Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen tredjepartsmjukvara, vad är den då?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-12 00:43

Ja, vad säger ni?

Alla konkurrenters smartphones, utan undantag, ger användaren möjlighet att utöka funktionaliteten i sin telefon via tredjepartsprogram. Apples iPhone har inte den möjligheten. Varför?
Hur ska den kunna konkurrera i den prisnivån utan användaren själv skall kunna utöka funktionaliteten?
För att inte tala om att Steve Jobs skröt om att den kör OS X. Vem i sin vildaste fantasi skulle se någon som helst anledning att över huvud taget nämna OS X om det inte går att installera egen mjukvara?

Du får samma grundfunktioner ur en mycket mindre HTC och då kan du utöka den med tredjepartsprogram om du behöver något mer. Dessutom kan du göra det nu, utan att behöva vänta till hösten för att köpa den.

Synd på en produkt som såg ut att kunna bli en stor hit men, om Apple begränsar den som uppgfterna idag gör gällande så ser jag inte någon marknad för den. Företagsanvändare kan inte öppna sina word & excelfiler, privatpersoner kan inte installera sina spel eller några andra program. Till vem är telefonen riktad egentligen?

Antagligen nischar de den som en multinediamobil, alltså med inriktning på musik, video och internetåtkomst med wi-fi.

Men jag håller med dig om att det är djupt sorgligt att det inte går att installera egna program. Jag hade till exempel installerat msn messenger och skype i den så fort det bara gick...men vissa sådana tjänster finns väl i webversion?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-12 08:19

Japp, du kan använda Web Messenger eller till exempel Goowy.com för att komma åt MSN. Men det blir nog lite väl bökigt i längden.

Steve säger så här om det(taget från iLounge):

“You don’t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn’t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.” Jobs told Newsweek something similar. “You don’t want your phone to be an open platform,” he said. “You need it to work when you need it to work. Cingular doesn’t want to see their West Coast network go down because some application messed up.

“These are devices that need to work, and you can’t do that if you load any software on them,” Jobs continued. “That doesn’t mean there’s not going to be software to buy that you can load on them coming from us. It doesn’t mean we have to write it all, but it means it has to be more of a controlled environment.”

Jag håller med!

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-12 10:00
Ursprungligen av theplague:

Steve säger så här om det(taget från iLounge):

“You don’t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn’t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.” Jobs told Newsweek something similar. “You don’t want your phone to be an open platform,” he said. “You need it to work when you need it to work. Cingular doesn’t want to see their West Coast network go down because some application messed up.

“These are devices that need to work, and you can’t do that if you load any software on them,” Jobs continued. “That doesn’t mean there’s not going to be software to buy that you can load on them coming from us. It doesn’t mean we have to write it all, but it means it has to be more of a controlled environment.”

Jag håller med!

Det där är ju bara tomt prat. Alla vet att Tero och Htc-mobiler inte slutar fungera bara för att du installerar ett eget program. Riskerar Cingular att gå ner på grund av det är det något fundamentalt fel i deras mobilnät.

“These are devices that need to work, and you can’t do that if you load any software on them.”
Det är ju i mångt och mycket tvärt om. Om du kan installera program på dem kan du inte heller lägga in det specialprogram du behöver för att jobba med den.

Jag tror det behövs ett öppet API för att telefonen skall bli riktigt användbar. Om programmen sedan kan certifieras av Apple kan dom fortfarande ge garantier för att dom programmen fungerar.

Men att spärra "hemmaskickrade" tror jag inte alls på. Jag hoppas verkligen att den info vi har nu visar sig felaktig eller att Apple ändrar sig till försäljningsstart.

Senast redigerat 2007-01-12 10:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 13:11
Ursprungligen av theplague:

Steve säger så här om det(taget från iLounge):

“You don’t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn’t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.” Jobs told Newsweek something similar. “You don’t want your phone to be an open platform,” he said. “You need it to work when you need it to work. Cingular doesn’t want to see their West Coast network go down because some application messed up.

“These are devices that need to work, and you can’t do that if you load any software on them,” Jobs continued. “That doesn’t mean there’s not going to be software to buy that you can load on them coming from us. It doesn’t mean we have to write it all, but it means it has to be more of a controlled environment.”

