Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gjorde precis en clean install av Mavericks på min 2011 macbook pro (hade tidigare Yosemite). Har bestämt mig för att köra Mavericks tills det finns en pålitlig TRIM uppdatering till Yosemite. Nu får jag det inte att funka med Safari i Mavericks överhuvudtaget. Drivrutin och Bank ID installeras men Handelsbankens sida ballar ut när jag försöker logga in med sladd.

Jag körde Firefox när jag hade Yosemite betyder det att det inte finns något stöd för Safari överhuvudtaget? Kanske läge att skriva nått om det på hemsidan isf.

Felmeddelandet jag får. Lustigt att den säger att jag har fel version av drivrutinen när jag laddade ner den för en timma sen...!!!!

Ursprungligen av JoelBurman:

Felmeddelandet jag får. Lustigt att den säger att jag har fel version av drivrutinen när jag laddade ner den för en timma sen...!!!!

Hur ser det ut på dosan? Det kommer upp ett antal "block" med prickar och utifrån antalet block så kan man läsa ut lite mer information. Senaste gången som jag hade problem så var det faktiskt inte Handelsbankens fel utan mina katter som bitit av USB-sladden:)

Skämt åsido, jag hittade en felsökningssida som beskrev lite mer om hur man kunde använda dessa "block" på dosans display för att komma vidare i sin felsökning.

Edit: Jag vet inte om den ger så mycket mer men här är den i alla fall:
http://www.handelsbanken.se//shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=kortlasare&navid=Hjalp_och_Support&base=/shb/Inet/ICentSv.nsf&sa=/shb/Inet/ICentSv.nsf/default/q512BFE093124FC43C125759E0045B328

Det är inte så att Safari börjat köras som 64-bitars med nyare versioner? SHB-drivrutinen tillsammans med deras hemsida har lite problem där under Windows, kanske är samma för OS X. Ironiskt nog fungerar andra webbplatser (typ CSN) utmärkt..

Nu fungerade det helt plötsligt när jag installerade om bank-id eller drivrutin (minns inte vilken) tydligen spelar det roll i vilken ordning man lägger in dem men det framgår såvitt inte jag kan se någonstans på hemsidan. Synd att de ska göra det så krångligt att använda deras tjänster för när det väl funkar och man kommer åt dem så är de smidiga (förutom alla driftstopp).

Detta har säkert frågats tidigare i tråden, men svaret varierar nog med tiden: Om jag skall byta till en bank med mindre trassel, där det inte pajar hela tiden, finns det någon att rekommendera? Det vore en bonus med en som erbjuder en bankdosa där knapparna inte är små och vingliga. Jag fattar inte vilken fingerstorlek jag borde ha, mina fingrar känns för små och för stora på samma gång.

Men framförallt skall det fungera alls. Jag försökte betala ett par räkningar idag (med absolut färsk programvara nedladdad och installerad omedelbart innan!) och det slutade som vanligt, ett obskyrt felmeddelande som betyder att de inte har en aning om vare sig vad som är fel och om de betalat mina räkningar, och jag måste köra utan sladd för att få fram pengarna. Dags att lämna Handelsbanken, det duger inte.

  • Medlem
  • 2015-01-18 00:32
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Detta har säkert frågats tidigare i tråden, men svaret varierar nog med tiden: Om jag skall byta till en bank med mindre trassel, där det inte pajar hela tiden, finns det någon att rekommendera? Det vore en bonus med en som erbjuder en bankdosa där knapparna inte är små och vingliga. Jag fattar inte vilken fingerstorlek jag borde ha, mina fingrar känns för små och för stora på samma gång.

Men framförallt skall det fungera alls. Jag försökte betala ett par räkningar idag (med absolut färsk programvara nedladdad och installerad omedelbart innan!) och det slutade som vanligt, ett obskyrt felmeddelande som betyder att de inte har en aning om vare sig vad som är fel och om de betalat mina räkningar, och jag måste köra utan sladd för att få fram pengarna. Dags att lämna Handelsbanken, det duger inte.

Om du vill använda din bankdosa mycket kan jag rekommendera Swedbank. Hjälpte tjejen med räkningarna och jag har aldrig sett något så idiotiskt och omständigt! Får mardrömmar om det på nätterna. Först måste man bekräfta varje räkning med pinkod och en säkerhetskod. När du har bekräftat dina räkningar så ska du bekräfta att du bekräftat bekräftelsen med en ny kod... Det tog tre generationer att betala fem räkningar...

Med mobilt BankID var det lite lättare, men det känns fortfarande som år 1873.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Detta har säkert frågats tidigare i tråden, men svaret varierar nog med tiden: Om jag skall byta till en bank med mindre trassel, där det inte pajar hela tiden, finns det någon att rekommendera? Det vore en bonus med en som erbjuder en bankdosa där knapparna inte är små och vingliga. Jag fattar inte vilken fingerstorlek jag borde ha, mina fingrar känns för små och för stora på samma gång.

