Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volymgränsen

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som det tidigare är känt så finns det en volymspärr på europeiskt köpta ipods.

Satt på tåget idag och hörde knappt musiken som spelades från min nya Nano 8gb.
Och då lät inte tåget så överdrivet mycket och låten var inte överdrivet lågmäld.

Hur får man bort den på nya Nanon?
Tack!

hittils verkar de inte fungera med gopod som tidigare löst våra volymproblem men de är bara att vänta och se om de kommer en fix eller något som tar bort spärren. annars kan jag rekomendera att använda in-ear lurar som ljudisolerar ljudet runt dig..då hörs låten bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 08:36

Är det något speciellt med Nano modellerna och ljudnivån? Min Ipod SE U2 G1 hade aldrig några problem, hade volymen oftast på 50-75% på flygplan det var tillräckligt.

  • Medlem
  • 2006-09-19 12:16

För att kapa volymspärren behöver du ladda hem ett program som är lätthittat på google som heter : goPod 1.4 (Denna nya version krävs för att kapa spärren på g5 och g1 nano samt g2 nano (Nya uppdateringen måste vra installerad på g1 nano och g5 för att spärren skall funka) (NYA goPod)

/ Edit; Xilver, igår drog jag hem goPod 1,4, nya versionen, och min spärr är väck, funkar perfekt, ljudert är underbart)

Ursprungligen av Jpuke:

För att kapa volymspärren behöver du ladda hem ett program som är lätthittat på google som heter : goPod 1.4 (Denna nya version krävs för att kapa spärren på g5 och g1 nano samt g2 nano (Nya uppdateringen måste vra installerad på g1 nano och g5 för att spärren skall funka) (NYA goPod)

/ Edit; Xilver, igår drog jag hem goPod 1,4, nya versionen, och min spärr är väck, funkar perfekt, ljudert är underbart)

jo gopod funkar på den repkänsliga nanon ( ipod nano 1G) men de verkar inte som gopod stödjer ipod nano 2G (den senaste )...för apple har lagt in något i deras firmwire som inte gopod kan fixa spärren ifrån

  • Medlem
  • 2006-09-19 17:20

Okej, där ser man. Då kommer goPod eller annat "företag" att släppa ett nytt crack för G2. Tro mig, ni behöver inte vänta länge

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 00:52

Varning!

Alla som funderar på att ta bort alla ljudspärrar –.tänk för f*n efter! Det är mycket lätt att drabbas av obotliga hörselskador, särskilt om ni kör med inear-lurar. Ni riskerar att resten av livet gå omkring med en hög ton som tjuter i ena eller båda öronen. Folk har tagit livet av sig för mindre. Tror mig ha haft en släng av tinnitus och det var sjukt jobbigt. Sedan dess är jag mycket försiktig med volymen i min iPod.

Det är alldeles för lätt att kräma på skadligt hög volym när ni rör er i bullriga miljöer. Då är volymspärren en mycket smart och enkel säkerhetsdetalj.

Doggy:

Jag håller verkligen med dig, det är fan sant...ja hade tinnitus eller de ljudet i några timmar ..var så nära och slå saker ...va så rädd att de skulle fastna livet ut...

Så för min del kommer inte ljudspärren försvinna på den nya Nanon...de funkar som de e ..skaffa er bra hörlurar..

Sony MDR-V500 ...perfekt ljud och bra för öronen ..

  • Medlem
  • 2006-09-24 20:46

Visst skall man vara rädd om sin hörsel. Mitt problem är att lurarna jag använder är mer svårdrivna än de medföljande propparna. Att kunna höra personer som sitter bredvid på tunnelbanan prata när jag har på maxvolym är ju inte så bra, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 02:38

Pioneer?

Köpte på chans ett par inear-lurar från Pioneer, cirka 350 kr på Elgiganten. Supernöjd. Sitter perfekt i nästan alla lägen, utmärkt ljudbild och isolerar hyfsat bra från omgivningen. Fråga mig inte om modellnamnet, men åk till Giganten och kolla in dem. De är kromade förresten…

Ursprungligen av Doggy:

Alla som funderar på att ta bort alla ljudspärrar –.tänk för f*n efter! Det är mycket lätt att drabbas av obotliga hörselskador, särskilt om ni kör med inear-lurar. Ni riskerar att resten av livet gå omkring med en hög ton som tjuter i ena eller båda öronen. Folk har tagit livet av sig för mindre. Tror mig ha haft en släng av tinnitus och det var sjukt jobbigt. Sedan dess är jag mycket försiktig med volymen i min iPod.

