Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har du startat om efter installation av drivrutinen? Det krävdes för att få det att fungera för mig.

Det var nästa försök som jag precis skulle till att prova...

Edit: Tack, nu fungerar det. Intressant att det fungerar med BankId och Safari men inte SHB och Safari.

Jag begriper dock inte varför det inte fungerade tidigare eftersom jag har startat om datorn tidigare efter installerade drivrutiner.

Men som jag skrev tidigare - jag är inte förvånad över att det är 99.se som coachar mig vidare till en lösning när SHBs internetsupport bara ger standardsvar

Detta funkar för mig på Lion, men man måste göra allt i precis rätt ordning för att det ska funka. Verkar inte alls gå i Safari heller, använder Firefox istället just för detta.

Personal 4.18.1.10897.
Drivrutin 10.0.0.1.

Senaste mjukvaran med andra ord.

Checklista
1. Koppla in kortläsare
2. Öppna Personal
3. Sätt i kortet i kortläsaren
4. Logga in med Firefox

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-15 22:03

Har tidigare inte haft några problem med att använda Handelsbankens internettjänst (använder Safari) men de senaste gångerna jag provat får jag upp samma meddelande vareviga gång. Jag använder kortläsare med sladd och får, efter att ha knappat in mitt PIN och fått det godkänt, upp samma felmeddelande om "fel i underliggande säkerhetssystem".

Har provat att göra en programuppdatering på datorn men det har inte hjälpt.

Är det någon som råkat ut för samma sak och hittat en lösning?
Tack på förhand!

Ursprungligen av darcy:

Har tidigare inte haft några problem med att använda Handelsbankens internettjänst (använder Safari) men de senaste gångerna jag provat får jag upp samma meddelande vareviga gång. Jag använder kortläsare med sladd och får, efter att ha knappat in mitt PIN och fått det godkänt, upp samma felmeddelande om "fel i underliggande säkerhetssystem".

Har provat att göra en programuppdatering på datorn men det har inte hjälpt.

Är det någon som råkat ut för samma sak och hittat en lösning?
Tack på förhand!

Jo, till sist så fick jag skippa Safari och gå på FF istället

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-16 08:21

När jag försöker logga in med Safari eller Chrome får jag bara reda på att det endast är FireFox i 32-bitars läge som gäller. Och FireFox funkar utan några problem, bara i med dosan och köra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-16 19:40

konstigt! nu provade jag igen och efter andra försöket funkade det. sjukt! vad kan det bero på att det hoppar och velar så mycket?!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-16 21:08

Testade att logga in med sladd i Chrome och det funkade klockrent.

Kolla Peter Esses beskrivning här nedan för Bank ID i Lion. Funkar perfekt.

Så får du Bank ID att fungera i OS X Lion - Allt om Mac

För mig funkar bankid under 10.5.8 bra, dosan utan sladd funkar i alla webbläsare överallt, men jag har aldrig fått den att funka med sladd någonstans.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-10 08:42
Ursprungligen av Micke Byström:

För mig funkar bankid under 10.5.8 bra, dosan utan sladd funkar i alla webbläsare överallt, men jag har aldrig fått den att funka med sladd någonstans.

Du har installerat drivrutinen för dosa med sladd enligt bankens instruktioner?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2011-09-11 22:35

Kör dosa + sladd på en MBA med lion och Safari 5.1 - funkar klockrent

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-11-25 18:18

Har precis införskaffat en MBA åt farsgubben, allt fungerar klockrent utom Handelsbankens kortläsare. Lion hittar inte kortläsaren efter att man väcker upp den. Då krävs det en omstart, det känns så Windows att behöva göra det. Efter omstart så hittas kortläsaren igen, och det fungerar att göra bankärenden. Installerade drivrutiner för kortläsaren är 1.0.0.1 från Handelsbanken webbsida.
Testat att stänga Personal, webbläsare, plugga ut/in usb kabel, det enda som hjälpt är omstart. Installerat om drivrutinerna har inte hjälpt.
Någon idé om vad man kan göra för att få till det?

Kör själv MBA, late 2010 modell, och har inga problem i Lion med SHB bankärenden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-25 19:26
Ursprungligen av loftux:

Någon idé om vad man kan göra för att få till det?

Prova att bara ha läsaren inkopplad när den används. Koppla in den när den skall användas och ha den urkopplad i övrigt.

Ursprungligen av loftux:

Har precis införskaffat en MBA åt farsgubben...

Jag hade en del problem med Lion men när jag följde råden på sidan innan med att installera senaste drivisar och göra allt i rätt ordning så lossnade proppen.

Ni har provat med att "bara" logga ut när det där händer? Går ju lite snabbare än omstart i så fall.

