Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud i köpt musik - supporten svarar...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2005-12-21 09:54

Tja!

Tänkte kolla om några andra hade upplevt något liknande. Jag ska ut och resa om några veckor och tänkte att jag behöver byta ut lite Club Mixar mot Radio-versionen av ett antal låtar. Sagt och gjort så blev det så och allt gick fint till jag köpte "Basement Jaxx - Oh My Gosh (Radio Edit)".
Ljudbilden var långt ifrån bra och det känns som mellanregistret och diskanten var nedskruvad ganska ordentligt, vilket även framgår av 'ljudklippet' man kan lyssna på.
Jag skickade ett mail till iTunes Music Store Support och fick ett ganska kyligt svar. Enligt Apples supportsidor på internet var det dit man skulle vända sig om musiken lät dåligt, gällande kvalitet.
--
"Dear Jesper,

Thank you for contacting the iTunes Music Store.

We apologize for any inconvenience you have experienced with this issue.
However, the nature of your question falls outside the type of support provided
via email by the iTunes Music Store team. The Music Store team answers
non-technical questions about billing, customer accounts, downloading music, and
Music Store content.

We encourage you to consult the following article for more information:
Saving your equalizer settings
http://docs.info.apple.com/article.html?path=iTunesWin/5.0/en/614.html

Sincerely,

iTunes Music Store Support"
--
Jag hade i mitt mail tidigare sagt att jag INTE hade lust att ändra på mina EQ-inställningar för en låt, vilket de tydligen inte förstod... 9kr bryr jag mig inte om, men att det är dålig kvalitet på musiken jag köper stör mig lite...

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att fixa låten?

God jul
/Jesper

Du kan väl använda något program för att ändra ljudet i filen. Vet inte vilket det skulle vara men det finns säkert något program för att "bränna" en EQ-inställning i låten. Prova att söka på Google.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-21 19:42

Men visst är det dåligt av iTMS! Lite konkurrens kanske inte skulle skada...

mm jo det är väldigt kasst. Trist att det ska behöva vara så, men inte mycket för oss kunder att göra åt det. Förrsten tror jag inte det är iTMS fel utan de som levererade musiken till dem, skivbolaget antar jag.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2005-12-22 10:14

?

jag som trodde detta var en engångsföreteelse, men vad fel man kan ha... Även Roger Sanchez - Another Chance (Radio Edit) lät riktigt kasst... i ID3-taggen står det även att musiken är kodad i iTunes samt Quicktime så skivbolaget går nog inte att skylla på tyvärr...
har även testat att pilla på EQ:n, men det blir ändå inte bra...och musiken är ju i skyddat AAC-format, vilket gör att de inte går att köra i andra program, om jag inte är helt ute och cyklar...orka bränna, rippa och importera igen! jag har ju köpt musiken och ska som kund kunna förvänta mig att få bra kvalitet...jaja...finns väl ändå inget att göra...

Köp från allofmp3 istället. Läste att man kan bestämma kvalitet och så själv. Ca 10 kronor för ett album.

Lycka till!

Ursprungligen av femton:

Köp från allofmp3 istället. Läste att man kan bestämma kvalitet och så själv. Ca 10 kronor för ett album.

Lycka till!

nej köp inte från allofmp3. då är det lika bra att du piratar istället. så slipper lagvrängare som allofmp3 få dina pengar (av vilka INGET går till artisterna). jag tror att det är ganska lätt att hitta den låten du köpte på välkända torrentsidor.

själv anser jag att man har rätt att ladda hem en piratkopia av musik man köpt på itms, vilket jag gör ibland då jag också har en mp3-spelare som inte kan spela itunes format. på samma sätt som det ibland är bekvämare att ladda hem mp3-versioner av cd-skivor man har istället för att rippa dem.

Ursprungligen av dammskog:

nej köp inte från allofmp3. då är det lika bra att du piratar istället. så slipper lagvrängare som allofmp3 få dina pengar (av vilka INGET går till artisterna). jag tror att det är ganska lätt att hitta den låten du köpte på välkända torrentsidor.

själv anser jag att man har rätt att ladda hem en piratkopia av musik man köpt på itms, vilket jag gör ibland då jag också har en mp3-spelare som inte kan spela itunes format. på samma sätt som det ibland är bekvämare att ladda hem mp3-versioner av cd-skivor man har istället för att rippa dem.