Jag håller med!

Jag med. Klart att det kommer massor av program till iPhone, men de måste hålla en viss kvalitet och vara godkända av Apple, annars får vi snabbt samma problem och kaos som på Windows-plattformen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 13:37
Ursprungligen av Mondo:

Jag med. Klart att det kommer massor av program till iPhone, men de måste hålla en viss kvalitet och vara godkända av Apple, annars får vi snabbt samma problem och kaos som på Windows-plattformen.

Det kan vara enklare än så. OSX/unix är en bättre platform att programmera på än win, man har bättre kontroll över vad ett program tillåts göra.
Det skulle vara enkelt för Apple att ha olika grader av applikationer. Till exempel borde man kunna skriva en app som använder TCP/IP utan vidare men inte göra en kernel-extension utan ett certifikat. Systemet kan begränsa hur mycket CPU och andra resurser 3e-parts-program får använda. Allt detta sker i MacOS i dag, inställningarna behöver bara justeras. Kanske iPhones OSX måste vara mer av ett realtids-OS, det har de nog redan gjort. (I ett realtids-OS kan man garantera resurser; t.ex. om telefonen ringer måste man veta att det finns minne och CPU nog att svara på samtalet.)
Att man sedan kommer kunna cracka systemet spelar inte så stor roll, etablerade företag kommer inte att göra det ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 20:33
Ursprungligen av Mondo:

Jag med. Klart att det kommer massor av program till iPhone, men de måste hålla en viss kvalitet och vara godkända av Apple, annars får vi snabbt samma problem och kaos som på Windows-plattformen.

På vilket sätt är det kaos på Windowsplattformen? Visst, det finns en massa säkerhetsproblem men det har andra orsaker. Titta på din egen Mac istället, den är antagligen fylld med alldeles utmärkta program från utvecklare som inte har det minsta att göra med Apple, än mindre tvingas få sin mjukvara godkänd av dom.

Om iPhone ska vara till någon praktisk nytta behövs tredjepartsprogram. Troligtvis har väl abonemangstypen något med det här att göra, ve och fasa om användarna skulle kunna kommunicera med iPhone utan att betala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 08:40
Ursprungligen av JockeBo:

På vilket sätt är det kaos på Windowsplattformen? Visst, det finns en massa säkerhetsproblem men det har andra orsaker. Titta på din egen Mac istället, den är antagligen fylld med alldeles utmärkta program från utvecklare som inte har det minsta att göra med Apple, än mindre tvingas få sin mjukvara godkänd av dom.

Det har nog att göra med den tajta implementeringen med cingulars teknik och standards. Så att program inte fuckar upp de funktionerna, eller något med uppkopplingen.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-18 15:17
Ursprungligen av pgjores:

Det har nog att göra med den tajta implementeringen med cingulars teknik och standards. Så att program inte fuckar upp de funktionerna, eller något med uppkopplingen.

Varför skulle integrationen med operatören förstöras av tredjepartsprogram? Ger man programutvecklade sådana möjligheter till att kommunicera så specifikt utåt har man grova problem i designen av operativsystemet. Det finns inget som hindrar dig från att släppa ett högnivå-api som man arbetar mot. Sendan sköter operativsystemet detaljerna kring kommunikationen. Det är ju det normala sättet att hantera den typen av problem.

Nej, jag tror snarare att det handlar om att Apple dels vill ha del inkomsterna av programförsäljning och dels att dom har nåt avtal med Cingular om vad för program som får köras på den.

Ursprungligen av Mondo:

Jag med. Klart att det kommer massor av program till iPhone, men de måste hålla en viss kvalitet och vara godkända av Apple, annars får vi snabbt samma problem och kaos som på Windows-plattformen.

Har du verkligen seriöst och hyfsat länge använt Windows Mobile på din telefon, eller kastar du bara ur dig saker som du inte har koll på bara för att argumentera för argumnenterandets skull?

Jag har i tre års tid själv aktivt använt Windows-plattformen på mina mobiler och det har fungerat kanon. Visst har jag hittat buggar i systemen, och visst gillar jag inte allt i gränssnitten (tex så föredrar jag system utan pekskärm och med riktiga tangenter), men det har inte varit några problem med tredjepartsprogrammen. Snarare tvärt om så har det grymt berikat upplevelsen att man kan bygga ut och anpassa telefonen med ny funktionalitet (som inte bara behöver komma ifrån tillverkaren eller Microsoft).