Det är alldeles för lätt att kräma på skadligt hög volym när ni rör er i bullriga miljöer. Då är volymspärren en mycket smart och enkel säkerhetsdetalj.

Jag håller fullkommligt med dej doggy. Var rädda om era öran, dem är dyrbara. Brukar själv undra hur folk tänker när dem sitter på bussen och spelar så hög musik på sin mp3 att man kan höra det perfekt från flera meters håll.

Jag läste om en undrsökning då en forskare sa att så högt som ungdomar lyssnar på musik idag så kommer flertalet av dem vara hörselskadade vid 35 år åldern, och det har iaf jag bestämmt mej för att inte bli.

  • Medlem
  • 2006-10-19 06:58
Ursprungligen av MarkusK:

Jag håller fullkommligt med dej doggy. Var rädda om era öran, dem är dyrbara. Brukar själv undra hur folk tänker när dem sitter på bussen och spelar så hög musik på sin mp3 att man kan höra det perfekt från flera meters håll.

Jag läste om en undrsökning då en forskare sa att så högt som ungdomar lyssnar på musik idag så kommer flertalet av dem vara hörselskadade vid 35 år åldern, och det har iaf jag bestämmt mej för att inte bli.

Jag är snart 40 år gammal och har normal hörsel enligt företagshälsan .
Jag vill absolut få bort volymspärren på min nano, inte för att spränga mina trumhinnor utan för att kunna använda andra lurar än det medföljande skräpet (som för övrigt har utmärkt ljudvolym en bit innan maxvolym men låter illa).

använder ett par sennheiser CX300 in ear, riktigt bra också. kolla in dom=)
469:- på webhallen

Antingen har man Tinitus, eller så har man det inte. Man kan inte ha haft det.
Det är ingen förskylning.

Just for the record...

Ursprungligen av NiklasM:

Antingen har man Tinitus, eller så har man det inte. Man kan inte ha haft det.
Det är ingen förskylning.

Just for the record...

Och just for the record så har du fel, NiklasM. Det finns såväl tillfällig som permanent tinnitus.

  • Medlem
  • 2006-09-28 18:29

jag har laddat hem det där gopod 1.4 och det funkar inte för mej- det står ipod not detected. och jag har tryckt på go.

jag har en ipod nano 1g.

  • Medlem
  • 2006-09-28 21:53
Ursprungligen av Booja:

jag har laddat hem det där gopod 1.4 och det funkar inte för mej- det står ipod not detected. och jag har tryckt på go.

jag har en ipod nano 1g.

Du behöver gå till inställningarna i itunes medan du har ipoden ansluten och markera att du vill använda ipoden som en extern disk. Då skall det nog gå vägen!

jag har laddat ner gopod 1.4, men jag förstår inte hur man ska få det till ipoden. Har en Nano 1G
???

Gör om det står i inlägget före Ditt, sedan startar Du GoPod.

Jag har samma problem! Har ändrat inställningar i itunes men gopod hittar inte min ipod. Har en 80gb video så det kanske behövs en programuppdatering... Ett annat litet problem är det här med bilder. Kan man inte hämta via itunes direkt till spelaren utan måste man gå omvägen biblioteket?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 22:09

Alltså jag tror de flesta som vill ta bort volymspärren använder hörlurar som är mer svårdrivna och alltså har lägre volym på högsta volymen än i de luffarhörlurarna som följer med, men det vill man ju inte så då blir det ljudspärrsbortplockningsdags!

  • Medlem
  • 2006-11-02 20:23

Kanske är jag dum. Men vart ändrar man så ipoden funkar som en hårddisk?.

  • Medlem
  • 2006-11-05 23:11

^
När du anslutit ipoden och den dyker upp i itunes går du in i preferenserna för ipod och markerar i en kryssruta att du vill använda den som extern disk. Svårare än så är det inte

goPod fungerar inte på min nya iPod 30gb...

inte min 80Gb heller

Fungerade perfekt på min NANO =D , thx

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 12:09

Har du en Nano G1 då eller?

Ursprungligen av Skalis:

Har du en Nano G1 då eller?

Japp

gopod kommer snart med en ny version... tills vidare finns det en tråd på ipod video med bland annat en tiostegs lista i hur man själv uncapar sin ipod på 2 minuter.

1
Bevaka tråden