Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-08 10:59
Ursprungligen av Björnström:

Nytt svar från Handelsbanken till oss Macanvändare idag!
Med Nexus Personal 4.5.3 för MacOs och Firefox 2.0.0.4 tycker jag nu att vi har en
bra fungerande lösning för Mac ! Du är givetvis välkommen med synpunkter!

Jag ska invänta deras uppdaterade hemsida, men det är oklart om jag törs röra min nuvarande installation....
Jag kör Mac OS X 10.3.9 (PPC) och Netscape med gamla NexusPersonal, det fungerar men var ytterst trasslig att få igång....
Vill ju mycket hellre köra Firefox (uppgraderade igår till 2.0.0.4) men jag har fått för mig (felaktigt?) att NexusPersonal 4.5.3 endast funkar tillsammans med OS X 10.4. Svaret finns antagligen tidigare i tråden (som jag följt) men jag hinner inte kolla nu.

Senast redigerat 2007-06-08 11:16
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-15 20:09

Jag har en depå på SHB och igår förmiddags köpte jag fyra olika fonder. Idag har endast tre av dem registrerats i depån medan den fjärde lyser med sin frånvaro. De har visserligen olika bryttid men den som inte syns har sin bryttid 09:00 och borde därför visas nu 20:10. Tycker att det är lite dåligt att det inte går snabbare.

Jag skickade detta mail till HB centralt idag 2007-06-25. Undrar om jag får något svar.

Hej,
vi fortsatte att vara kund i Handelsbanken (i Lund) efter det att vi flyttade till Teneriffa för snart åtta år sedan. Det verkar som ni inte vill ha kvar oss som kund längre och det får vi väl acceptera och söka oss till en annan bank.

Jag fick idag veta att min e-legitimation/certifikat blir ogiltig om 59 dagar.

För att förnya e-legitimationen gäller:

Jag måste hämta en ny aktiveringskod på mitt Handelsbankskontor. När jag gjort det utför jag en nyregistrering av e-legitimation på Handelsbankens webbplats

www.handelsbanken.se/aktivera.

Ingen e-legitimation, inga fler skrapkoder!

Kan ni ha förståelse för att vi inte reser till Sverige för att hämta ut en aktiveringskod?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag skickade detta mail till HB centralt idag 2007-06-25. Undrar om jag får något svar.

Hej,
vi fortsatte att vara kund i Handelsbanken (i Lund) efter det att vi flyttade till Teneriffa för snart åtta år sedan. Det verkar som ni inte vill ha kvar oss som kund längre och det får vi väl acceptera och söka oss till en annan bank.

Jag fick idag veta att min e-legitimation/certifikat blir ogiltig om 59 dagar.

För att förnya e-legitimationen gäller:

Jag måste hämta en ny aktiveringskod på mitt Handelsbankskontor. När jag gjort det utför jag en nyregistrering av e-legitimation på Handelsbankens webbplats

www.handelsbanken.se/aktivera.

Ingen e-legitimation, inga fler skrapkoder!

Kan ni ha förståelse för att vi inte reser till Sverige för att hämta ut en aktiveringskod?

Jag kanske är helt ute och cyklar eller också förstår jag inte ditt problem.

Du har e-legitimation som gäller 59 dagar till. Då kan du gå in på "Beställa och avbeställa"-"Beställa"-"Inloggningssätt". Där kan du beställa användarnamn och när du gör det skickas det kodbricka till din registrerade adress. Vill du ha fler brickor beställer du det på samma ställe.

Sedan kan du fixa e-legitimationen nästa gång du är i Sverige.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-25 22:52
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag skickade detta mail till HB centralt idag 2007-06-25. Undrar om jag får något svar.

Hej,
vi fortsatte att vara kund i Handelsbanken (i Lund) efter det att vi flyttade till Teneriffa för snart åtta år sedan. Det verkar som ni inte vill ha kvar oss som kund längre och det får vi väl acceptera och söka oss till en annan bank.

Jag fick idag veta att min e-legitimation/certifikat blir ogiltig om 59 dagar.

För att förnya e-legitimationen gäller:

Jag måste hämta en ny aktiveringskod på mitt Handelsbankskontor. När jag gjort det utför jag en nyregistrering av e-legitimation på Handelsbankens webbplats

www.handelsbanken.se/aktivera.

