Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cisco stämmer Apple för att snott iPhone

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 01:04

Japp då var det dags igen då?
Här har vi nästa vidriga företag som vill åka räkmacka på Apple, eftersom dom byggde en ful jävla telefon som dom döpte till iPhone strax innan Apple lanserade sin.

http://www.engadget.com/2007/01/10/cisco-sues-apple-for-trademark-infringement-ruh-roh/

Dock så har Apple reggat iPhone typ över hela världen förutom i USA.
http://www.macrumors.com/pages/2002/12/20021203005112.shtml
http://www.appleinsider.com/article.php?id=2145

sedan att cisco hade reggat det länge innan apple kom på något är en annan sak kanske jaaaa... eller? (om mina uppgifter stämmer).

Well, varför hade dom inte reggat den i USA då? Dom måste ju ha vetat om den från Cisco.....

Strax innan var väl en liten underdrift, efter vad jag förstod hade Cisco ägt iPhone trademark sedan 2000 även om de inte släppte telefonen förrän alldeles nydligen...

Senast redigerat 2007-01-11 09:02
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-11 08:26

Sägs att Cisco inte äget namnet iPhone worldwide (bara USA), så genom att driva det från det hållet kan Apple tydligen hävda rätten att använda namnet i USA också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 11:06
Ursprungligen av Fredric:

Japp då var det dags igen då?
Här har vi nästa vidriga företag som vill åka räkmacka på Apple, eftersom dom byggde en ful jävla telefon som dom döpte till iPhone strax innan Apple lanserade sin.

Lugna ner dig lite nu. Cisco är långt ifrån något "vidrigt företag", de har betytt mer för internets utbyggnad och globalt informationsutbyte än vad Apple har.

Jävla vidriga apple som vill åka räkmacka på andras varumärken
Klantigt är det dock av apple men dom kommer nog undan som alla stora drakar, störst går först!

Ursprungligen av timothy:

Jävla vidriga apple som vill åka räkmacka på andras varumärken
Klantigt är det dock av apple men dom kommer nog undan som alla stora drakar, störst går först!

Går störst först så är det Cisco (market cap 174.17B) som går före Apple (market cap 83.35B).

Där ser man, då ligger ju Apple risigt till De får döpa om den till "phone" då.

Eller uphone...

Jamen namnet är ju ingen hit ändå (hur mycket telefon är den!?), lika bra att de byter! De kanske har ett annat i bakfickan redan, ville bara ha lite extra publicitet via Cisco

Varför inte iPad...

Ursprungligen av paddan:

Eller uphone...

phoni kanske...?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-11 17:46

De döpte ju om iTV till Apple TV mellan presentationen i höstas till lanseringen nu. Varför tror ni inte att de kommer att göra likadant med den här mojängen?

Ursprungligen av Gunnar B:

De döpte ju om iTV till Apple TV mellan presentationen i höstas till lanseringen nu. Varför tror ni inte att de kommer att göra likadant med den här mojängen?

Därför att de i höstas gjorde klart att iTV bara var arbetsnamnet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-11 19:15

Det är lite skrämmande vilket groteskt självförtroende Apple har idag Dom släpper en produkt med ett annat företags varumärke och laddar upp för juridiska förhandlingar. Dom kommer att så småningom förlikas och hosta upp ett par miljarder för namnet. Idag går det alltså så oerhört bra för Apple att dom iskallt hivar upp miljarder för ett varumärke/namn. Detta trots att dom givetvis skulle kunna döpa telefonen till något annat utan att det på det minsta sätt påverkar dess framtid och utveckling. Men...Apple skapade i.o.f.s. i-prefixet och har på sätt och vis rätt till det rent moraliskt.
Den arrogans inför astronomiska summor dollares som Apple idag visar är mycket imponerande. Jag tycker i detta fall att deras fräckhet är coolt så det slår gnistor om det. Dom skiter i Cisco (och alla andra för den delen) - och Cisco kommer att ta stålarna och sticka. Så småningom..och summan blir en hemlighet så klart

Ifall ni har missat det:

Apple spokesman Steve Dowling called the Cisco lawsuit “silly,” adding there are several companies using the term iPhone for VOIP products, and Cisco’s trademark is “tenuous at best.” “We’re the first company to ever use the iPhone name for a cellphone,” he said. “If Cisco wants to challenge us on it, we’re very confident we’ll prevail.”

WSJ Law Blog: iLawsuit! (funnet via Daring Fireball)

Senast redigerat 2007-01-11 20:05
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-11 19:47
Ursprungligen av Hagelin:

I fall ni har missat det:

Apple spokesman Steve Dowling called the Cisco lawsuit “silly,” adding there are several companies using the term iPhone for VOIP products, and Cisco’s trademark is “tenuous at best.” “We’re the first company to ever use the iPhone name for a cellphone,” he said. “If Cisco wants to challenge us on it, we’re very confident we’ll prevail.”

