Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur småföretagare blir lurade

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-10 11:14
Ursprungligen av Goflorp:

Sovjet för att nån idiot inte får sälja strumpor till mig eller brevpapper ?
Värst vad du tar i.

Ställt bortom allt tvivel är ju iaf att ditt beteende är värre än försäljarnas. Väx upp, gubbe.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-08 19:27

Registrera faxnummer för företag = 2000 - 2500 kr med tekniker.
registrera faxnummer om man är under 26 år gammal = 250 kr med tekniker.

Sen skriver man bara över det på sitt lilla företag

Jag vill ha NIX-register för företag NU!
Denna förmiddag har jag fått 6 "försäljningssamtal" och det är störande!

OK att folk måste försörja sig, att det i vissa fall kan vara bra om man bor i glesbygd och att företag vill sälja sina prylar.

Men 4 av samtalen ringdes med dolt telefonnummer - om jag ska göra affärer med någon så inte gör jag det med företag som inte visar sina telefonnummer
Endast en inledde med att presentera sig och sitt ärende - jag gör inte heller affärer med "doldisar"

4 av dem läste upp ett manus - om man ska ha manus så kan de väl skrivas i talspråk. Dessutom bör man se till att man kan uttala orden - generöst erbjudande låter mer lockande om det uttalas "sjeneröst" än generöst.
En erkände till och med att det var ett manus för när jag försökte stoppa med att jag inte var intresserad så fortsatte han bara och när jag åter sa att jag inte var intresserad varför vi kunde avsluta samtalet så kom "jag ska lyssna på vad du säger när jag har läst klart detta.

Störande är det så fram för NIX register för företag (och mobiltelefoner för där är det om än mer störande)

Telefonförsäljare är ett gissel. Jag kan förstå Korsriddarens åsikter är lite uppskruvade när en del av oss inte är så peppade på hans nuvarande eller tidigare kollegor. Men problemet är just det som Goflorp egentligen nämner: säljare är inte rädda för att utnyttja min tid och försöka övertyga mig att köpa något jag först är tveksam till. Jag är inte intresserad och jag vill inte prata med dom, därför tar jag gärna deras tid till förfogande - de tänker ta min tid, då kan jag ta deras (som är mycket mer kostsam för mig). Att de går på sina egna trick är bara underhållande.

Jag kan inte komma på en enda gång jag råkat ut för (man råkar ut för telefonförsäljare, inte något annat) telefonförsäljare som faktiskt lyssnat på vad jag sagt, varit trevlig (annat än inställsam) och faktiskt försökt göra en behovsanalys (som kanske innebär att de inte har den bästa produkten).

Telefonförsäljare (ja, jag drar alla över en kam) lyssnar inte på vad vi säger och avbryter gärna och tar väldigt gärna upp vår tid, de är en plåga. Det är möjligt att det finns säljare i B2B som är både erfarna och duktiga och faktiskt har något vettigt att sälja, men jag har då aldrig pratat med någon sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 19:40
Ursprungligen av William WM:

Telefonförsäljare är ett gissel. Jag kan förstå Korsriddarens åsikter är lite uppskruvade när en del av oss inte är så peppade på hans nuvarande eller tidigare kollegor. Men problemet är just det som Goflorp egentligen nämner: säljare är inte rädda för att utnyttja min tid och försöka övertyga mig att köpa något jag först är tveksam till. Jag är inte intresserad och jag vill inte prata med dom, därför tar jag gärna deras tid till förfogande - de tänker ta min tid, då kan jag ta deras (som är mycket mer kostsam för mig). Att de går på sina egna trick är bara underhållande.

Jag kan inte komma på en enda gång jag råkat ut för (man råkar ut för telefonförsäljare, inte något annat) telefonförsäljare som faktiskt lyssnat på vad jag sagt, varit trevlig (annat än inställsam) och faktiskt försökt göra en behovsanalys (som kanske innebär att de inte har den bästa produkten).