Vissa telefoner/operatörer har begränsat möjligheten att installera nya drivrutiner på Windows-telefonerna och program som direkt kommunicerar med radiodelen med argumentet att skydda stabliteten -- och det köper jag lite mera -- även om jag själv absolut inte skulle vilja ha en sådan begärnsad telefon.

Dessutom:

Som jag, och många andra här, tidigare påpekat så är det ju inte koas på Mac-platformen även om den saknar detta "skyddet" -- eller har ni sådana stora problem som jag personligen saknar på Windows-sidan (alla mina PC tuggar på uppe vecka efter vecka utan problem)?

Tips: om du nu verkligen seriöst (och inte bara för debatten och försvara Jobs) är *så grymt rädd och harig* över möjligheten att installera nya applikationer på din telefon (oavsett om det är Windows eller OS X på den): låt helt enkelt bli -- ingen tvingar dig!

Problem solved!

Ursprungligen av theplague:

Steve säger så här om det(taget från iLounge):

“You don’t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn’t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.” Jobs told Newsweek something similar. “You don’t want your phone to be an open platform,” he said. “You need it to work when you need it to work. Cingular doesn’t want to see their West Coast network go down because some application messed up.

“These are devices that need to work, and you can’t do that if you load any software on them,” Jobs continued. “That doesn’t mean there’s not going to be software to buy that you can load on them coming from us. It doesn’t mean we have to write it all, but it means it has to be more of a controlled environment.”

Jag håller med!

Så dumt: Verkligen kejsarens nya kläder!

Han tycker ju uppebarligen att en Mac fungerar bra (skumt att han bara refererar till PC i keynoten när telefonen bygger på samma grund som MacOS X). Då borde han ju även kunna tillverka en telefon som är lika stabil och klarar av att installera applikationer som på en Mac -- eller så borde han ju för att vara logisk och konsekvent anse samma sak om en Mac och förbjuda tredjepartsprogramvara även där.

Jobs brukar kläcka ur sig otroligt många dumma saker (som bara lojala fans alltid obetänksamt håller med oavsett), för att sedan vid ett senare tillfälle ha kovänt 180 grader.

Jag tror att detta har mer med 1: att de har affärsmässigt avtal med teleoperatör för att komma in på marknaden och 2: en möjlighet att låsa in kunden (precis som de låser in iPod till deras musikaffär) -- och *inte* något som helst med omtänksamhet om kundens bästa att göra.

Att han sedan *säger* en helt annan sak för att försvara detta, istället för affärsmässiga sanningen är fullständigt normalt för att vara honom (och en hel del andra företagsledare).

Jag skulle inte heller bli förvånad om de längre fram (när de är etablerade och har en starkare postion på marknaden och gentemot operatörerna) släpper på detta och tillåter tredjepartsprogram -- och han hyllar det säkert som en "feature" på en annan framtide keynote.

Att sedan vissa inte fattar verkligheten bakom, utan alltid "köper" vad Jobs officiellt säger är mest en komisk bonus...

Jag är övertygad att det kommer att komma, "Approved for iPhone by Apple"(TM).

SDK för iPhone MÅSTE komma ... eller vad tycker ni .

Jag vill faktist kunna göra egna Widgets till min iPhone ... och med tanke på att iPhone har Wi-Fi med kombination av 3ie parts program så ser jag stora möjligheter att använda iPhonen inom administrativa tjänster, lagerarbete, butik och mkt mkt mer ...

Jag hoppas att XCode på WWDC 2007 kommer ha . Build for iPhone funktion ...

jag är faktist övertygad om att det kommer SDK för iPhone ..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-12 11:05

Samma problem som med ATV.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-01-12 11:23

Den absolut största bristen på iPhone är nog att Apple inte öppnar plattformen...visst tredjepartsprogram kan äventyra stabilitet och funktion, vilket inte minst Palm har fått erfara med sina annars hyfsat stabila Treomodeller.