Nehej, riktigt så står det väl inte? Kolla in min skärmdump (som jag hittade under Hjälp-knappen):

  • Medlem
  • 2007-08-25 23:47

Hej,

Du kan göra en förnyelse utan att åka till Sverige.

www.handelsbanken.se/fornyelse

Med vänlig hälsning
Herde

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag skickade detta mail till HB centralt idag 2007-06-25. Undrar om jag får något svar.

Hej,
vi fortsatte att vara kund i Handelsbanken (i Lund) efter det att vi flyttade till Teneriffa för snart åtta år sedan. Det verkar som ni inte vill ha kvar oss som kund längre och det får vi väl acceptera och söka oss till en annan bank.

Jag fick idag veta att min e-legitimation/certifikat blir ogiltig om 59 dagar.

För att förnya e-legitimationen gäller:

Jag måste hämta en ny aktiveringskod på mitt Handelsbankskontor. När jag gjort det utför jag en nyregistrering av e-legitimation på Handelsbankens webbplats

www.handelsbanken.se/aktivera.

Ingen e-legitimation, inga fler skrapkoder!

Kan ni ha förståelse för att vi inte reser till Sverige för att hämta ut en aktiveringskod?

Hurra, dagen är räddad, jag slipper resa till Sverige och hämta ett brunt kuvert!
Tyvärr kan jag inte tacka Handelsbankens Internetsupport. Jag har OS X 10.3.9 och då får man just det meddelandet att aktiveringskoden skall hämtas på kontoret. "Tyvärr är det inte möjligt att förnya e-legitimationen på detta operativsystem" som de själva uttrycker det.
När Internetsupport tyckte att jag kunde köpa ett nytt operativsystem kom jag att tänka på att jag kunde använda min hustrus Mac med OS X 10.4.9 + Firefox 2.0.0.4. för att förnya mitt e-certifikatet.

Kan hända beroende på att mitt certifikat bara var på 4 KB att detta inte fungerade.

Snilleblixten kom under natten. På morgonen startade jag Windows XP Pro i min Mac och laddade ner säkerhetsprogrammet. Förnyelsen lyckades och med export och import av mitt nya e-certifikat kunde jag konstatera att certifikatet fungerar på OS X 10.3.9 med Netscape 7.1.

Jag vet inte om den kombinationen skall fungera, men det gör det i alla fall.

Tidigare hade jag problemet att jag inte kunde beställa skraplotter om jag inte hade e-certifikat.

Beträffande kodbrickor har två stycken hamnat i vår gamla adress i Sverige (vi flyttade ut för åtta år sedan), två stycken brickor går inte att läsa. Det är därför jag kallar dem skraplotter.

Idag, 2007-06-27, står det om Handelsbankens systemkrav:

Macintosh 10.3 - Mozilla Firefox 2.0.0.4 -

Jag påstår att de vet inte vad de sysslar med på denna bank.

Fungerar inte:

Macintosh 10.3.9 Mozilla Firefox 2.0.0.4

Fungerar:

Macintosh 10.3.9 Netscape 7.1

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-07 09:23

OSX 10.4.10, Firefox 2.0.0.4 och Personal 4.5.3 fungerar perfekt!

Med lite hjälp från SHB:s telefonsupport har jag nyss bytt från Netscape 7.1 till ovanstående kombination. Och vilken skillnad i hastighet! Byte kan verkligen rekommenderas.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-07 13:56
Ursprungligen av hansjo:

Med lite hjälp från SHB:s telefonsupport har jag nyss bytt från Netscape 7.1 till ovanstående kombination. Och vilken skillnad i hastighet! Byte kan verkligen rekommenderas.

Vad var det som inte funkade och vad du fick hjälp med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-07 23:17

Hjälp från SHB:s support

Ursprungligen av Sten_n:

Vad var det som inte funkade och vad du fick hjälp med?

Jag fick felkod -12227 varje gång jag försökte logga in.

Det visade sig att jag hade 3 certifikat liggande, varav 2 slutade på NR. Dessa fungerar inte men fortsätter fråga efter lösenordet i all oändlighet.

Dessutom hade jag i säkerhetsprogrammet en dublett på e-leg som fick tas bort.

