Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okej att editera avtal?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har idag ett Knock-Out-privatabb hos Comviq.
Numret vill jag flytta över till ett Fast-pris-företagsabb hos Comviq.

De bad mig ladda ner avtalet och skicka in.

På avtalet står det att de har rätten att göra en kreditupplysning på 195:- exkl moms.

Helt sjukt onödigt ju då jag har enskild firma och de godkänner ju mig som privatperson.

Kan jag editera pdf-dokumentet och sedan skicka in det till dem och hänvisa till dokumentet om de säger att jag skall betala 195:- för kreditupplysningen? Det borde vara det avtalet som gäller?

Mvh iOberg

Försöka kan man ju, men du får ju göra klart för dem att du ändrat en punkt och varför. Du kan ju alltid notera att du gärna går någon annan stans om de bevisar att de är urbota korkade genom att lägga tid och pengar på nonsensproblem.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-14 23:48

Du kan självklart ändra avtalet och skicka in det till dom. Om det är ett riktigt avtal ska dom helst kontra-signera för att det ska få laga kraft. Å andra sidan kan man säga att dom accepterat avtalet genom att dom aktiverat din tjänst. Chansen är dock att dom upptäcker det och kommer inte göra några undantag för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 07:22

Printa det, stryk med penna i avtalet och skriv på och skicka in, sen får dom väl återkomma till dig om dom tycker att det är problem, dom kommer og inte att göra en kreditundersökning - eftersom du redan är kund.

/Tangen

Jag vet en fin histora om en bekant som blev upprörd när hans kabel-tv leverantör ville höja priset på sina tjänster under pågående period. Han ringde till dem och sa att så fick de inte göra, varpå de svarade att det stod i avtalet att det fick de visst göra, men han kontrade då med "men de strök jag".
Han hade kopia på den "strukna" avtalstexten som han skickat in, men företaget i fråga hade bara scannat framsidan av pappret han skickat in och inte baksidan där han strukit det som han inte gillade.
Han stod på sig och ville inte betala mer men de gav sig inte de heller. Då sa han att han ville säga upp sitt abonemang, de kontrade med att det var tre månaders uppsägningstid, men självklart hade han strukit den biten med.
Summa sumarum efter en hel del debaterande fram och tillbaka var att de gav sig och han fick säga upp sitt avtal utan uppsägningstid.

Om dessa saker stod på baksidan av ett papper som bara var signerat på framsidan, kan det väl tänkas att inget av den oskannade baksidan var giltigit... men juridik är klurigt. Hur vet man annars att baksidan är korrekt? Finns det krav att vända på alla papper man signerar? osv.

Har strukit över den raden nu och skickat in pappret.
Får väll se vad de säger eller om de bara aktiverar den nya tjänsten.

Tack för hjälpen i alla fall.

1
Bevaka tråden