypal på sajten jag handlar musik på och där jag betalar in 10 dollar åt gången som jag sen har att handla för.

1
Bevaka tråden