WSJ Law Blog: iLawsuit! (funnet via Daring Fireball)

Detta är också en del/inlägg i förhandlingen som börjat Allt är nu mera eller mindre regisserat - manus skrivet - men ändå ett chackparti.

Tråkigt nog är jag inte förvånad.. Jag har alltid gillat Apples produkter men som företag tycker jag tyvärr att de emellanåt beter sig lite väl arrogant. Kan ju tyvärr vara fallet den här gången. Inte för att man egentligen vet, men i a f.

iPhone : http://www.iph.net.nz/
iPhone : http://www.kathea.co.za/tdx%20iphone.htm
iPhone : http://www.cnn.com/TECH/computing/9811/02/netphone.idg/
iPhone : http://www.geeks.com/details.asp?invtid=IPHONE&cat=CON

Undrar varför inte Cisco stämt någon innan..tror Apple kan komma undan iochmed att iPhone inte är nån bärbar IP telefon utan en Mobiltelefon.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-12 10:17
Ursprungligen av United States Patent and Trademark Office:

Word Mark IPHONE
Goods and Services IC 009. US 021 023 026 036 038. G & S: computer hardware and software for providing integrated telephone communication with computerized global information networks. FIRST USE: 19970606. FIRST USE IN COMMERCE: 19970606
Mark Drawing Code (1) TYPED DRAWING
Design Search Code
Serial Number 75076573
Filing Date March 20, 1996
Current Filing Basis 1A
Original Filing Basis 1B
Published for Opposition December 29, 1998
Registration Number 2293011
Registration Date November 16, 1999
Owner (REGISTRANT) INFOGEAR TECHNOLOGY CORPORATION CORPORATION CALIFORNIA 1775 WOODSIDE ROAD REDWOOD CITY CALIFORNIA 94061
(LAST LISTED OWNER) CISCO TECNOLOGY, INC. CORPORATION CALIFORNIA 170 WEST TASMAN SAN JOSE CALIFORNIA 95134

Assignment Recorded ASSIGNMENT RECORDED
Attorney of Record KAREN MARIE KITTERMAN
Type of Mark TRADEMARK
Register PRINCIPAL
Affidavit Text SECT 8 (6-YR).
Live/Dead Indicator LIVE

Jag tror nog Apples iPhone platsar in i beskrivningen:
"computer hardware and software for providing integrated telephone communication with computerized global information networks."

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-12 14:52

Senaste nytt om tvisten och varför Apple tydligen kan klara sig runt problemet:
<http://news.com.com/2100-1041_3-6149755.html?part=rss&tag=2547-1_3-0-5&subj=news>

Punani tror jag stenhårt på....

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-01-17 11:33

Ett annat sätt att lösa problemet att låt bäste produkt vinna och med tanke på cisco tidigare bärbara telefoner så blir det en enkel kamp

iDå...

Ursprungligen av Fredric:

Japp då var det dags igen då?
Här har vi nästa vidriga företag som vill åka räkmacka på Apple, eftersom dom byggde en ful jävla telefon som dom döpte till iPhone strax innan Apple lanserade sin.

Vilka uphone till applefantiker det finns... sanslöst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 00:30

Suck!
Kalla mig gärna Apple fanatiker,, det bjuder jag på, skällde dock ut en på Apple support senast idag! Dock så tycker jag fortfarande inte om att andra lever/kopierar andras ideer. Men men det är väl bara jag som har fel! Nä nu ska jag gå och lägga mig i min små rutiga Höstens säng, i min Rolf låren pjamas, lyssna på min iBob mp3 spelare.

Ursprungligen av Fredric:

Suck!
Kalla mig gärna Apple fanatiker,, det bjuder jag på, skällde dock ut en på Apple support senast idag! Dock så tycker jag fortfarande inte om att andra lever/kopierar andras ideer. Men men det är väl bara jag som har fel! Nä nu ska jag gå och lägga mig i min små rutiga Höstens säng, i min Rolf låren pjamas, lyssna på min iBob mp3 spelare.

Men det är ju det som är det komiska!

Det är ju *Apple* som kopierat namnet i detta fallet (sedan är det en annan sak att de kanske kommer undan med det pga av några juridiska teknikaliteter).

Men jag antar att allt bara gäller åt ena hållet.... Så länge som Apple kopieras så är det naturligtvis fel, men om Apple kopierar eller snor ifrån någon annan så skall vi självklart blunda för, eller rent utav försvara detta.

Fantastisk logik (fantiker eller inte så blir man ju impad)....

Bevaka tråden