Jag blir helt och komplett jävla galen!!

Varför måste det vara så krångligt?? Varför funkar Swedbanks internettjänst så otroligt bra utan några äckliga program och skit!? Vad är det för fel på Handelsbankens anställda datortekniker!???

Jag hjälper min fästmö med detta som precis har bytt till HB. Jag har behövt installera om Nexus Personal 2 ggr under loppet av två månader. För en vecka sen bytte jag dator, och nu funkar ingenting. Var tvungen att slänga ut Nexus Personal preferences för att få igång skiten, men nu gäller ju inte hennes gamla lösenord. Hon måste alltså beställa nya "Självbetjäningsavtal"... HERREGUD!!! Vi lever för f*n 2007, inte 1991!

Jag är själv väldigt sugen på att byta bank till HB, men dom måste ju ha en tjänst som fungerar!!

Jag är så ARG!!!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-07-17 12:34
Ursprungligen av carlsson:

Jag blir helt och komplett jävla galen!!

Varför måste det vara så krångligt?? Varför funkar Swedbanks internettjänst så otroligt bra utan några äckliga program och skit!? Vad är det för fel på Handelsbankens anställda datortekniker!???

Jag hjälper min fästmö med detta som precis har bytt till HB. Jag har behövt installera om Nexus Personal 2 ggr under loppet av två månader. För en vecka sen bytte jag dator, och nu funkar ingenting. Var tvungen att slänga ut Nexus Personal preferences för att få igång skiten, men nu gäller ju inte hennes gamla lösenord. Hon måste alltså beställa nya "Självbetjäningsavtal"... HERREGUD!!! Vi lever för f*n 2007, inte 1991!

Jag är själv väldigt sugen på att byta bank till HB, men dom måste ju ha en tjänst som fungerar!!

Jag är så ARG!!!

Du har inte skrivit vilken webläsare / OS du använder, OS x 10.4.10 & Firefox 2.04 & Nexus Personal 4.53 fungerar iallafall utmärkt hos mig, ställer man in att Firefox skall välja certifikat själv slipper man frågor om vilket man skall använda.

Ursprungligen av wincc:

Du har inte skrivit vilken webläsare / OS du använder, OS x 10.4.10 & Firefox 2.04 & Nexus Personal 4.53 fungerar iallafall utmärkt hos mig, ställer man in att Firefox skall välja certifikat själv slipper man frågor om vilket man skall använda.

Det spelar inte så stor roll, jag tycker det är dåligt ändå. Jag har ALDRIG haft liknande problem med FSB! (Om man prompt vill veta så körde jag första gången det funkade med 10.4.9/FF 1.5 nånting, allt enligt HB's hemsida. Sen slutade det funka, då laddade jag ner allt på nytt och så funkade det igen. Nu har jag bytt dator och då slutar Nexus Personal fungera. Tjejen har beställt nya koder eftersom de gamla bara räcker 30 dagar. Man kan ju ta livet av sig för mindre.)

Den ENDA fördelen som jag ser det är att man slipper dosan! För det gör man väl?

"Du kan inte starta bilen för du måste installera Nexus Personal. Nej, tyvärr, du har fel version av bil - Det funkar bara med vissa bilmärken. Jaså, du har rätt bilmärke? Då har du en alldeles för ny version av bil, du måste ha v1, inte v2." Ska det behöva vara så!??!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-07-17 18:45

Jag är kund i SHB för att jag har fått en väldigt bra kontakt med de anställda på mitt lokala kontor, intenetdelen av banken är inget jag tycker om, dock har det blivit bättre på senare år.

Jag är kund på Swedbank också och "Dosan" är inget jag gillar.

Vad är det för koder som bara gäller 30 dagar ? det är inget jag märkt under alla år, certifikatet måste förnyas ibland men man kan ju använda samma kod igen.

Problemet med versioner är inte bra, så ska det naturligtvis inte vara. Förhoppningsvis kommer Björnströms kontakter men Handelsbanken att leda till att vi Mac-användare blir behandlade som alla andra (WIndows-användare).

Ursprungligen av wincc:

Vad är det för koder som bara gäller 30 dagar ? det är inget jag märkt under alla år, certifikatet måste förnyas ibland men man kan ju använda samma kod igen.