Telefonförsäljare (ja, jag drar alla över en kam) lyssnar inte på vad vi säger och avbryter gärna och tar väldigt gärna upp vår tid, de är en plåga. Det är möjligt att det finns säljare i B2B som är både erfarna och duktiga och faktiskt har något vettigt att sälja, men jag har då aldrig pratat med någon sådan.

Hur gammal är du egentligen? Bemöt de männskor som ringer med respekt, det är inte svårt att tidigt säga, nej tack, jag är inte intresserad, och sedan lägga på.

  • Medlem
  • 2007-08-10 19:57

En annan sak som alltid brukar fungera är -nej tack jag har inte tid. Kontrar de då med att de kan återkomma är det bara att svara att det nog inte är någon idé. Jag kan förstå de som blir irriterade. Finns tyvärr en handfull företag som inte respekterar NIX Telefon eller den enskilde. När det gäller B2B vill jag minnas att man kan skriva ett brev till TM-bolaget som ringde en och däri uttrycka att de inte får lov att kontakta en. Detta skall så vitt jag vet funka både som konsument och som företagare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-10 20:12

Själv tackade jag ja till ett erbjudande att prenumerera på en dagstidning i 12 månader med de 3 första månaderna gratis. Anledningen var att det var en mycket trevlig äldre (~50 år) man som ringde och lugnt och metodiskt förklarade vad han ville, samt var väldigt koncis. Han fick återkomma nästa dag (ja, det var faktiskt samma man som ringde) och då tackade jag ja. Väldigt trevligt bemötande, och om jag skulle sälja något som passar sig för telefonförsäljning skulle jag anlita den firman.

Så nog finns det bra försäljare också. Men det är riktigt illa med TM-ungdomarna som inte vet vad de snackar om, och dessutom dessa nya system som ringer upp 2-3 nummer samtidigt (såklart med dolt nummer). Idioti.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-10 23:02

Det finns ett annat, hemlighetsstämplat, trick för att undvika att telefonförsäljare "slösar på ens tid". Egentligen hade jag inte tänkt avslöja det, men eftersom flera här alldeles uppenbarligen har mycket stora problem med telefonförsäljarna och inte vet hur de ska bete sig för att hantera dem, så avslöjar jag det ändå: säg "nej tack" och lägg på luren.

Sprid nu inte detta till vem som helst, utan bara till dem, som ni, som upplever detta som ett mycket stort och svårt problem och inte själva kan lista ut hur man undviker det.

  • Medlem
  • 2007-08-10 23:38

Haha, good one!

Ursprungligen av Jogin:

Det finns ett annat, hemlighetsstämplat, trick för att undvika att telefonförsäljare "slösar på ens tid". Egentligen hade jag inte tänkt avslöja det, men eftersom flera här alldeles uppenbarligen har mycket stora problem med telefonförsäljarna och inte vet hur de ska bete sig för att hantera dem, så avslöjar jag det ändå: säg "nej tack" och lägg på luren.

Sprid nu inte detta till vem som helst, utan bara till dem, som ni, som upplever detta som ett mycket stort och svårt problem och inte själva kan lista ut hur man undviker det.

Jag utgår från att jag råkade trampa en väldigt öm tå hos dig Amun, så jag tänker inte nedlåta mig till att kommentera din argumentationsteknik.

Ja, men Amun om den härliga telefonförsäljaren inte köper ett nej. Ska jag då tacka och bocka för att den glada försäljaren vill slösa min tid, nej det gör jag inte.

Jag har hellre ett dåligt rykte bland telefonförsäljare så att de inte ringer och stör mig än att vara supertrevlig och erbjuda halva min kalender i tidsomfång till irriterande försäljare. Jag tror inte riktigt att du förstår att det finns människor som är av en annan åsikt än dig, att telefonförsäljning är ett problem vi inte vill ha med att göra.

Allt för många försäljare börjar tjafsa när man säger nej, något som ni som jobbar med försäljning inte verkar känna till. Mycket märkligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 17:15
Ursprungligen av William WM:

Jag utgår från att jag råkade trampa en väldigt öm tå hos dig Amun, så jag tänker inte nedlåta mig till att kommentera din argumentationsteknik.

Suck...

