Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteribyte för 199kr

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För er som inte redan visste så har Teknikmagasinet ett komplett kit med nytt batteri, verktyg och instruktioner. Billigare får man nog inte...

Artikelnummer: 100289

  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 12:05

ohå de var inte dåligt! tackar för tipset!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-20 22:06

Någon som har köpt batteri på TM??

adl: Jag kommer nog att göra det snart och byta på en kompis mini. Kan meddela hur det gick om du är intresserad..

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-20 22:20

Ja gör gärna det, mitt batteri börjar bli helt slut nu...

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-23 11:13

Är det någon som har koll på hur många mAh Teknikmagasinets batteri är på??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 18:03

om det är samma som den här så är det i allafall 500mAh Apple iPod EC003 Mini Li-ion Battery Kit
ser ut som att vara samma, olik färg bara, man får med lika värktyg på båda,

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-24 14:11

Beställde nyss ett 750mAh batteri på eBay, 149kr inkl. frakt från hongkong.

Så nog går det hitta billigare iallafall

adl: Nu har jag bytt ut batteriet på min kompis iPod mini. Var mycket lättare än vad jag trodde att det skulle vara. Det svåraste var att få upp de vita plastbitarna (kanterna).
Att ta loss det gamla batteriet och sätta i det nya var nog operationen enklaste bit. Bara att lossa dess kontakt och koppla i det nya batteriet och lägga ner det.

Har inte så mycket att tillägga. Du kommer nog också tycka att det är mycket lättare än vad man tror och vad det låter som.

Använde mig av intruktionerna som följde med samt en guide jag hittade på internet (engelska).
EC003 Apple iPod Mini Battery Installation Guide

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 22:14

Var inne på Teknikmagasinet här i Malmö och de hade inga kvar. Tydligen är det slut på huvudlagret också och de hade inget nytt leveransdatum. Finns det några bra ställen att köpa liknande kit på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:53

Löste det, köpte från ebay för 180kr inkl. frakt och insurance.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-12 08:58

Tack Femton!
Blev det någon skilnad på batteri tiden?

Då ska man bara lyckas hitta det på någon TM verkar ju vara slut överalt..

adl: Stor skillnad. Jag testade den lite efter att jag suttit i och laddat batterierna. När jag efter tio timmar stängde av den fanns drygt hälften av batteriet kvar (enligt symoblen i hörnet).

Men det måste vara G2 som du bytte på isåfall?

Oj, det glömde jag skriva... Ja, det var på en g2.

Låter riktigt bra det här. Det är kanske dags att försöka fixa min iPod som legat på hyllan ett tag med i princip ett helt dött batteri.. Men vet dock inte om jag klarar av att fixa det själv.. Verkar vara lite komplicerat.. Någon som har nått bra tips till vart man kan lämna in den?

Mvh, Tobias!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-14 10:57

Tack femton!

Har oxå en g2 så då blir den som den va ny..
Ska man bara hitta någon TM som har det hemma..

adl: Kollat Teknikmagasinet i Väsby centrum? De hade iaf ett helt gäng när jag var där och köpte mitt batteri för någon vecka sedan.

Detta finns på Kjell & Co också!s
samma pris

Batteri byte

Hej

Om ni vil veta hur man byter batterier ska ni titta här.

iFixit - iBook & PowerBook Parts

Finns instruktioner på alla iPods som finns.

Bengt

nån som har erfarenhet av batteribyte på en g1 mini? mitt battei är helt dött, funderar på att antingen byta batteri på den jag har eller köpa en ny nano..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 16:29

Det batteri jag köpte till min flickväns gamla Mini var ganska enkelt att byta och det fungerar klockrent. Mycket bättre batteritid än med det gamla när det var nytt. Hon körde med det i en dryg vecka utan att ladda om Ipoden, sen säpptes Nano G2 och hon var "tvungen" att köpa en ny.

såja jag köpte ett nytt batteri idag på teknikmagasinet, åkte hem och installerade det. det var rätt enkelt. det enda problemet för mig var att föra tillbaks skiten i skalet. de var lite knepigt, nåt som tog emot, men det gick bra tills slut. nu ligger ipoden på laddning. det står att man ska låta den ladda minst 3 timmar. så ska testa den senare, uppdaterar er hur stor skillnaden är efter

Köpte batteri på TM i Fältöversten idag till Minin och kan konstatera att det är 650 mAh-batteri.

Edit: ... vilket ju är bättre än KjellCo:s batteri som är på 600 mAh...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 15:49

Det jag köpte från ebay är ett 750mAh batteri och det var stor kapacitetes skillnad mot det som satt i från början. Betalade för övrigt 142kr inkl alla avgifter och frakt. Prisvärt!

jag bumpar den här tråden och ställer en fråga.. hoppas det är ok..

jag fick problem med min nano. hörlurskontakten började glappa.. alltså i hålet, inte själva hörlurarna. Jag kollade om jag hade garanti kvar... givetvis gick den ut för 2 veckor sen. Ok, då var det ju bara att börja meka själv tänkte jag. Jag öppnade den rackarn och tittade runt lite, men inget jag kunde göra kändes det som. Satte ihop den igen...
Nu fick jag snilleblixten att försöka kräva längre garanti eftersom jag faktiskt hade garanti-tid kvar eftersom Ipoden inte levererades det där datumet utan faktiskt 3-4 veckor senare... Helt otroligt.. supporten köpte det! (det är ju iofs sant, men få företag skulle gått med på något sånt.. älska Apple!)
Så nu kommer jag få lämna in den och få en ny/lagad.. kanon!
Jag är därför rädd att de ska se att jag öppnat den och hävda att det är det som skadat den... Det syns inte utanpå, men jag är rädd att de har någon bit i mjukvaran som ställs om ifall man öppnat maskinen..? Isf.. kan man ställa tillbaka den?

När man läser att man kan byta batteri själv så verkar det ju tillåtet att öppna den? Eller gör man det och därmed bryter garantin som eventuellt finnskvar?

freni126: Jag kan inte tänka mig att någon öppnar upp och byter ut batteriet frivilligt om man har garanti kvar (då byter nämligen Apple ut det gratis).

Ursprungligen av femton:

freni126: Jag kan inte tänka mig att någon öppnar upp och byter ut batteriet frivilligt om man har garanti kvar (då byter nämligen Apple ut det gratis).

Nu gällde det ju inte att byta batteri.. det gällde att laga glappet i hörlurskontakten. Som jag skrev så hade jag ju ingen garanti (trode jag) när jag öppnade den utan trodde att det inte fanns nåt att förlora... att jag sen lyckades tjata mig till förlängd garanti var jag ju inte beredd på..

Ingen som vet säkert hur de kollar om den varit öppnad? Någon som blivit nekad garanti pga detta? Det syns alltså inte utifrån några skador.. eller inuti heller om de öppnar den, men jag är oroad över att de har någon mjukvara i den som de läser av.... vet att bla Dell datorer har en sådan funktion, som man lätt kan nollställa...

freni126: Nej, det förstog jag också. Mitt inlägg var mer ett svar till det sista du skrev där.

  • Medlem
  • 2006-11-08 14:57

Ja man bryter garantin om man öppnar iPoden.

1
Bevaka tråden