Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avskrivning av dator...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hepp

Jag har en dator som är intagen till ett värde av 12 500 kr år 2005. Den ska skrivas av på 3 år. Min revisor, som jag inte längre har av olika anledningar, gjorde den första avskrivningen med 30% (21% överavskrivning och 9% vanlig avskrivning) för 2005.

2006 hade den alltså ett bokfört värde på 8 750 kr. Frågan är vilken summa skriver jag av nu? Varför skrev han av med överavskrivning?

Man kan skriva av med upp till max 30% av värdet per år men man kan också välja mindre. Kommer inte ihåg om det var 20 eller 25%. Detta kan man också välja från år till år. D v s 30% ena året och 20/25% andra året o s v.

Förbrukningsinventarier under 5000: exkl moms gör man ingen avskrivnings plan på.

  • Medlem
  • 2007-01-12 08:40

Precis som Carl-Fredrik skriver kan man skriva av planenligt (normalt 3-5 år för inventarier) och skattemässigt (valfritt, hanteras separat).

I år ska din inventarie skrivas av planmässigt med 12500 x (1/3) = 4167 kr

Du måste ta ställning till vad du vill göra skattemässigt. Går du med vinst bör det övervägas att skriva av skattemässigt. Detta fördelar normalt avskrivningarna annorlunda än den planmässiga. Används som resultatplanering. Går du med förlust i år bör du lösa upp de tidigare gjorda avskrivningarna.

Låter som om du inte gjorde helårsavskrivning av din inventarie föregående år utan från anskaffningsdatum, vilket är helt ok.

Liten beräkning på skattemässigt avskrivningar (förutsätter inga andra inköp/fsg!!)

Steg 1: fastställ lägsta skattemässiga restvärde (huvudregel och kompletteringsregel)

Huvudregel:
IB restvärde enligt plan: 12500 - (0,09x12500) = 11375
x 0,7 = 7963

Kompletteringsregel:
60% av anskaffningsvärdet (andra året du har inv) = 12500 * 0,6 = 7500

Kompletteringsreglen ger lägst skattemässigt restvärde. Maximala skattemässiga överavskrivningar i år är skillnaden mellan utgående restvärde enligt plan (12500 - 12500*0,09 - 4167 = 7208) och kompletteringsreglelns restvärde i detta fallet (7500 kr). Differensen är minus 292 kr vilket innebär att du inte kan skriva av skattemässigt i år utan måste återföra 292 kr som intäkt. Detta beror på att du skriver av på tre år istället för fem som är vanligast.

Hoppas det svarar lite på frågan.

Friskriver mig från fel

1
Bevaka tråden