Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Udda HTPC problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 10:35

Jag har testat nu med två olika mac mini (en ppc och en intel) och får samma problem. Skall testa med min MacBook Pro när jag får tid men tror det blir samma fel där.

Jag har alltså en mini som htpc.
Kör en HAMA DVi-HDMI adapter till en Qunex 10m HDMI sladd till en Sanyo PLV-Z3.

Och problemet då.

Tja, satt och tittade på vänner igår. Mitt under en scen med Ross och Rachel blir bilden så här: Galen bild

Så, frågan är då. Vad orsakar detta.

HDMI från dvd funkar klockrent timme efter timme. Så varken projektorn eller sladden är paj.

Och en mini till en projektor med vga kabel funkar fint.

Men så fort jag blandar HAMA adaptern från dvi-hdmi blir det fel. Olika hur lång tid det dröjer varje gång. Men det sjuka är att jag måste starta om projektorn genom att bryta strömmen när det inträffar. Galet.

Så. Några tips?

Funderar på att köpa en annan DVI-HDMI adapter.
Eller skall jag köra DVI-Komponent? Sett ett par sådana adaptrar. Fördelen är ju att jag kan använda min stärkare som signalväxlare när jag byter mellan dvd, xbox, xbox360, Mac Mini. Nackdelen blir ju att den konverterar från digital-analog-digital för projektorn är ju digital.

Eller, vad skall jag göra?

Någon sett det bildproblemet jag har?

/glemme - tacksam för tips

Varför inte köpa en färdig kabel som har en DVI på ena änden och en HDMI på andra? Det verkar som att din billiga adapter är knasig. Jag kör med en 10m Supra DVI-HDMI till min PowerBook och jag har aldrig sett det du beskriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 14:17

Problemet är att jag kopplar mellan min dvd spelare som har hdmi och min mac mini som bara har dvi.

Får väl köpa en apple-tv istället. Den har ju hdmi ut.

Prova adaptern hos någon annan, den verkar vara boven. I så fall skaffa en ny som fungerar eller ett annat märke. Även 2 olika kablar är ett alternativ.

Här finns en adapter från Supra.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1863

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 23:17

Köpte en ny adapter från hifi klubben. Samma problem.

Så, några andra tips. Klart osugen på att köpa en ny kabel för att behöva koppla om bakom dvd spelaren och projektorn hela tiden.

Funderar på en DVI-Komponent kabel. Finns ett gäng sådana lite här och var.

Fördel = funkar troligtvis
Nackdel = Digital (dvi) - Analog (kabel) - Digital (projektorn)

En annan fördel är ju att jag kommer kunna använda videoväxlaren i förstärkaren för att byta videokälla/ljudkälla samtidigt.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 16:19

Okej
Nu deppar jag ihop. Ger upp nu. Funkade inte med den andra kabeln heller..
Ställer in minin i garderoben istället så får den stå där och göra något annat istället för att vara htpc.
Får köpa en apple-tv så fort den kommer...

Jag blir lite orolig när jag läser det här jag som håller på att bygga upp ett system runt en mini som HTPC. Jag har sett ett sådant system på den Apple butik som finns här.
De verkar inte ha de problem som du beskriver.
Jag vet att de kör en Panasonic TV mycket mer vet jag inte om installationen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 17:06

Tro mig, jag har sett installationen på sjukt många ställen, alla har fått det att funka.

Dock har de som jag sett haft dvi-hdmi eller dvi-dvi kablar. inget annat. Inga konstiga adaptrar eller så.

Får se om jag återupptar det här med andra kablar eller på ett annat sätt i framtiden.

Men som sagt, det här funkar, bara inte för mig.

  • Medlem
  • 2007-03-02 17:02

DVI/HDMI-adaptrarna brukar krångla. Prova med DVI/HDMI-kabel istället:

http://www.kjell.com/?item=68096&path=

1
Bevaka tråden