Okej. Jo, iof. Läste om det i pc för alla och tyckte att det verkade bra - använder det dock inte själv.

Ursprungligen av yesperh:

jag som trodde detta var en engångsföreteelse, men vad fel man kan ha... Även Roger Sanchez - Another Chance (Radio Edit) lät riktigt kasst... i ID3-taggen står det även att musiken är kodad i iTunes samt Quicktime så skivbolaget går nog inte att skylla på tyvärr....

Det spelar väl ingen roll vilket program som har kodat, det är väl skivbolagen som har utfört kodningen.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2005-12-22 17:28
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det spelar väl ingen roll vilket program som har kodat, det är väl skivbolagen som har utfört kodningen.

whatever...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-22 21:27
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det spelar väl ingen roll vilket program som har kodat, det är väl skivbolagen som har utfört kodningen.

Tror du det? Det vete tusan om de tycker att de har tid med det, det är nog enklare för dem att låta iTMS göra det.

Ursprungligen av yesperh:

jag som trodde detta var en engångsföreteelse, men vad fel man kan ha... Även Roger Sanchez - Another Chance (Radio Edit) lät riktigt kasst... i ID3-taggen står det även att musiken är kodad i iTunes samt Quicktime så skivbolaget går nog inte att skylla på tyvärr...
har även testat att pilla på EQ:n, men det blir ändå inte bra...och musiken är ju i skyddat AAC-format, vilket gör att de inte går att köra i andra program, om jag inte är helt ute och cyklar...orka bränna, rippa och importera igen! jag har ju köpt musiken och ska som kund kunna förvänta mig att få bra kvalitet...jaja...finns väl ändå inget att göra...

Finns en hel del du kan göra om du bara vill! Man måste bara vara lite kreativ, tar inte allt för lång tid att fixa sånna problem.

Själv så brukar jag fixa till sådanna problem med hjälp av wave studio av creative. Är du intresserad av mer detaljer hur du ska fixa de så säg till!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-04-07 09:05
Ursprungligen av Zucchini:

Finns en hel del du kan göra om du bara vill! Man måste bara vara lite kreativ, tar inte allt för lång tid att fixa sånna problem.

Själv så brukar jag fixa till sådanna problem med hjälp av wave studio av creative. Är du intresserad av mer detaljer hur du ska fixa de så säg till!

Men det kan ju knappast vara meningen att man ska behöva fixa detta själv?

Det är ju ungefär som att köpa en ny bil, fast insputningen är dåligt justerad så man får göra det själv efteråt (eller nåt liknande - jag är för dålig på motorer...).

Det går ganska snabbt... Jag tror de skickar låtarna till iTMS färdigkomprimerade. Vore det inte lite osmidigt att skicka CD-skivor till iTMS?

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det går ganska snabbt... Jag tror de skickar låtarna till iTMS färdigkomprimerade. Vore det inte lite osmidigt att skicka CD-skivor till iTMS?

Det är inte fråga vem som kodar skivorna.
Det är i vilken bitrate det görs.

Jag skulle helst vilja se 192:or och Lossless filer.
Jag betalar gärna det lilla extra för en lossless

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-26 11:34

Jo, iofs.

Men älligt är det så dåligt ljud i itunes music store men vf köper ganska många musik därifrån då kan ni skicka ett ljudklipp eller nåt jag vill veta hur det låter för jag har funderingar på att börja handla på itunes music store.

Ursprungligen av Alleman:

Men älligt är det så dåligt ljud i itunes music store men vf köper ganska många musik därifrån då kan ni skicka ett ljudklipp eller nåt jag vill veta hur det låter för jag har funderingar på att börja handla på itunes music store.

Det vore olagligt...

Jag har en låt från musicstore, ni vet den där Gnarls Barkley, den låter helt ok.
Jag menar jag har alla min jazz skivor i lossless alla mina rock skivor i 320 MP3 (låter äkta rock då) och jag antar väl att soul kan göra sig bra i AAC.
AAC verkar dra upp på basen och ner med mellanregistret. Och de högre diskanterna. Ett problem som inte förekommer med vanlig MP3, om man inte typ CP kodar MP3 genom något ouppdaterat freeware.

1
Bevaka tråden