Men framförallt skall det fungera alls. Jag försökte betala ett par räkningar idag (med absolut färsk programvara nedladdad och installerad omedelbart innan!) och det slutade som vanligt, ett obskyrt felmeddelande som betyder att de inte har en aning om vare sig vad som är fel och om de betalat mina räkningar, och jag måste köra utan sladd för att få fram pengarna. Dags att lämna Handelsbanken, det duger inte.

Ursprungligen av Dalle:

Om du vill använda din bankdosa mycket kan jag rekommendera Swedbank. Hjälpte tjejen med räkningarna och jag har aldrig sett något så idiotiskt och omständigt! Får mardrömmar om det på nätterna. Först måste man bekräfta varje räkning med pinkod och en säkerhetskod. När du har bekräftat dina räkningar så ska du bekräfta att du bekräftat bekräftelsen med en ny kod... Det tog tre generationer att betala fem räkningar...

Med mobilt BankID var det lite lättare, men det känns fortfarande som år 1873.

Jag vet att tråden gäller handelsbanken på mac, men jag skulle verkligen vilja slå ett slag för deras app. Sedan jag började använda deras app har jag nog bara varit inloggad på internetbanken via webbläsaren ungefär varannan månad. Har väldigt sällan problem med internetbanken de gånger jag behöver logga in.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Detta har säkert frågats tidigare i tråden, men svaret varierar nog med tiden: Om jag skall byta till en bank med mindre trassel, där det inte pajar hela tiden, finns det någon att rekommendera? Det vore en bonus med en som erbjuder en bankdosa där knapparna inte är små och vingliga. Jag fattar inte vilken fingerstorlek jag borde ha, mina fingrar känns för små och för stora på samma gång.

Men framförallt skall det fungera alls. Jag försökte betala ett par räkningar idag (med absolut färsk programvara nedladdad och installerad omedelbart innan!) och det slutade som vanligt, ett obskyrt felmeddelande som betyder att de inte har en aning om vare sig vad som är fel och om de betalat mina räkningar, och jag måste köra utan sladd för att få fram pengarna. Dags att lämna Handelsbanken, det duger inte.

länsförsäkringar bank.

Har säkerhetsdosa likt Swedbank om man vill använda det.
Eller om man föredrar BankID/mobilt BankID.

Det jag fastnade för var appen till iOS. Helt otroligt bra. Synd bara att de inte lägger samma energi på android.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Detta har säkert frågats tidigare i tråden, men svaret varierar nog med tiden: Om jag skall byta till en bank med mindre trassel, där det inte pajar hela tiden, finns det någon att rekommendera? Det vore en bonus med en som erbjuder en bankdosa där knapparna inte är små och vingliga. Jag fattar inte vilken fingerstorlek jag borde ha, mina fingrar känns för små och för stora på samma gång.

Men framförallt skall det fungera alls. Jag försökte betala ett par räkningar idag (med absolut färsk programvara nedladdad och installerad omedelbart innan!) och det slutade som vanligt, ett obskyrt felmeddelande som betyder att de inte har en aning om vare sig vad som är fel och om de betalat mina räkningar, och jag måste köra utan sladd för att få fram pengarna. Dags att lämna Handelsbanken, det duger inte.

SEB har en bra fungerande tjänst - både på IOS och OSX. Support dygnet runt. Har två bankdosor - varav den ena har knappar som en gammeldags miniräknare. Större kan du inte få. Den användes bla av pensionärer. Lätt att betala räkningar - både från iPad och iPhone. Naturligtvis datan också. Använder oftast Bank ID på mobilen att betala räkningar. Fungerar smärtfritt.

Ursprungligen av adress@mac:

SEB har en bra fungerande tjänst - både på IOS och OSX. Support dygnet runt. Har två bankdosor - varav den ena har knappar som en gammeldags miniräknare. Större kan du inte få. Den användes bla av pensionärer. Lätt att betala räkningar - både från iPad och iPhone. Naturligtvis datan också. Använder oftast Bank ID på mobilen att betala räkningar. Fungerar smärtfritt.

Ett problem kan vara att ditt operativsystem inte matchar Bank-ID. Jag hade det problemet när jag gick från Mavericks till Yosemite på min MacBook Pro. Då fungerade inte senaste versionen av Bank-ID och i stället skickade supporten en äldre version. Då fungerade inloggningen. Så småningom fixades Bank-ID så att senaste versionen fungerar med Yosemite. Problemet ligger således inte hos HB utan Bank-ID. Handelsbanken har en drivrutin för Bank-ID, som emellanåt måste uppdateras. Att detta inte görs automatiskt, eller att man får ett meddelande om att en ny drivrutin finns att ladda, ner är svagt. Men som sagt, allt är inte Handelsbankens fel. Några problem med mobilappen (som jag för övrigt tycker fungerar utmärkt) har jag aldrig haft.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-04-23 20:10
Ursprungligen av svantet:

Jag glömmer ALLTID att ta med min HB dosa (som dessutom är bland dom klumpigaste jag provat med stora sega knappar) till jobbet etc, och upptäcker det när jag ska betala för nåt köp på nätet... Så otroligt irriterande!!! Efterlyser fortfarande bank som INTE har dosa. Jag byter direkt.

