Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-23 18:47

Nu är den nya versionen släppt.

Handelsbanken

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-23 19:09
Ursprungligen av gate:

Nu är den nya versionen släppt.

Handelsbanken

Åh, änglars sång. Den fungerar dessutom alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-23 19:26

Firefox men inte Safari

Ursprungligen av gate:

Nu är den nya versionen släppt.

Handelsbanken

Får det att fungera med Firefox, men inte med Safari. När jag startar Safari och loggar in så startar nyckelringen som säger att"webbplatsen eleg.handelsbanken.se accepterade inte certifikatet okänd" och så får jag upp en lista på 3 st certifikat (mobile.me, .Mac, och ichat). Så här var det innan oxå, så jag misstänker att det finns en inställning eller någonting annat jag borde göra.

Ursprungligen av gate:

Får det att fungera med Firefox, men inte med Safari. När jag startar Safari och loggar in så startar nyckelringen som säger att"webbplatsen eleg.handelsbanken.se accepterade inte certifikatet okänd" och så får jag upp en lista på 3 st certifikat (mobile.me, .Mac, och ichat). Så här var det innan oxå, så jag misstänker att det finns en inställning eller någonting annat jag borde göra.

Det har tidigare i tråden pratats en del om vissa mappar och certifikat.
Kolla om du inte i den mappen som nämns har ett gammal cert.

placera det ngn annan stans ett tag och prova vad som händer när mappen är tom.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-23 23:44
Ursprungligen av gate:

Får det att fungera med Firefox, men inte med Safari. När jag startar Safari och loggar in så startar nyckelringen som säger att"webbplatsen eleg.handelsbanken.se accepterade inte certifikatet okänd" och så får jag upp en lista på 3 st certifikat (mobile.me, .Mac, och ichat). Så här var det innan oxå, så jag misstänker att det finns en inställning eller någonting annat jag borde göra.

Senast jag var i kontakt med Handelsbanken om Safari, sa dom att det bara funkar med dosa. Kör du dosa ?

  • Medlem
  • 2009-09-23 21:56

Nu finns nya Nexus att ladda ner från Handelsbankens hemsida.

Ursprungligen av 8fps:

Nu finns nya Nexus att ladda ner från Handelsbankens hemsida.

Vi vet, läs fyra inlägg upp...

  • Medlem
  • 2009-09-23 22:59
Ursprungligen av Capeman:

Vi vet, läs fyra inlägg upp...

Tokigt, var inne på sidan innan när jag skrev=)

Hursomhelst funkar det perfa med certifikat nu!

Verkar funka här med men hade ingen räkning just nu att lägga in. FF med "gamla" inloggningsmetoden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-24 09:14
Ursprungligen av Anders Täpp:

Verkar funka här med men hade ingen räkning just nu att lägga in. FF med "gamla" inloggningsmetoden.

Vi lider med dig. Ingen räkning att lägga in. Livet kan knappast vara värre

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 11:28

Har nyss fått den där dosan av Handelsbanken, alltid gillat det klassiska login-sättet. Men en fråga; vad är det för skillnad på att logga in med eller utan sladd? Kan ju tycka att det är rätt bekvämt utan sladd faktiskt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-24 11:57
Ursprungligen av CEk:

Har nyss fått den där dosan av Handelsbanken, alltid gillat det klassiska login-sättet. Men en fråga; vad är det för skillnad på att logga in med eller utan sladd? Kan ju tycka att det är rätt bekvämt utan sladd faktiskt.

Du slipper svarskoderna. Den personliga koden är det enda du slår in.

Äntligen kan man se sina bank igen. Sjukt segt av dem att slöa. Krångla först, avinstallerade, installerade om, testa om det funka i Safari, ICKE! Testa i Firefox, funka. Stängde av allt. Pröva med Safari igen och då funka det. Gött som fan!

Bort med FF!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 20:12

Fungerar det bara om man kör Safari i 32-bitars läge eller?

Ursprungligen av CEk:

Fungerar det bara om man kör Safari i 32-bitars läge eller?

Jag tolkar det som handelsbanken skriver att det är stöd för både 32 och 64-bit

Citat:

För inloggning med Kortläsare med sladd har denna version stöd för MacOsX 10.6 i kombination med Firefox, Safari 4.0 med 32 och 64 - bitars stöd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 22:07

Hm, när jag kör vanligt så blir sidan bara vit och Personal startar inte. När jag bockar i 32-bitarsläget så fungerar det klockrent. Vadän detta tro?

Ursprungligen av Mikael E:

Jag tolkar det som handelsbanken skriver att det är stöd för både 32 och 64-bit

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-25 11:22

Handelsbanken fungerar med certifikat i Safari om man följer guiden tidigare i tråden:

http://www.99.se/macnyheter/210031-anvaender-handelsbanken-internet-pa-mac-10.html#364

Lade precis till den och det fungerade direkt. Har inte provat att signera ännu, men det borde väl rimligtvis inte vara något problem.