Jag tycker du och vissa andra här borde lägga er "dyra" tid på att hitta en lösning istället. Varför inte börja arbeta för en lagändring eller liknande? Sättet ni hanterar det på idag får bara fler seriösa telefonförsäljare att sluta och fler skojare kommer att börja.

Ursprungligen av amun:

Suck...

Jag tycker du och vissa andra här borde lägga er "dyra" tid på att hitta en lösning istället. Varför inte börja arbeta för en lagändring eller liknande? Sättet ni hanterar det på idag får bara fler seriösa telefonförsäljare att sluta och fler skojare kommer att börja.

Jag tror faktiskt precis tvärt om, om det ringer en seriös säljare som inte kör på "du och jag är tjenis med varandra, och jag tar inga nej" utan faktiskt är seriös, koncis och har en vettig produkt så är jag alltid trevlig och lyssnar, eller förklarar kort att jag inte är intresserad av deras produkt. De oseriösa eller otrevliga märks på en gång, och de tänker jag inte ödsla någon tid på. Genom att behandla de oseriösa illa så utgår jag ifrån att de kommer att sluta, inte de seriösa - som faktiskt får ett bättre bemötande.

Ursprungligen av amun:

Varför inte börja arbeta för en lagändring eller liknande? Sättet ni hanterar det på idag får bara fler seriösa telefonförsäljare att sluta och fler skojare kommer att börja.

Det ligger nåt i det faktiskt. Det är ju synd om man jagar bort fel människor. Hårda tag mot just skojarna är det viktiga.

En modell som jag funderat på är att alltid spela in samtalen, och i det fall det är fiffel och båg så tar man tag i det, berättar för säljaren att han/hon är ute på hal is, eller rentav polisanmäler. Är det inte en skummis så är det ju bara att hantera normalt (onödigt att jaga upp sig då), och visar det sig vara fiffel ändå så har man inspelningen som bevis.

Fast säljarnas vana att ringa mitt i söndagsmiddagen är en annan sida av det hela. Nåja, man kan ju vara lagom bestämd, säga "jag äter!" och lägga på och låta det vara lagom.

Jag hatar telefonförsäljare och lägger numer bara på luren om jag hör att det är en sån. Varför ens slösa tid och prata med dem? Jag har inga problem att säga njet men orkar inte lyssna igenom svadan med information.

De ringer på helger, sent på kvällar och mitt i maten. Det är så j-a irriterande. De flesta av dem läser bara innantill från ett papper. Vissa ska vara tjenis med en, ungefär som om man känt varann i 20 år. En del blir tjuriga och börjar argumentera när man säger nej. Till sist ledsnade jag och nu slänger jag på luren.

Jag har ingen skyldighet att vara trevlig mot folk som ringer hem till mig och stör mig på min fritid.

Om man kanske ska återgå till vad tråden handlar om så är i princip tricket att inte gå med på något över telefon. Se alltid till att ha det skriftligt vad säljaren vill erbjuda. Ett e-mail kostar inte många sekunder för säljaren att författa. Då har man något att visa upp om det blir bekymmer (som för den som fick problem med Bredbandsbolaget).

  • Medlem
  • 2007-08-11 12:19

Det är inte så enkelt... de flesta callcenter jobbar inte på det sättet. Eftersom många på dessa företag är mer som avlönade slavar än anställda så tro inte att de får tillgång till internet. Då skulle den anställde ju kunna sitta och surfa mellan samtalen och det är ju inte bra. Skämt åsido, men så är det på många ställen.

När det gäller konsumentprodukter/tjänster är det vanligt att en säljare sitter på olika projekt varje dag. inte så konstigt då att det låter som om de läser från ett manus.....för det gör de.

De som är litet mer rutinerade låter inte som om de läser innantill, men nybörjarna gör.

Att säljarna inte vill eller kan skicka någonting skriftligt är inte heller det konstigt, då det uppdragsgivande företaget använder TM för att slippa utskick. Räckvidden på TM är ofantligt mycket större än direktutskick. Här kan man dessutom få en order direkt.