Vad händer förresten om man manuellt drar ut drivisen på skrivbordet och sen lägger tillbaka den? Kanske kan få OS X att reagera och tro att den har något nytt att läsa in. Nu spånar jag bara...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-26 16:11

Handelsbanken använder inte Personal längre. Till kortläsare utan sladd behövs inget program, till kortläsare med sladd får man ladda ner HB ID säkerhetsprogram.
Detta gäller Safari och Firefox vad jag vet.

Ursprungligen av malen:

Handelsbanken använder inte Personal längre. Till kortläsare utan sladd behövs inget program, till kortläsare med sladd får man ladda ner HB ID säkerhetsprogram.
Detta gäller Safari och Firefox vad jag vet.

Inte vet jag, nog liknar detta Personal...

(Via Safari)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-26 18:24

När jag loggade in så startade inte Personal hos mig så jag gick in på HB sida med hjälp vid inloggning och ställde frågan om det till deras online hjälp "Hans" och svaret blev som i rutan - se bifogad bild

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-26 18:34
Ursprungligen av malen:

När jag loggade in så startade inte Personal hos mig så jag gick in på HB sida med hjälp vid inloggning och ställde frågan om det till deras online hjälp "Hans" och svaret blev som i rutan - se bifogad bild

Det är till Windows. Om du provar att ta hem programmet till Mac OSX så ser du att filen heter personalinstall.dmg och att det som packas upp är en Personal.app med Personalikonen.

Ursprungligen av malen:

Handelsbanken använder inte Personal längre. Till kortläsare utan sladd behövs inget program, till kortläsare med sladd får man ladda ner HB ID säkerhetsprogram.
Detta gäller Safari och Firefox vad jag vet.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Om man besöker deras sida och laddar ner så får man Personal precis som vanligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-26 20:01
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Om man besöker deras sida och laddar ner så får man Personal precis som vanligt.

Jag använder inte kortläsare med sladd så jag behöver inte Personal såsom det står i "Hans" förklaring i rutan till höger (bilden jag bifogade 2 inlägg upp). Till kortläsare med sladd eller e-leg. behövs ett säkerhetsprogram (enligt samma ruta) och då är det Bank ID säkerhets-program som ersätter Nexus Personal. Vad kommer att laddas ner vet jag inte. Jag hade inte behov av det.

Ursprungligen av malen:

Jag använder inte kortläsare med sladd så jag behöver inte Personal såsom det står i "Hans" förklaring i rutan till höger (bilden jag bifogade 2 inlägg upp). Till kortläsare med sladd eller e-leg. behövs ett säkerhetsprogram (enligt samma ruta) och då är det Bank ID säkerhets-program som ersätter Nexus Personal. Vad kommer att laddas ner vet jag inte. Jag hade inte behov av det.

Fördelen med inloggning med sladd är att det blir mycket mindre knappande i datorn och på dosan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-26 20:18
Ursprungligen av Anders Täpp:

Fördelen med inloggning med sladd är att det blir mycket mindre knappande i datorn och på dosan.

Men då behöver jag inte säkerhetsprogrammet och klarar mig utan sladdar och sånt. De två USB portar på MBP är oftast upptagna av kortläsare (CF) och en extra HD.

Oj, vad jag känner igen de där problemen. Dessvärre...:(

Däremot så kom det en uppdatering av Ipad appen för SHB som gör det möjligt att betala räkningar via den - iofs bara till förregistrerade betalningsmottagare men i alla fall...

Och då kom jag på att jag måste göra räkningarna i helgen..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-25 21:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Och då kom jag på att jag måste göra räkningarna i helgen..

Men det är väl kul att betala räkningar, sen är dom borta och man slipper tänka på dom.

Jag kör alltid med Chrome när jag ska använda mitt BankID. Vet att SHB inte hade stöd för Safari när Lion släpptes så de rekommenderade mig Chrome istället och det har alltid fungerat smärtfritt. Kan vara värt att testa kanske.

Dosan drar igång Personal för mig varje gång jag ska logga in med sladd så nog används det.

iPhone appen uppdaterad

Det har kommit en uppdatering till iPhone-appen. Så nu finns betalningar med äntligen.

Nu har jag betalat mina första räkningar i telefonen. Jag måste bara säga vilken grymt bra grej. Hej då till doshelvetet liksom. Betalt ock klart med några tryck i telefonen. Går även att läsa fakturan.

Bra Handelsbanken!

Det enda jag kan sakna är att appen skulle visa antal obetalda räkningar även när man är utloggad. Men om man aktiverar notifieringar via SMS på vanliga sidan så får man ett pling den vägen.

Bevaka tråden