Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag testat även med jobbdatorn men får exakt samma resultat som igår med eller utan User Agent. Jag börjar tro det är mitt cert som är för gammalt.

Har ställt frågan till supporten men de får man inget vettigt ur. Som att prata med en sån där "Lisa" de brukar ha på supportsidor på webben nuförtiden.

"Webbläsaren Safari fungerar inte i kombination med Handelsbankens E-legitimation. Safari kan dock användas vid inloggning med Användarnamn på privattjänsten.

Anledningen till att tjänsten inte fungerar med kombinationen Handelsbankens e-legitimation och Safari är att det fortfarande saknas stöd för vissa av de funktioner som säkerhetsprogrammet Nexus Personal använder sig av."

"Handelsbanken har följande systemkrav för inloggningssättet E-legitimation i kombination med Mac:

- Mac OS X (10.0 - 10.1.4 classic) i kombination med Netscape 7.02 och ID2 Personal 2.3.6
- Mac OS X (10.1.5 och senare) i kombination med Netscape 7.1 och SmartTrust Personal 3.5 (Mac OS X 10.4 och senare, även i kombination med Firefox 1.5.0.6 och Nexus Personal 3.6)

Webbläsaren Safari fungerar alltså inte i kombination med Handelsbankens E-legitimation. Safari kan dock användas vid inloggning med Användarnamn på privattjänsten.

Anledningen till att tjänsten inte fungerar med kombinationen Handelsbankens e-legitimation och Safari är att det fortfarande saknas stöd för vissa av de funktioner som säkerhetsprogrammet Nexus Personal använder sig av. Den senaste versionen av säkerhetsprogrammet (som lanserades december 2006) fungerar dock med Firefox och är även anpassad för Intel-processorer. Detta går att ladda ner via Hjälp på Handelsbankens hemsida. Detta innebär i sin tur att det är möjligt att beställa BankID även på Mac."

Det är svårt att spå i framtiden!
Det finns undantag, klänger man sig fast vid certifikat kommer man garanterat att få problem. Detta bevisas av tidigare inlägg, det kommer också framtida inlägg att visa.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-02-01 14:02
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det är svårt att spå i framtiden!
Det finns undantag, klänger man sig fast vid certifikat kommer man garanterat att få problem. Detta bevisas av tidigare inlägg, det kommer också framtida inlägg att visa.

Varför det? Jag tror cert är framtiden, fast det sitter då på ett idkort som jag trycker in i datorn.
Inloggningsdosa känns lika modernt som räknedosa.

Den dag det finns ett certifikat som fungarar på alla operativsystem och alla webbläsare - OK. Det är ingen händelse att denna tråd är nr 331.

måttligt bra

Att använda firefox är inga problem men e-legitimationen uppträder konstigt hos mig.
För det första måste jag ändra certifikatnummer trots att jag ju bara bör ha ett enda.
Tycker också att signeringsförfarandet är omständigt då det tar flera klickningar att
komma fram till det.

Ursprungligen av mherrstrom:

Att använda firefox är inga problem men e-legitimationen uppträder konstigt hos mig.
För det första måste jag ändra certifikatnummer trots att jag ju bara bör ha ett enda.
Tycker också att signeringsförfarandet är omständigt då det tar flera klickningar att
komma fram till det.

Har du läst om "välj cert automatisk" tidigare i tråden?

Det ska räcka att skriva lösenord och sen ramla in direkt på sidan.

SHB med Safari fungerar fint

Som nybliven iMAC ägare trodde jag att det skulle vara på gränsen till omöjligt att flytta över mitt certifikat från PC miljön till MAC men det gick förvånansvärt enkelt och smärtfritt.

Jag använder Safari och det fungerar perfekt.:D

Skrapjoxet är väl inte det roligaste men det går, dosa vore bättre.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-11 22:57

använder firefox med vanlig PC för mina Handelsbanken ärenden

Extremt irriterande, jag behöver en e-legitimation från Telia för att kunna kolla alla mina fyra mediciner som är registrerade hos Apoteket, behöver se när jag måste kontakta min läkare så att han ringer in nya. För mig är medicineringen livslång. Har testat både Safari och Firefox men utan att lyckas

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-18 22:42
Ursprungligen av Olle@mac:

Extremt irriterande, jag behöver en e-legitimation från Telia för att kunna kolla alla mina fyra mediciner som är registrerade hos Apoteket, behöver se när jag måste kontakta min läkare så att han ringer in nya. För mig är medicineringen livslång. Har testat både Safari och Firefox men utan att lyckas

Prova med Bank-ID, det fungerar, men det har inte så mycket med Handelsbanken att göra. Fungerar både med Safari och Firefox.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-22 23:45

Jag kör FF + OS X fungerar bra.. Inte fått det att fungera med Safari, har dock inte lagt någon tid på att försöka ens.

Jag kör senaste versionen av Firefox, på helt nytt Leopard, men får inte e-legitimationen att funka. när jag klickar på logga in - privat så kommer ett felmeddelande med "felkod -12227" upp... Någon som vet vad problemet är? Försökte söka på felkoden men fick bara upp -12225... Tacksam för svar

EDIT: Av okänd anledning började det fungera. Konstigt, men glad blev jag.

Senast redigerat 2008-03-11 22:38
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-12 00:06
Ursprungligen av kalkoman:

Jag kör senaste versionen av Firefox, på helt nytt Leopard, men får inte e-legitimationen att funka. när jag klickar på logga in - privat så kommer ett felmeddelande med "felkod -12227" upp... Någon som vet vad problemet är? Försökte söka på felkoden men fick bara upp -12225... Tacksam för svar

EDIT: Av okänd anledning började det fungera. Konstigt, men glad blev jag.