Jag är som tidigare nämnt inte heller så förtjust i säljsamtal (fast jag får knappt några längre) men jag tror att TM är här för att stanna. Vi kan däremot hoppas på någon form av skärpt lagstiftning eller liknande som låter rensa ut de oseriösa aktörerna för det är de som drar skit över de bolag som faktiskt sköter sig, både inom B2B och B2C.

Ursprungligen av William WM:

Om man kanske ska återgå till vad tråden handlar om så är i princip tricket att inte gå med på något över telefon. Se alltid till att ha det skriftligt vad säljaren vill erbjuda. Ett e-mail kostar inte många sekunder för säljaren att författa. Då har man något att visa upp om det blir bekymmer (som för den som fick problem med Bredbandsbolaget).

Jag vet att det finns säljare som man kan klassa som seriösa, men andelen rent kriminella säljare är stort, i alla fall bland de som ringer just småföretag. (Liten, försvarslös, säkert underbemannad och stressad, ofta oerfaren, och helt utan konsumentskydd.) Alla knep används.

Senast idag såg jag en artikel i tidningen. Den var en kille som hade hand om ekonomin i en förening. Han hade blivit uppringd och fått frågor om uppgifter till en telefonkatalog. Han trodde det bara var kontroll av föreningens uppgifter... tills den väl tilltagna fakturan kom. Klart fall av en säljare som använt sig av förvillande ordval. Killen hade altså ingen aning om att han "beställde" något. Till slut slapp han inkasso på villkor att han betalade fakturan. Egentligen skulle han väl ha polisanmält kräken, men vem orkar det?

Sådant drabbar så klart de icke kriminella säljarna, men så länge denna branschen är allvarligt drabbad av oegentligheter och det inte finns några som helst metoder att stoppa det så får alla säljare ta smällen och bli behandlade som sannolika bedragare. Det måste till hårda tag mot bedrägerierna. Får man spela in samtalen själv? Så man sedan kan gå till polisen när det visar sig vara en skurk?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Får man spela in samtalen själv? Så man sedan kan gå till polisen när det visar sig vara en skurk?

Japp. Du får spela in alla samtal du själv är delaktig i.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-11 14:39
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag vet att det finns säljare som man kan klassa som seriösa, men andelen rent kriminella säljare är stort, i alla fall bland de som ringer just småföretag. (Liten, försvarslös, säkert underbemannad och stressad, ofta oerfaren, och helt utan konsumentskydd.) Alla knep används.

Bullshit. Det är de "rent kriminella" (som du uttrycker det) som märks mest bara. De som sköter sig och bara säljer skapar inga löpsedlar, eller när läste du senast "Telefonförsäljare sålde vara -- kund jättenöjd" på Aftonbladets löp? Sätt dig ner och tänk efter! Av samma anledning är det en massa klagomål på diverse Macar i detta forum också, men det betyder inte att "andelen trasiga Macar är stort"; bara att de som får dessa är dem som hörs mest.

Att jobba som telefonförsäljare är ett väldigt vanligt tillfälligt kneg bland unga människor, att du tror att "en stor andel" av dessa är "rent kriminella" vittnar om hur lite du har tänkt igenom detta.

Ursprungligen av Jogin:

Att jobba som telefonförsäljare är ett väldigt vanligt tillfälligt kneg bland unga människor, att du tror att "en stor andel" av dessa är "rent kriminella"

Fast det borde vara kriminellt att ringa till folk sent en lördag och sälja saker. Egentligen borde det alltid vara kriminellt att ringa och störa folk men det är väl att hoppas på för mycket.

Ursprungligen av Jogin:

Bullshit. Det är de "rent kriminella" (som du uttrycker det) som märks mest bara.

Fina ord du använder (lämpligt ordval om man gillar gräl). Är du småföretagare själv så du vet vad du talar om? Jag menar att en betydande andel av telefonsamtalen just till småföretag är på olika sätt förkastliga, ofta över gränsen till brottsliga.