I långa loppet tror jag att det är bätte för palttformens och telefonens rykte att välskrivna tredjepartsprogram finns, än att det cirkulerar halvdana tredjepartshack a´PSP...

Om inte Apple låter oss skriva program till iPhone så kommer garanterat någon hacka den, vilket ingen vinner på.

Vi har tex en tjänst för fågelskådare där de har ett program i mobilen som ligger online hela tiden via tcp/ip sockets, ungefär som messengerprogram. Direkt när nån skådat tex en Större turturduva så plingar det till i hundratals mobiler runt om i Sverige, och hugade skådare kastar sig i bilen för att hinna fram innan den dragit iväg. Vore helcool att göra en version till iPhone!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-27 13:06
Ursprungligen av eternit:

Om inte Apple låter oss skriva program till iPhone så kommer garanterat någon hacka den, vilket ingen vinner på.

Vi har tex en tjänst för fågelskådare där de har ett program i mobilen som ligger online hela tiden via tcp/ip sockets, ungefär som messengerprogram. Direkt när nån skådat tex en Större turturduva så plingar det till i hundratals mobiler runt om i Sverige, och hugade skådare kastar sig i bilen för att hinna fram innan den dragit iväg. Vore helcool att göra en version till iPhone!

Apple tillåter visst dig att skriva program för den men antagligen presis som spelmakarna till xbox och PS3 får su inte det utan att betala för en licens eller rojalties eller vad det heter när spelmakarna betalar tillbaka till Sony och Microsoft.

Med andra ord Apple vill kotrolera vad du programerar till telefonen. Och jag är berädd att hålla med SJ i den här saken. Visst vore det häftigt om man kunde göra sina hack men nej. Jag har en Nokia E61 och inte är jag nöjd inte. Lovar mycket men levererar lite.

Frågan är hur bökit blir det för seriösa tredjeparts tillverkare.

Dessutom är det Jobs säger BS. Det måste finnas andra orsaker till att han inte vill släppa in programmerare. Måste givetvis handla om stålar. De vill ha full kontroll över vilka tjänster som körs i iPhone så att ingen oförtjänt ska kunna tjäna pengar på deras fina hårdvara.

Har jobbat lite med Pocket PC. Det är superlätt att koda till den, ge mig en dag så kan jag lära vem som helst att skriva program till den, oavsett tidigare programmeringskunskaper (eller avsaknad av det). Och det är INTE lätt att ställa till det för sig så att telefonens funktioner saboteras, även om man har full tillgång till att skriva filer till minnet osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 16:10

Det handlar nog mest om att man vill ha ett enhetligt gränssnitt och stabila program. Man vill inte ha en massa crapware som på Windows-sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 18:43
Ursprungligen av Mondo:

Det handlar nog mest om att man vill ha ett enhetligt gränssnitt och stabila program. Man vill inte ha en massa crapware som på Windows-sidan.

Borde inte, med samma argument, Macintosh vara fullt med crapware? Macintosh är ju öppet för tredjepartsprogram! Det är ju inte på något sätt obligatoriskt att installera crapware!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-27 13:15
Ursprungligen av Ylan:

Borde inte, med samma argument, Macintosh vara fullt med crapware? Macintosh är ju öppet för tredjepartsprogram! Det är ju inte på något sätt obligatoriskt att installera crapware!

Vänligen, Ylan

Jag har programmerat några applicationer till DOS men inte till MacOS. Varför jo därför att inlärnings tröskeln har varit betydligt högre för att progammera till Mac. Där är också tror jag orsaken till varför shareware till mac många gånger håller högre kvalite än vissa comersilla applicatoner till Windos. Men visst finns det crapware till Macen med.

Ursprungligen av Mondo:

Det handlar nog mest om att man vill ha ett enhetligt gränssnitt och stabila program. Man vill inte ha en massa crapware som på Windows-sidan.

1. Som användare så har man ju faktiskt valfrihet att välja om och vilka tredjepartsprogram man vill installera.

2. Även om du religöst vill klanka mer på Windows och lojalt hylla allt som Steve säger så måste du ju ändå ta med att du på MacOS kan installera tredjepartsprogram fritt.