Så verkar det alltid vara vid en nyinstallation - så även för mig. Men felet, som du säger, försvinner. Efter utloggning eller omboot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 14:56

Har försökt importera min .p12-fil i Keychain med förhoppning att kunna använda Handelsbanken i Safari.
Får dock upp ett felmeddelande när jag försöker importera som säger "CL_INVALID_FIELD_POINTER", vad innebär det?

Kör nya Safari 3.1 och OSX 10.4.11

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 22:52

Bump!

Ingen?

Jag läste om att folk använder Safari och blev helt eld och lågor. Satt en hel eftermiddag och testade men kom inte ens nära att få det att funka. Helt obegripligt att somliga bara får det att funka. Det måste finnas något de gjort i så fall som är en förutsättning för att lyckas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 09:24

Ja, jag håller med. Skulle vara otroligt trevligt att kunna köra Safari, dock ingen lycka hitills.
Efter en massa googlande har jag fortfarande inte blivit klok på vad felmeddelandet betyder...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-31 22:09

Safari och personal funkar ej

Hej,

Jag har testat de förslag som finns i tråden med att importera min p12 fil in till Keychain men så fort jag försöker jag klickar på "Logga in med e-legitimation" så får jag felet

"Safari kunde inte öppna sidan ”http://handelsbanken.se/loginpriv2” eftersom Safari inte kunde upprätta en säker förbindelse till servern ”handelsbanken.se”."

Jag använder 10.5.2 + Safari 3.1 på en MacBook Pro

Tacksam för hjälp!

PS. Det funkar med Firefox och Safari om jag använder engångskoder DS.

De enda svar vi fått hittills från de som påstår att det ska funka är "det funkar för mig".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-16 11:04
Ursprungligen av Anders Täpp:

De enda svar vi fått hittills från de som påstår att det ska funka är "det funkar för mig".

Ja, på något konstigt vis är det så också... Jag har inte brukat ngt hack eller dylikt för att få det att fungera. Kommer du inte ens in på handelsbanken via safari?
Detta har ju fungerat ett tag, det nya (eller nytt för mig) är ju att man nu även kan signera ärenden, tidigare var den knappen gråmarkerad har jag för mig..

Svårt att felsöka också.. antar att du har senaste Personal, Safari osv..

Ursprungligen av Hammern:

Ja, på något konstigt vis är det så också... Jag har inte brukat ngt hack eller dylikt för att få det att fungera. Kommer du inte ens in på handelsbanken via safari?
Detta har ju fungerat ett tag, det nya (eller nytt för mig) är ju att man nu även kan signera ärenden, tidigare var den knappen gråmarkerad har jag för mig..

Svårt att felsöka också.. antar att du har senaste Personal, Safari osv..

Jag kan surfa mig fram till sidan där man klickar Login-knappen men efter detta bara stopp. Vid testet jag gjorde nu kom nyckelringsfrågan fram så jag klickade "tillåt alltid" men resultatet blev ändå detsamma.

Safari kan inte öppna sidan.
Safari kunde inte öppna sidan ”http://www.handelsbanken.se/loginpriv2” eftersom Safari inte kunde upprätta en säker förbindelse till servern ”www.handelsbanken.se”.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-31 22:34

Hoppas de vaknar till nu då och ger ett bättre svar.

  • Medlem
  • 2008-04-01 00:41

Varför ska den här meningslösa skittråden alltid vara rubrik för MacNyheter?
Byt bank för helvete!!!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-01 05:53

Förstår inte riktigt varför det är så stort intresse att få det att fungera med Safari. Nu funkar det ju kanon i Firefox, och det är väl ingen utan att man har Firefox installerad också? Och om man får det att fungera i Safari - hur tryggt känns det att utföra sina bankärenden då i Safari. Tänk om ni öppnar för möjligheten för andra att sno alla era miljoner som ni har på banken!
Eller är det bara en fix idé att få det att fungera i Safari?

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2008-04-02 17:29

Javisst vore det enklast att byta bank. Men kunden vill ej detta.
Javisst vore det en smal sak att köra Firefox utöver Safari. Men kunden vill ha enkelhet, trygghet, vilket givetvis ETT program ger - inte TVÅ.
Less is more O:-) O:-)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-17 19:45
Ursprungligen av tobbehj:

Förstår inte riktigt varför det är så stort intresse att få det att fungera med Safari. Nu funkar det ju kanon i Firefox, och det är väl ingen utan att man har Firefox installerad också? Och om man får det att fungera i Safari - hur tryggt känns det att utföra sina bankärenden då i Safari.?

Ska inte Safari vara en säker webläsare? På vilket sätt är det farligt att använda certifikat... utveckla gärna!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-07 11:21

detta kanske inte platsar i tråden, men jag kör handelsbanken med e leg, funkar bra för mig, men något jag tycker är dåligt att bankID inte funkar på mac.
tycker det är himla tråkigt då det underlättar det mesta här i livet. visserligen funkar det att
köra VMware eller liknande program men jag saknar ändå fullt mac stöd!

Ursprungligen av zcout:

något jag tycker är dåligt att bankID inte funkar på mac.

BankID funkar väl fint på mac?
Jag kör Skatteverket, Försäkringskassan och allt möjligt.
Och jag förnyade mitt BankID i november 2007 inifrån Handelsbanken (till min stora förvåning - men det funkade fint).

  • Medlem
  • 2008-04-15 22:22
Ursprungligen av sjovall:

BankID funkar väl fint på mac?
Jag kör Skatteverket, Försäkringskassan och allt möjligt.
Och jag förnyade mitt BankID i november 2007 inifrån Handelsbanken (till min stora förvåning - men det funkade fint).

Kör BankID på mac (10.5.2) utan några som helst problem. Lirar med Swedbank, Skatteverket m.fl i ett nafs.

Bevaka tråden