Jag räknar inte samtalen från företag jag är kund hos (de får ringa) och vi har nixat så jag får inte de vanliga privatkundsamtalen (som säkert är försiktigare eftersom de måste hålla sig inom konsumentlagen). Jag får de försäljare som föreslår att jag skall köpa tvättmedel och få det på faktura till företaget som "kontorsmateriel" och många andra tvättäkta (!) skurkar. Och de ringer just småföretag.

  • Medlem
  • 2007-08-11 15:45

Skaffar man telefon får man vara beredd på att bli uppringd. Även av sådana man inte känner. Man har gjort sig tillgänglig helt enkelt. Man får helt enkelt ställa sig frågan;
-Vill jag drunkna i pappersuskick för grejer jag varken vill ha eller behöver....eller skall jag lyfta på luren och säga nej tack.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Man får helt enkelt ställa sig frågan;
-Vill jag drunkna i pappersuskick för grejer jag varken vill ha eller behöver....eller skall jag lyfta på luren och säga nej tack.

Det förstnämnda, utan tvekan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Skaffar man telefon får man vara beredd på att bli uppringd. Även av sådana man inte känner. Man har gjort sig tillgänglig helt enkelt. Man får helt enkelt ställa sig frågan;
-Vill jag drunkna i pappersuskick för grejer jag varken vill ha eller behöver....eller skall jag lyfta på luren och säga nej tack.

Ärligt talat??

Har du en brevlåda hemma? På den kan man sätta upp en ej reklam skylt, då får man förhoppningsvis lite mindre reklam. Men företag kanske inte borde få avvisa reklam? Förlåt, erbjudanden menar jag. Men du har ju uppenbarligen tid att gödsla med så det gör ju inte så mycket om din brevlåda fylldes med tonvis av reklam, för den läser du väl? Vill du inte läsa den så kan du slänga den. Bra va!

Får du spam behöver du inte läsa den, ja kanske rubriken.

Men får man en massa erbjudanden per telefon så skall man visst lyssna artigt, precis som om man inte hade annat för sig, man få ju skylla sig själv, man har ju skaffat telefon. Man kan iofs lägga på luren, kanske med ett vänligt -Är inte intesserad, men då är man ju taskig dom fick ju inte berätta vad dom ville sälja. Sen får man ju inte driva med dom och slösa på deras tid, för dom skulle ju aldrig komma på tanken att slösa
min.

Och, JA jag drunknar hellre i pappersutskick...

Ursprungligen av mdlarsson:

Men får man en massa erbjudanden per telefon så skall man visst lyssna artigt, precis som om man inte hade annat för sig, man få ju skylla sig själv, man har ju skaffat telefon.

Precis. Det är den där artigheten de lever på, och utnyttjar hänsynslöst. (Och jag försöker envist hålla kvar temat på brottslighet och bluffare, hur man säger nej till vanliga säljare finns en annan tråd för.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-11 18:44

Alltså, jag kan inte bestämma mig om det är oerhört roligt eller tragiskt att ni har "problem" med folk som ringer och vill sälja er grejor. Helt otroligt tycker jag. Jag kan inte ens föreställa mig hur mentalt svag man måste vara för att inte enkelt kunna hantera den situationen. Lycka till i livet pojkar, det behöver ni!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 19:40

Har läst igenom tråden och håller lite med föregående talare.

Det absolut snabbaste sättet att få slut på ett samtal är att lyssna vänligt, och komma med vänliga och bestämda motfrågor där man lyssnar, har en dialog och tillsammans snabbt utrönar om det är nått som är värt för just mig att köpa.

Man får en dialog, när man sedan förklarar att man inte är intresserad så finns det inte mycket mer att diskutera, de förstår att man lyssnat och bestämt sig. Jag har en sån där ljus röst, och i verkliga livet råkar jag ofta ut för att folk tror jag är en lätt match, men jag har aldrig någonsin kännt att telefonförsäljare är ett problem för mig, jag avslutar alltid samtalet så snart jag vill på ett snyggt sätt som båda får vara nöjda med.

Jag har aldrig någonsin pratat med någon "oseriös" eller otrevlig. Däremot med några stressade, oerfarna och utantillläsande. Även dessa kan råka sälja något värdefullt så man skall nog inte hänga upp sig alltförmycket på vem det är som ringer. "Don't kill the messenger".