Sämsta förklaringen jag hört på länge... och grymt otroligt att vissa tom "köper" orsakerna som sägs officiellt (visst finns det vettiga och rationella orsaker till detta -- annars så hade man inte valt denna hårda linje, men inte för att "skydda" användarna som Jobs påstår, utan helt andra affärsmässigt logiska grunder).

Mondo:
Jag är helt på din linje. Varför låta helhetsbilden, med gränssnitt, design etc etc, förstöras av nån jävla tomte som snickrat ihop nån helful halvpissig programvara som inte faller in med resten.
Dessutom kommer det garanterat komma massor tilläggsprogram till en rad olika användningsområden som kommer fylla dom flesta önskemålen.
Jag ahr det hellre så och låter alla som ändå vill leka programmera köpa något annat.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-12 19:26
Ursprungligen av theplague:

Mondo:
Jag är helt på din linje. Varför låta helhetsbilden, med gränssnitt, design etc etc, förstöras av nån jävla tomte som snickrat ihop nån helful halvpissig programvara som inte faller in med resten.
Dessutom kommer det garanterat komma massor tilläggsprogram till en rad olika användningsområden som kommer fylla dom flesta önskemålen.
Jag ahr det hellre så och låter alla som ändå vill leka programmera köpa något annat.

Det är inget som tvingar dig att installera ett program som förstör enhetligheten bara för att möjlighet ges. Om nu Apple börjar sälja verifierade program via iTS (vilket lär hända) så finns ju fortfarande problemet, vem månar om alla användare som behöver nischprogram? Så många olika program som folk vill ha finns det ingen möjlighet för ett ensamt företag producera.

Jag skulle förstå ifall Apple begränsade tillgången till GSM-nätet för tredjepartsprogram, men det kommer garanterat gå att installera egna apps på den till slut, vare sig Apple vill det eller inte. Jag tänker inte sitta och konvertera om all min musik jag har i OGG-formatet bara för att Apple är rädda för mobilvirus.

Kanske är det så att det inte finns något minne över efter de inbyggda funktionerna? fast då går ju Apple's hela idé med utökningsbar plattform rätt ner i avgrunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 22:28

Det här är en icke-diskussion eftersom det kommer tredjepartsprogram till iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 22:52
Ursprungligen av Lundh:

Alla konkurrenters smartphones, utan undantag, ger användaren möjlighet att utöka funktionaliteten i sin telefon via tredjepartsprogram. Apples iPhone har inte den möjligheten. Varför?

iPhone är inte klar ännu, med andra ord så finns det ingen färdig SDK för utvecklare heller. Lanseringsdatum är juni 2007 vilket passar rätt bra med WWDC 07 samt Leopard. Då är iPhone klar samt apple har hunnit få ihop en bra SDK och dokumentation för WWDC. Dock så är det troligt att apple endast öppnar upp möjligheten att via Dashcode utveckla Widgets för iPhone. Om Apple kommer att tillåta Objective-C och Cocoa med en iPhone Widget, så kommer detta kräva Objective-C 2.0 som har Garbage Collector (som java), så att man inte kan få onödiga minnesläckage och krascher. Objective-C 2.0 är en del av Leopard och det är Core Animation också (som iPhone också bla. använder). Så det kommer garanterat att krävas att man kör Leopard och utvecklingsverktygen som följer med där för att skriva kod för den.

Anledningen varför Apple inte talar om detta nu är för att man vill få så mycket klart som möjligt inför WWDC utan att behöva lova något innan. Något Apple i stort sett alltid gör med framtida produkter.

En del har ställt sig frågan: "Can it run Mac OS X programs?" iPhone kan inte och kommer inte kunna köra traditionella applikation. Man kommer att få utveckla helt nytt som är anpassat till iPhones SDK, om man vill ha något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 16:57

Det vore trevligt om Apple kunde implementera ARD. Då skulle jag definitivt köpa en iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 18:00
Ursprungligen av Cypher:

Det vore trevligt om Apple kunde implementera ARD. Då skulle jag definitivt köpa en iPhone.

Ja, och det hade varit fantastiskt om den funkade som webbläsaren i iPhone. Alltså att man ser en komprimerad bild som man zoomar in på med "pinch"-greppet.

Bevaka tråden