Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

de riktigt askorta gitarrackorden

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ni vet, de som hörs i långsam gammal soul. mycket kortare än brighta ska/reggae-ackord, men ungefär som dämpade stumma reggaeackord. de hörs säkert i burt bacharach-grejer också, typ istället för/unisont med virveltrumma/kantslag.

visst måste man väl göra dem genom att inte ens trycka ned strängarna mot greppbrädan utan bara liksom visa ett ackord med vänsterhanden?

om jag försöker trycka ned ackordet bara en millisekund så blir det alldeles för långt, och alldeles för bright.

har plektrumhanden en roll att spela i det hela?

jag behöver kunna spela riktigt kort i vår.

tack på förhand för all slags info!

/h

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-07 13:34

Långsam gammal soul har jag nog inte hört många gånger och kan jag inte riktigt relatera till.. men pratar vi ackord med 5-6 stängar inblandade eller pratar vi ackord med färre strängar?
Om man bara lägger vänsterhanden på strängarna där man ska trycka ner ackordet så får man väl bara övertoner, om ens det?

Funkar det inte om du drar ner tonkontrollen på gitarren i bott för att få ett liknande ljud?

Ackord på fler strängar än tre är inte så lätta att dämpa med högerhanden, men det går med lite träning, men jag skulle tippa på att det ändå dämpas med högerhanden på något sätt och vis. Kanske supersnabbt anslag och sen en supersnabb dämpning med högerhanden efteråt, med tonkontrollen på det diskantfattigaste läget?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-07 14:04

Ser ju så himla lätt ut när de gör det ...
Visst ska du trycka ner strängarna, försöker visualisera för mig själv hur jag gör ... Tror att det är vänsterhanden som gör det mesta jobbet och tre, max fyra strängar, gäller att släppa snabbt och sen dämpar jag med högerhanden, men det är mest för att inte få lösa strängar som låter mellan ackorden.
Själv tycker jag att det svåraste är att sätta dem riktigt tajt.
Vill du få det rätta ljudet så är det nog en riktig jazzgura som gäller med tonkontrollen rejält avrullad.
Bara att öva på!

Ursprungligen av Hepp:

Ser ju så himla lätt ut när de gör det ...
Visst ska du trycka ner strängarna, försöker visualisera för mig själv hur jag gör ... Tror att det är vänsterhanden som gör det mesta jobbet och tre, max fyra strängar, gäller att släppa snabbt och sen dämpar jag med högerhanden, men det är mest för att inte få lösa strängar som låter mellan ackorden.
Själv tycker jag att det svåraste är att sätta dem riktigt tajt.

Instämmer...det är nog max 2-4 strängar som gäller och det gäller ju att vara "snärtig" i både vänster och högerhanden.
Sen tror jag att vänsterhanden är det viktigaste för soundet, man måste ju liksom trycka ner strängarna, slå an med högerhanden och sedan släppa upp vänsterhanden riktigt snabbt.

Så gör jag iallafall.

jag ska hitta ett bra såntdärt ackord på skiva hemma och lägga ut på freesoundz

men det där med att hålla vänsterhanden löst på strängarna är det mest lika i soundet jag har fått till hittills. det blir inte bara harmonics. "om ens det" är närmare sanningen, och det är bra. jag tror inte det handlar om tonkonrollen, plektrumljud är bra, snarare att strängarna inte får ringa alls.

fyra tunnaste strängarna låter rätt lagom tycker jag.

(har inte gamla fender jaguarer en konstig dämpgrej man kan fälla ned över strängarna? blir det inte pic/poc-sound då? men souliga gitarrister brukar ha stora halvakustiska guror...)

  • Medlem
  • 2007-02-07 15:08

palm mute?

det verkar för svårt att spela på 4 strängar typ samtidigt om man palm-mute:ar (?)

Om du menar det jag tror du menar så gör jag det som en enda hammer on, man tar ackordet och mutar med vänsterhanden och trycker till samtidigt som högerhanden slår an.

Ok, jättecheesy och jag skäms lite men här är det bra illustrerat i både ljud och bild: http://youtube.com/watch?v=i63T-qxLZzc 2:10 in ungefär.

http://youtube.com/watch?v=W4PDj3IkC04&mode=related&search= Orginalet är såklart skrattretande mycket bättre mer där var det inte lika tydligt hur han gjorde.

Finns ju här också: http://youtube.com/watch?v=hERuXqGxpK4

När jag testar det nu så trycker jag inte strängarna i botten, gör jag det så blir det inte rätt. Så var lätt på handen, dutta dit dem bara.

tack för videorna!

steve cropper!

men egentligen var det det här soundet jag var ute efter:
http://youtube.com/watch?v=nhZYJKK8riM
(glömde förut att youtube fanns för ljudexempel) jag vill låta sådär bright och percussive, men jag antar att principen är samma...

(nu använde jag visst ordet bright både för att beskriva det jag inte vill ha och det jag vill ha, sorry. jag menade nog att jag inte ville ha strängarna ringande, utan dämpade som fan fast med diskant hmmm vad omständig jag är....)

Isåfall är det väl mer att dämpa strängarna och slå a´la Bob Marley & Co?

robban är glad, men han palm-mute:ar inte mycket vad jag kan se
http://youtube.com/watch?v=TR5Qo4Pnc94

Single coils till att börja med, tele eller strata i stall-läge för rätta chucken. Sen är det nog i stort sett likadant fast kanske än mer dämpat. Precis som toandfro säger så är det i regel tre-fyrasträngsackord. Sen får man inte glömma själva inspelningen, även om du har Dionne i gammalt slag kommer hon inte låta sådär om du spelar in henne med dagens utrustning.

Ingen palmmute alls i dionne-klippet.

1
Bevaka tråden