Att hata telefonförsäljare är som att sparka på hunden. Människor som står ut med dessa jobb och gör det i stället för att plocka ut a-kassa eller gå till socialen borde få åtminstonde grundläggande respekt. Telefonförsäljare är ingen homogen grupp, vem som helst kan hamna i den situationen att behöva ta ett sådan jobb.

Sen skall man inte säga att deras intresse för en alltid är falskt, att de "spelar sårad"e etc. Många lever sig in i sin roll, man vill ju se en mening i det mest meningslösa och göra sitt jobb bra, även om det bara är ett skitjobb. Även här är människor olika, men det är fel att dra alla över en kam. Bara för att mansjälv är falsk, inte vill kommunicera och skiter i andra skall man inte utgå från att det inte finns andra som kan vara genuina till och med i sin roll som telesäljare.

En sak som tycks vara svårt för folk att förstå är att ibland kanske man inte kan få något annat jobb hur mycket man ens vill.

Ursprungligen av Jogin:

Alltså, jag kan inte bestämma mig om det är oerhört roligt eller tragiskt att ni har "problem" med folk som ringer och vill sälja er grejor. Helt otroligt tycker jag. Jag kan inte ens föreställa mig hur mentalt svag man måste vara för att inte enkelt kunna hantera den situationen. Lycka till i livet pojkar, det behöver ni!

Citat från 99's regler:

Det är inte tillåtet att varken skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

Att kalla alla som tycker illa om att bli lurade av bedragare för "mentalt svaga" är i mitt tycke tydligt kränkande!

Ursprungligen av SofieB:

Att hata telefonförsäljare är som att sparka på hunden.

Kolla en gång till vad tråden handlade om, och var gärna lite tydligare om vem det är du håller med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-12 10:44
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Citat från 99's regler:

Det är inte tillåtet att varken skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

Att kalla alla som tycker illa om att bli lurade av bedragare för "mentalt svaga" är i mitt tycke tydligt kränkande!

Kolla en gång till vad tråden handlade om, och var gärna lite tydligare om vem det är du håller med.

Öh, dumskalle! Jag har aldrig påstått att "de som tycker illa om att bli lurade" är mentalt svaga, jag påstod att de som överhuvudtaget inte kan hantera att en telefonförsäljare ringer till dem är svaga. De som liksom inte klarar av att vänligt men bestämt tacka nej och avsluta samtalet -- det är dem som jag anser vara mycket mentalt svaga, och det står jag för.

Senast redigerat 2007-08-12 11:26

I mitt arbete har jag pratat med jag vet inte hur många telefonförsäljare. Några har jag faktiskt gjort affärer med. När Johan ringde, stod snabbt klart att företaget skulle spara in 30.000 kr årligen på domänhanteringen. I och med det telefonsamtalet inleddes ett långt och mycket trevligt sammarbete. Detta var på den tiden då företagen som hanterade domänportföljer var väldigt få.

Om jag håller mig till de samtal jag får till företaget så är de ofta väldigt bra och sköts professionellt. Men visst, när det är det femte samtalet på fredagen så blir även jag lite trött. Nu har jag en titel som gör att de som sitter i växeln kopplar in relevanta samtal till mig.

Jag har bara varit elak en gång. Men hon hade en härlig röst och ett skratt som jag gärna förde en konversation med. Men när hon för sjätte veckan ringde, var jag tvungen att säga att det inte skulle bli någon affär.

Som småföretagare kan jag tänka mig att det är ett jävla gissel. Att tacka nej till att byta telefonileverantör är enkelt, men när någon ringer och säger att de har fått en förfrågan att registera ditt företagsnamn på en .info-domän av ett "annat företag" men att de vill kolla med dig först. Det är inte så lätt att ta ställning till när du inte ens visste att det fanns en toppdomän som heter .info.

Eller när du får ett fax precis innan du ska gå på semster, där du uppmanas att kolla över dina adressuppgifter, skriva på och sedan faxa tillbaka.

De telefonskojarna ska ha sig en käftsmäll.

/c

Bevaka tråden