Det går att få bekräftelsekod via SMS nu. Bara att logga in och ändra i säkerhetsinställningarna.

Senast redigerat 2015-04-23 20:21

Verkar fungera sådär på El Capitan. Fick damma av en windowsdator.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Verkar fungera sådär på El Capitan. Fick damma av en windowsdator.

Så är det alltid vid nya OS-versioner

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-29 10:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Verkar fungera sådär på El Capitan. Fick damma av en windowsdator.

Handelsbanken utvecklar inte mot beta-versioner enligt deras egen IT-support. Bara mot skarp/stabila versioner. Att det finns andra aktörer på IT-marknaden som klarar av det spelar ingen roll/är inget argument för Handelsbanken.

Ursprungligen av frazze:

Handelsbanken utvecklar inte mot beta-versioner enligt deras egen IT-support. Bara mot skarp/stabila versioner. Att det finns andra aktörer på IT-marknaden som klarar av det spelar ingen roll/är inget argument för Handelsbanken.

Kan tycka att det är udda att var enda app på min dator med El Capitan tågar på bra (förutom total finder), men inte BankID. Men men.. De har inte ens inlogg med Mobilt BankID till sin internetbank, man kanske inte ska förvänta sig för mycket.

Jag har gett upp sedan länge och förlitar mig istället på iOS apparna för iPad och iphone

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-30 11:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har gett upp sedan länge och förlitar mig istället på iOS apparna för iPad och iphone

Nackdelen är dock att du inte har fullt samma funktioner i iOS-apparna.

Ursprungligen av frazze:

Nackdelen är dock att du inte har fullt samma funktioner i iOS-apparna.

Iofs sant men de fungerar för det mesta

Problemet med Handelsbanken är väl inte direkt att vi har problem under betaperioden. Det räknar och accepterar jag. Problemet är att de är jämrans sega med att uppdatera efter den officiella releasen av OS:et

Ursprungligen av barbapappa_86:

Verkar fungera sådär på El Capitan. Fick damma av en windowsdator.

Tips: Installera betaversioner på en separat partition av hårddisken nästa gång för att undvika att bli strandad. Denna typ av saker sker så gott som alltid under betor, även publika sådana.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-01 07:17

Nå, vänner. Hur fungerar Mac OS X 10.11 och Handelsbanken?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-10-01 18:36
Ursprungligen av frazze:

Nå, vänner. Hur fungerar Mac OS X 10.11 och Handelsbanken?

Fungerar bra. Drivrutin till kortläsaren släpptes under dagen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-01 23:25
Ursprungligen av Mija:

Fungerar bra. Drivrutin till kortläsaren släpptes under dagen.

Ja, jag såg det att dom har tydligen gjort en speciell version för just Mac OS X 10.11.

Tolkar de sista skälvande inläggen att man nu kan våga sig på att uppgradera till El Capitan?

Ursprungligen av JoelBurman:

Tolkar de sista skälvande inläggen att man nu kan våga sig på att uppgradera till El Capitan?

Svarar på min egen post. Uppgraderade nyss och har nu installerat hela klabbet. Lyckades göra i fel ordning först men har nu fått till det. Galant av dem att vara på tårna.

Äntligen! Nu kan man använda Mobilt BankID till Handelsbanken även på dator:
https://secure.handelsbanken.se/bb/glss/servl...

Så nu behöver man bara använda dosan med sladd när man skall plocka ut ett nytt Mobilt BankID, t ex när man bytt telefon eller att det skall förnyas när gamla gått ut.

Äntligen slut på doshelvetet!

Ursprungligen av Sir N.:

Äntligen! Nu kan man använda Mobilt BankID till Handelsbanken även på dator:
https://secure.handelsbanken.se/bb/glss/servl...

Så nu behöver man bara använda dosan med sladd när man skall plocka ut ett nytt Mobilt BankID, t ex när man bytt telefon eller att det skall förnyas när gamla gått ut.

Inte riktigt. Finns flera funktioner som fortfarande kräver dosan. Bland annat att föra över pengar till nya mottagare.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-06-15 22:35
Ursprungligen av oldpeer:

Inte riktigt. Finns flera funktioner som fortfarande kräver dosan. Bland annat att föra över pengar till nya mottagare.

Går sedan ett tag tillbaka utmärkt att göra just det i mobilappen. Jag kan inte ens minnas när jag loggade in på webben sist, än mindre använde dosan.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-06-16 07:54

Dosan krävs fortfarande för att logga in som företagskund.

Bevaka tråden