Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostad

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Bor förnuvarande på Tomtebo, men med en hyra på 5400 för en tvåa så kan man lika väl söka sig till bättre ställen där hyran är lika hög.
Skulle vilja bo Öst på stan, Fridhem, Haga, Berghem eller hellst av allt på Ålidhöjd(IKSU).
Har ni några tips hur man skall få sin perfekta lägenhet.
Enda sättet jag vet är bostaden, och där är jag långt bak i kön.
Är det någon som har en lista över alla fastighetsmäklare i Umeå?

Tack för en bra länk, men det var få hyresrätter om många fina dyra bostadsrätter.

Bostadsrätt är inte så tokigt, månadskostnaden kan ofta bli rätt bra även om man tar ett stort lån.

Om man bor i hyresrätt får man aldrig del av värdestigningen i området. Min nuvarande 2:a på Berghem kostade mig 250.000 kr för fem år sedan och nu är den värd över 400.000 kr. Visserligen har allt annat också blivit lika mycket dyrare, så det går på ett ut när man ska flytta, men då är man åtminstone med.

Köper man i ett attraktivt område (Berghem, Haga, Öst på stan t.ex.) så är risken för värdeminskning rätt liten.

Igår kom det ut en fin tvåa på Berghem , i en av stans bästa föreningar.

Mycket trevlig och ljus tvåa med kanonläge vid en parkliknande innergård, endast 200 meter till universitetet samt helt nära NUS. Promenadavstånd till gammliaskogen. Smakfullt renoverat badrum med golvvärme Internet installerat. Stark förening med god ekonomi Bokostnad vid full belåning endast ca 3.800,-/ månad + amortering.

Tror inte det finns så någon bank som vill låna ut pengar till två fattiga studenter.
Visserligen så läser hon till läkare och jag till civilingengör, men några pengar har vi inte gott om.
:rolleyes:

Sen är väl det västenliga att ha någonstans som känns som ett hem, och inte värdet på bostaden.
Men alla tycker olika.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Tror inte det finns så någon bank som vill låna ut pengar till två fattiga studenter.
Visserligen så läser hon till läkare och jag till civilingengör, men några pengar har vi inte gott om.
:rolleyes:

Jag hade inte några pengar heller, men jag tog ett lån på hela summan och satte lägenheten i pant. Eftersom värdet stiger så skulle det aldrig vara nåt problem att få tillbaka hela lånesumman. Och i andra hand hade jag mina föräldrar som borgenärer i det rent hypotetiska fallet att en tvångsförsäljning inte skulle ge tillbaka alla pengar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Sen är väl det västenliga att ha någonstans som känns som ett hem, och inte värdet på bostaden.
Men alla tycker olika.

Värdet på bostaden spelar ju faktiskt stor roll om du ska sälja den. Om värdet t.ex. sjunkit kraftigt kanske du inte kan betala av dina lån på lägenheten och det är ju en otrevligt situation. Oavsett om den känns som ett hem eller inte...

Visst, men varför utgå ifrån att man ska sälja sin lägenhet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Värdet på bostaden spelar ju faktiskt stor roll om du ska sälja den. Om värdet t.ex. sjunkit kraftigt kanske du inte kan betala av dina lån på lägenheten och det är ju en otrevligt situation. Oavsett om den känns som ett hem eller inte...

Då känns ju hyresrätt mycket stabilare...
Sen får du tänka på att ALLA kan inte ta lån. Räcker med en liten betalningsnamärkning så är det kört.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Visst, men varför utgå ifrån att man ska sälja sin lägenhet?

För att de flesta flyttar nån gång i sitt liv. De flesta mer än en gång dessutom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Då känns ju hyresrätt mycket stabilare...
Sen får du tänka på att ALLA kan inte ta lån. Räcker med en liten betalningsnamärkning så är det kört.

Det är stabilt om man köper i ett stabilt område.

Och ja, jag vet att alla inte kan ta lån (har man fått en betalningsanmärkning så har man nog ett helvete på alla möjliga sätt, hur liten den än är), men om man kan det så tycker jag det har sina fördelar. Och i detta fall rör det ju bara Mats.

Men jag är absolut inte ute på något korståg för bostadsrätter, om det är det du tror. Jag bara ville uppmärksamma herr Börjesson på att bostadsrätter både kan vara en god affär och ge lägre månadskostnad. Eftersom jag haft så goda erfarenheter av det själv, på ett av de områden som han själv ville bo på.

Jepps, i vårt hus (St eriksplan) så har vi bildat bostadsrättsförening, då vi hörde att dom skulle sälja till ett annat bolag. Och rädslan för lyxrenoveringar och sånt, gjorde att vi garderade oss. Lite synd att det ska vara så.

Hur stor är chansen för två studenter att få igenom ett lån för att köpa den lägenheten som är högst upp på sidan.;)
Vill ha den...

Christopher: Antagligen är det här med bostadsrätter en helt annan grej här i Umeå jämförst med den extrema situationen i vår huvudstad.

Mats: Jo, den var fin, men jag kan förstå om den blir svårt att få ett lån till... Fast jag tycker bågenhusen är lite övervärderade nästan. Det är ju ingen vidare miljö där nere, då är det lite lugnare på Haga eller Berghem!

Jag håller med dig att det vore bättre at bo på Berghem eller i Haga.
Närmare Universitetet och Iksu.
Föredrar det än att bo nere i stan, men lägenheten var fin.

Om ni hör att någon skall flytta ifrån en hyrerätt så kan ni säga att jag är intresserad att hyra i andra hand.

Jag bor 40 meter från IKSU, på Ålidhöjd...i en fin 2:a. Och jag vill flytta (slut mellan mig och flickvännen och lägenheten är lite väl dyr om jag ska bo där ensammen), men tyvärr är det Bostaden som jag hyr av...studentlägenhet. Så jag gissar att det inte går göra något åt. Eller?

Jag är också jätteintresserad av en lägenhet på "Öst på Stan", Fridhem eller möjligtvis Berghem. Men det är svårt att hitta.
En liten 3:a skulle vara det bästa (vill ha ett datorrum)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Fast jag tycker bågenhusen är lite övervärderade nästan. Det är ju ingen vidare miljö där nere, då är det lite lugnare på Haga eller Berghem!

Priset på lägenheterna i Bågenhuset är högt därför att avgiften är låg.
En ny lägenhet kan du köpa för 100.000.- men då måste du betala 8.000.- i månadsavgift. Detta för att föreningen har stora skulder.
Föreningen i Bågenhuset har knappt några skulder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Priset på lägenheterna i Bågenhuset är högt därför att avgiften är låg.
En ny lägenhet kan du köpa för 100.000.- men då måste du betala 8.000.- i månadsavgift. Detta för att föreningen har stora skulder.
Föreningen i Bågenhuset har knappt några skulder.

Jo, självklart. Men om man räknar på totala boendekostnaden så är det ändå dyrare i Bågenhusen är på många andra ställen.

Just nu finns en etta på 17,5 kvm för 375.000 kr och en månadsavgift på 677 kr. Det ger ett rätt högt pris i total månadskostnad för endast 17,5 kvm. Alltså betalar man också en del för läget, vilket ju är ganska givet. Och det är detta läge som jag tycker är lite övervärderat - i mina ögon är det inte så attraktivt. Men det är ju jag det.

1
Bevaka tråden