Sitter med de nya koderna framför mig, så här står det:

"Var så god, här är din kod.

Koden avser Telesvar eller Internet-registrering.

Om koden avser Internet-registrering:
Koden används för registrering vid anslutning till Handelsbankens Internettjänst.
Kodens giltighetstid är 30 dagar. Efter utförd registrering är koden förbrukad."

Superbra, eftersom ingen människa i hela världen byter dator någon enda gång i hela sitt liv. Verkligen JÄTTE-bra!

Jaja, inte alls lika sugen på att byta till HB efter detta kan jag tyvärr konstatera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 07:19
Ursprungligen av carlsson:

Sitter med de nya koderna framför mig, så här står det:

"Var så god, här är din kod.

Koden avser Telesvar eller Internet-registrering.

Om koden avser Internet-registrering:
Koden används för registrering vid anslutning till Handelsbankens Internettjänst.
Kodens giltighetstid är 30 dagar. Efter utförd registrering är koden förbrukad."

Superbra, eftersom ingen människa i hela världen byter dator någon enda gång i hela sitt liv. Verkligen JÄTTE-bra!

Jaja, inte alls lika sugen på att byta till HB efter detta kan jag tyvärr konstatera.

Koden är som du ser själv till att registrera ditt internet konto med valfrit lösenord som du skapar och kan sedan byta själv hur ofta du vill. Byter du dator så flyttar du ditt certifikat (till e-legitimation) till den nya så är saken ur världen. Hur enkelt som helst. Du kan även välja att använda sig av engångskoder som du kan använda på vilken dator i världen du vill. Var ligger problemmet?

Ursprungligen av malen:

Koden är som du ser själv till att registrera ditt internet konto med valfrit lösenord som du skapar och kan sedan byta själv hur ofta du vill. Byter du dator så flyttar du ditt certifikat (till e-legitimation) till den nya så är saken ur världen. Hur enkelt som helst. Du kan även välja att använda sig av engångskoder som du kan använda på vilken dator i världen du vill. Var ligger problemmet?

Problemet ligger i att det är på tok för krångligt.

Jag har jobbat med Mac sen -87 och driver idag en firma som bland annat sysslar med Macintosh-support. Man får nog hoppas att jag vet vad jag gör. Jag har även hjälpt kunder att installera HB-banken, och även om det hittills alltid har funkat, så har jag alltid tänkt att det är meckigt och bökigt. Nu fick jag göra det för min egen räkning och då hade jag redan taggarna utåt. Det konstiga är som sagt att det fungerade först en gång, sedan fick jag installera om det. Då fungerade det till dess att jag bytte dator, och efter det var det stört omöjligt att få igång det.

Flytta certet gick inte eftersom vår .p12-fil hade försvunnit. Hur vet jag inte, och jag fick aldrig reda på det heller. Registrera om med dom gamla koderna gick inte för HB-systemet sa att koderna var för gamla. Vad skulle jag göra bortsett från att beställa nya koder?

Problemet ligger som sagt i att det är för krångligt. Eftersom jag kan jämföra med Swedbank, där jag aldrig haft ett endaste problem och jag var även med på testdriven, så faller HB's internetbank väldigt, väldigt platt!

Ingenting är perfekt, men det behöver inte vara krångligare än nödvändigt!

PS. Som vanligt när man "vet vad man gör" så kan det mycket väl vara så att jag har gjort något förhastat och att felet är mitt eget, men faktum kvarstår: Det ÄR för krångligt. Det vittnar många inlägg i den här tråden om. DS

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-23 15:38

Att diskutera vad som är krångligt är intressant.
När man har läst flera inlägg i frågan blir man varse att vi ser olika på detta med vad som är krångligt.
Vissa tycker dosa är krånglig men gillar skraplottor m.m. ellwer tvärtom.
Oavsett detta så är installationen av SHB system krångligt i många fall för oss macanvändare. Ibland går det bra men ibland inte. Problemen är för stora för att vara bra.

Är man lite säkerhetsmedveten bör man nog hålla sig till skraplottorna. Men valet är ju fritt.

När jag läser detta blir jag förundrad över hur många som verkar gifta med sin bank! Ta pengarna och byt till något som fungerar och som har en support värd namnet.

