Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux "Depth Perception"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-27 09:12

Absolut cool grafisk OS nyhet!

Mandriva kommer att använda ett fönsterhanteringsverktyg som kallas Metisse.
Kolla bara in denna sidan och de två filmerna!

Jag tycker att detta är innovativt nytänk i Appleklass

Faktiskt fräckt! Jag som dissat mandriva, nu får jag ta mig en titt på det igen nån dag då man pallar.

Den första var lite fin, den andra blev man väl mer sjösjuk av. Men det är förstås kul att någon gör lite nytt.

Det finns ett litet tilläggsprogram till OS X som gör att man kan flippa runt alla fönster och skriva saker på baksidan av dem, hänger väl lite ihop med detta. Alltså att man börjar tänka på fönster som riktiga dokument. Dvs att man låter skrivbordsmetaforen få breda ut sig lite till och minimera mängden modala dialoger.

Tror vi kommer att få se fler såna här saker på OS X iom Core Animation.

Mycket kommer vara lull-lull, men också göra att användande av systemet blir om inte effektivare så åtminstone lite trevligare.

När man kastade bort ett dokument i Newton, som var mer dokumentstyrt än OS X, så skrynklades det ihop på skärmen och hoppade ner i papperskorgen. Ett annat exempel är hur e-mail brukar se ut i valfritt "Movie OS", brevet kommer i ett kuvert som öppnas upp på skärmen och brevet vecklas ut innan man kan läsa det. Om dokumenten får vara "dokument" och inte bara "fönster" som visar upp "dokument" så passar ju också de gamla påhitten "Piles" och (kanske också) "Minimize In Place" lite mer in i systemet.

1
Bevaka tråden