Funkar för mig också nu suveränt tack för länkarna! =D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-29 23:23

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!

De har nu tagit bort inloggningen med certifikat. Jag HATAR kortläsare. Kan någon tekniskt bevandrad upplysa mig om varför säkerhetsrisken är större med cert än med dessa onda ting.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 12:42

Numera passar sig väll den här tråden bättre under "Allt om mac" än Macnyheter så jag flyttade den.
/Admin

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-30 17:03

Min fru fick en ny uppsättning SKRAPKODER idag. Jag fattar inte, ville de inte fasa ut den inloggningen? Jag blev påtvingad dosa (inget jag beklagar) redan i slutet av maj. Frun och jag har samma bank, samma kontor, lika stor aktivitet vad gäller internetbetalningar/tjänster.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2009-10-03 14:17

Tänkte bara säga att jag fick certifikat att fungera i Firefox genom att importera det gamla i Personal (10.3.3 från Handelsbankens hemsida) OCH sen importera det i Firefox > Inställningar > Avancerat > Kryptering > Visa Certifikat från /Users/[användarnamn]/cbt/

Innan visade firefox nån felsida om att SSL-anslutningen inte kunde öppnas som den skulle.

Vet inte om det är "rätt sätt" (står inget om det senare steget på SHB), men jag kom på det eftersom jag minns ett supportsamtal där jag fick göra nått liknande för att få det att funka i Tiger för ett par år sedan.

PS. Hoppas att jag kommer slippa detta otyg med dosa in i det sista! Fattar verkligen inte vitsen med att ha en liten dosa med en bråkdel av minnet, beräkningskapaciteten osv.. Vad kan den göra som min nya MBP inte klarar!? Idioti!

Är det någon som vet hur jag låser upp dosan från OsX (dvs: matar in PUK-koden)? Instruktionen gäller för Windows och jag har givetvis lyckats med att slå in fel kod tre gånger...

Senast redigerat 2009-10-26 19:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon som vet hur jag låser upp dosan från OsX (dvs: matar in PUK-koden)? Instruktionen gäller för Windows och jag har givetvis lyckats med att slå in fel kod tre gånger...

Kopierat från hjälptexterna till Personal:

Ursprungligen av Personal.app Hjälp:

Låsa upp e-legitimation

Ett smart kort kan låsas om du anger fel lösenord flera gånger, vanligtvis 3 gånger. För att kunna använda ditt smarta kort igen måste du låsa upp kortet med den upplåsningskod (PUK) som du fått av din utgivare.

Så här låser du upp ditt smarta kort:

- Välj e-legitimationen (som är lagrat på smart kort ) och klicka på knappen "Lösenord" i verktygsfältet.

- Välj Lås upp lösenord och klicka på knappen "Fortsätt".

- Skriv upplåsningskoden (PUK).

- Skriv din nya PIN-kod.

- Bekräfta din nya PIN-kod genom att skriva den en gång till.

- Klicka på knappen "Lås upp".

Usch... pinsamt:)

Tack för hjälpen...

Hatar också dosan. Finns det verkligen ingen bank som INTE har dosa? Jag byter omgående...

Ursprungligen av svantet:

Hatar också dosan. Finns det verkligen ingen bank som INTE har dosa? Jag byter omgående...

Tror det är lika bra du vänjer dig.
Många vill ha dosan och det är en säkerhetslösning som även bankerna verkar gilla.

Ursprungligen av svantet:

Hatar också dosan. Finns det verkligen ingen bank som INTE har dosa? Jag byter omgående...

Skandiabanken

bara jag som upplever att dosan med sladd blivit instabilare med tiden? Först funkade det klockrent, nu "tappar" Personal allt som oftast bank-ID på kortet och hittar bara det jag har på fil.

Ursprungligen av Stinky:

bara jag som upplever att dosan med sladd blivit instabilare med tiden? Först funkade det klockrent, nu "tappar" Personal allt som oftast bank-ID på kortet och hittar bara det jag har på fil.

Nej, jag har också problem...

Och är inte helt nöjd med lösningen.

Nu senast så dabbade jag mig ordentligt även om det är mitt eget fel. Yngsta grabben skulle handla via mitt Handelsbanks visakort och då var vi tvunga att ta fram dosan. Jag gick på autopilot och matade in PIN-koden för bank-id kortet tre gånger och är nu tvungen att beställa ett nytt visa-kort;(

Men detta innebär att jag nu inte längre kan beställa grejer från jobbet enkelt. Jag måste ha med mig dosan kors och tvärs om jag ska kunna använda kortet...

Bevaka tråden