Skraplotter är väl dessutom lite beigt 1990-tal...

Det är ju inte så att Handelsbanken bestämt sig för att skapa problem för alla dem som har Mac. Problemet med denna bank är att de saknar en vettig strategi. Certifikat är återvändsgränd - ett svart hål där inkompatibilitet är nyckelordet för alla problem.
Ör det någon som tros att det kommer att utvecklas nya operativsystem? nya versioner av webläsare? nya säkerhetsprogram för certifikat?

Självklart är det så och nya problemen är att vänta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-20 10:21

Jag använde Netscape 7.1 fram tills igår då det började bli strull med inloggningen och annat. Med hjälp av HB support, efter en halv timmes kamp med att ladda ner, rensa bland filer och dyl. certifikat fick jag det att fungera med Firefox. Hur länge? Det får vi se. Försökte få killen från supporten att få det att funka med Netscape eftersom det har aldrig varit strull innan men då sa han att HB kommer att sluta stödja Netscape snart.
Enligt honom så började det strula sedan jag laddade ner Personal tillägget till FF. Då gäller det antingen eller sa han.

Användarvänligt

Har precis bytt dator - nu arbetar jag med en sprillans MacBook - och allt fungerar perfekt! Även bankärendena! Kan bero på att jag är kund hos Swedbank...

Men jag har prövat HB:s internetbank också, vi har alla våra lån hos HB, och tanken var att helt gå över dit - att jag fortfarande är internetkund hos Swedbank säger kanske en del.

En internetbank skall funka med datorn direkt när du packar upp den ur kartongen, och med den webläsare som den levereras med, Safari. Jag ska kunna "gå på banken" även om jag inte är datanörd och vet exakt vad alla termer betyder och vilka extraprogram och inställningar som måste göras.

Min mor och far, 85 år bägge två, använder Mac och är kunder hos Swedbank. De skulle aldrig klara av Handelsbanken!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-21 22:49

Med skraplotten fungerar det för mig med safari. Något förvånad. Jag hade tänkt använda Firefox men min son använde Safari och det funkade så och för mig. Nu kan du inte använda alla tjänster men de flesta.
Det är säkrare än det andra med fast lösenord.

Jag kör med Firefox 2 och använder skrapkoder, det har inte varit några problem de månader jag har haft det.

Handelsbanken har även en 5-årsgräns (taget ur minnet) på vanliga certifikat-anslutningen. Bara att pallra sig iväg till banken trots att allt funkar perfekt.

Jag läste att Handelsbanken inte längre skulle understödja Netscape 7.1. Därför frågade jag support när "bomben skulle utlösas".

Jag fick inget svar på denna fråga, men fick veta att:

- Mac OS X (10.0-10.2) rekommenderas inte i kombination med E-legitimation. Privatkunder hänvisas istället till inloggningssättet Användarnamn.

- Mac OS X (10.3) i kombination med Firefox 2.0.0.4 och säkerhetsprogram Personal 3.6.0

- Mac OS X (10.4 och senare) i kombination med Firefox 2.0.0.4 och säkerhetsprogram Nexus Personal 4.5.3

Jag laddade ner Personal 3.6.0 och fick efter inloggning på Firefox 2.0.0.5. en felkod -
Error Code: -12227.

Jovisst! - HB rekommenderar att man använder Firefox 2.0.0.4. Jag aldrig begärt att få Firefox 2.0.0.5. När jag väljer att installera "Later", hoppar ett fönster upp som säger att Firefox 2.0.0.5 laddas in automatiskt nästa gång jag startar programmet.

Med ledning av felkoden föreslog support att jag skulle återstarta datorn två gånger, det hjälpte föga, inte ens efter tre gånger fungerade det - samma felkod.

Nya förslag från support:

1. Öppna Firefox och klicka på menyn Firefox - Inställningar
2. Välj Avancerat i överkanten och därefter fliken Säkerhet
3. Klicka på 'Säkerhetsenheter'
4. I listan över installerade säkerhetsenheter skall Personal Pkcs11 finnas. Gör den inte det har något gått fel i lösningen ovan. Prova att genomföra denna igen
5. Markera Personal Pkcs11och klicka på 'Avaktivera'. Gör samma sak med SmartTrust Pkcs11 och Nexus Pkcs11 om dessa finns med i listan.
6. Stäng ner Firefox (Äpple +Q)
7. Öppna Nexus Personal (som ligger i Programmappen)
8. Avsluta Nexus Personal (Äpple + Q)
9. Gör punkt 7 och 8 igen.
10. Starta om datorn och prova att logga in igen.

Jag hittar inte Personal Pkcs11 i listan.

Det trista i sammanhanget är att även om HB hittar en lösning är den temporär.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 09:41
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag läste att Handelsbanken inte längre skulle understödja Netscape 7.1. Därför frågade jag support när "bomben skulle utlösas".

Jag fick inget svar på denna fråga, men fick veta att:

- Mac OS X (10.0-10.2) rekommenderas inte i kombination med E-legitimation. Privatkunder hänvisas istället till inloggningssättet Användarnamn.

- Mac OS X (10.3) i kombination med Firefox 2.0.0.4 och säkerhetsprogram Personal 3.6.0

- Mac OS X (10.4 och senare) i kombination med Firefox 2.0.0.4 och säkerhetsprogram Nexus Personal 4.5.3

Jag laddade ner Personal 3.6.0 och fick efter inloggning på Firefox 2.0.0.5. en felkod -
Error Code: -12227.

Jovisst! - HB rekommenderar att man använder Firefox 2.0.0.4. Jag aldrig begärt att få Firefox 2.0.0.5. När jag väljer att installera "Later", hoppar ett fönster upp som säger att Firefox 2.0.0.5 laddas in automatiskt nästa gång jag startar programmet.

Med ledning av felkoden föreslog support att jag skulle återstarta datorn två gånger, det hjälpte föga, inte ens efter tre gånger fungerade det - samma felkod.

Nya förslag från support:

1. Öppna Firefox och klicka på menyn Firefox - Inställningar
2. Välj Avancerat i överkanten och därefter fliken Säkerhet
3. Klicka på 'Säkerhetsenheter'
4. I listan över installerade säkerhetsenheter skall Personal Pkcs11 finnas. Gör den inte det har något gått fel i lösningen ovan. Prova att genomföra denna igen
5. Markera Personal Pkcs11och klicka på 'Avaktivera'. Gör samma sak med SmartTrust Pkcs11 och Nexus Pkcs11 om dessa finns med i listan.
6. Stäng ner Firefox (Äpple +Q)
7. Öppna Nexus Personal (som ligger i Programmappen)
8. Avsluta Nexus Personal (Äpple + Q)
9. Gör punkt 7 och 8 igen.
10. Starta om datorn och prova att logga in igen.

Jag hittar inte Personal Pkcs11 i listan.

Det trista i sammanhanget är att även om HB hittar en lösning är den temporär.

För några dagar sen hade jag liknande problem efter att Netscape vägrade med inloggning. Laddade ner Nexus Personal och försökte med FF. Fick felkod 12227.
Efter en halvtimme sökning och rensning med hjälp av HB support funkar FF smärtfritt. Det som utlöste felkod 12227 var gamla grejer till Netscape som krockade med FF.

Det finns ett tyskt talesätt: Warum einfach, wenns auch kompliziert geht?

Varför göra det enkelt, när det går att göra det komplicerat? Detta tycks vara Handelsbankens ledstjärna när det gäller E-certifikat.

Troligtvis är det ett övervintrande Windows-gäng som förskansat sig i Handelsbanken.

För dem är det naturligt att det skall vara problematiskt och komplicerat. När jag sitter och trasslar med deras säkerhetslösning, känner jag mig flyttad tillbaka i tiden då det hoppar upp en massa fönster helt i onödan, som det brukar göra i en "modern" Windowsmiljö.

Trist att en för övrigt välskött bank som Handelsbanken fått ett så skamfilat rykte på grund av dåliga rådgivare!

Nu har jag fått igång tjejens inloggning. Man måste dock välja "rätt certifikat att ange som identifikation" när man loggar in. Väljer man fel får man felmeddelande. Så var det inte innan, då fick man upp lösenordsrutan direkt man valde logga in.

Vågar jag installera om det...? Vem vet, jag kanske aldrig mer kan starta Firefox om jag försöker mer...

*suck*

Bevaka tråden