Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trubbel, krash o frys

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 20:53

Har en mbox 2 mini inkopplad. och tror banne mig det kan vara den som spökar.

har aldrig haft problem med skumma frysningar tidigare men körde utan den ett tag och inbillar mig att jag inte får problem då. kopplade in igen häromdagen och precis nu, skulle starta en låt i itunesen, freeeze.

Effekten av en sådan freeze är att alla andra apps man försöker quitta (som vanligt) efter det, fryser också...

Problemet sen e att force quit (tvångsavsluta på svenska va!?) fungerar inte.

Div sådant i system.log, dock inga som helst errors från appsen som kraschar

kernel[0]: IOResources: match category DigiIO exists
Mar 21 20:28:16 dav kernel[0]: USBF: 21396.691 AppleUSBUHCI[0x438c000]::AddIsochFramesToSchedule - expected frame (21120357) and see frame (21120360) - should do something here!!
Mar 21 20:28:16 dav kernel[0]: USBF: 21396.691

Kör en MacPro, (någon fler som känner att Intelplattformen känns 10ggr svajjigare än hederliga PowerMaccarna!?)

Problemen dyker ofta upp när man cmd-tabbar mellan två program o snabbt ligger på snabbkommandon direkt efter en switch.

Hittar inget direkt svar på google/apple/apple-discussions/etc men verkar vara fler som lider av samma problem. Har läst att folk hänvisar till dåligt Ram vilket jag inte tror stämmer, det skulle snarare får mer sporadiska hård-krasher än vad detta är.

tips & idéer någon?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-26 12:24

jag har haft liknande problem med min mbox 2 tillsammans med en macbook. speciellt när man har mbox inkopplad samtidigt som adium är igång. adium fryser sig och sen efter ett tag alla program och man blir tvungen att starta om. störande!

Tjenare!
Är det ProTools du "tabbar" mellan?
Använder du Mboxen till ljuduppspelning när du inte kör PT?
Kvittar det vilka program du tabbar mellan?
Kör du Digi's "Core Audio"?
Vilket version av OS X?
Går det att uppdatera Firmware på Mbox mini?
Om "problemet" försvinner när du inte har Mboxen i så låter det ju ruskigt tyroligt att det är den som ställer till det.

Lite funderingar....

Mvh...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 21:30

testat både 10.4.8 och .9, samma.
Digi's core audio, ja
Firmwaren är den senaste, har nog inte kommit någon. (då den är urkopplad är det ju lugnt, så har mest troligt med drivern att göra)
Har inte pro tools igång då det händer. Händer mig oftast efter alt-tab till Terminalen sen ska skriva nåt där. Den spelar ju maccens alert-beep lite då och då, verkar som att första beepet efter en switch kan trigga freezen...

iGore, gjort nåt åt det? Köra utan mboxen ikopplad e ju inget alternativ.

Jag har mailats en hel del med Digidesign supporten. De försöker bara få mig att installera om pro tools, slänga prefs, reparera permissions etc etc. Inget av det är relevant för problemet dock..

Såhär ska det ju inte stå i system.log (kommer ibland direkt efter en frysning)

Mar 26 18:47:06 david kernel[0]: USBF: 92268.252 AppleUSBUHCI[0x3933000]::AddIsochFramesToSchedule - expected frame (46283469) and see frame (46283472) - should do something here!!
Mar 26 18:47:06 david kernel[0]: USBF: 92268.252 AppleUSBUHCI[0x3933000]::AddIsochFramesToSchedule - expected frame (46283470) and see frame (46283476) - should do something here!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 21:32

samplar man t.ex. terminalen efter att den hängt sig så får man,

Analysis of sampling pid 262 every 10.000000 milliseconds
Call graph:
300 Thread_0f07
300 0x27351
300 0x24b2
300 NSApplicationMain
300 -[NSApplication run]
300 -[NSApplication nextEventMatchingMask:untilDate:inMode:dequeue:]
300 _DPSNextEvent
300 BlockUntilNextEventMatchingListInMode
300 ReceiveNextEventCommon
300 RunCurrentEventLoopInMode
300 CFRunLoopRunInMode
300 CFRunLoopRunSpecific
300 0x114fe
300 0x1162d
300 0x11906
300 0xa317
300 0x15827
300 -[NSSound play]
300 AudioOutputUnitStart
300 CallComponentDispatch
300 DefaultOutputAUEntry
300 DefaultOutputAUEntry
300 AudioDeviceStart
300 HALDevice::StartIOProc(long (*)(unsigned long, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList const*, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList*, AudioTimeStamp const*, void*))
300 HALPlugIn::DeviceStartIOProc(HALObject const&, long (*)(unsigned long, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList const*, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList*, AudioTimeStamp const*, void*))
300 HP_PlugIn_DeviceStart(AudioHardwarePlugInInterface**, unsigned long, long (*)(unsigned long, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList const*, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList*, AudioTimeStamp const*, void*))
300 HP_Device::ExecuteCommand(HP_Command*)
300 HP_Device::StartIOProc(long (*)(unsigned long, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList const*, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList*, AudioTimeStamp const*, void*))
300 HP_IOProcList::StartIOProc(long (*)(unsigned long, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList const*, AudioTimeStamp const*, AudioBufferList*, AudioTimeStamp const*, void*))
300 HP_IOProc::AllocateBufferList(bool)
300 HP_IOProc::AllocateBufferList(HP_Device const&, bool, std::vector<bool, std::allocator<bool> > const&, unsigned long, std::vector<IOBuffer*, std::allocator<IOBuffer*> >&, bool)
300 IOA_Stream::RegisterIOBuffer(unsigned long, unsigned long, void*)
300 IOA_HWDevice::RegisterIOBuffer(long, void*, unsigned long, unsigned long)
300 IOConnectMethodScalarIScalarO
300 io_connect_method_scalarI_scalarO
300 mach_msg_trap
300 mach_msg_trap

ser ju ut som det sista den fastnar på har med ljudet o göra.

Hej igen...

10.4.9 tycker inte digi om men 10.4.8 skall väl fungera.

Dum fråga kanske, men du kör den senaste PT LE versionen? (7.1.1 eller 7.3.1?)

Terminalen säger inte så mycket mer till mig än vad du säger....sorry...

Senaste Core Audio versionen? (Jag vet inte om det finns så många olika versioner)

Fler tankar.....

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 23:41

nu kört macpro firmware update som skulle fixa nåt me audio
samt provat 10.4.10

samma shit, startar ett ljud från valfri app får ibland hela burken o bli skum, måste hålla ned power i 4sek för att starta om....

kommer dom nånsin o fixa. Gissar iofs att alla har denna bug men då den ofta uppträder då man stressar datorn, playar, pausar, hoppar till annat program, playar där, pausar, etc. då händer det.

10.4.9 är godkänd av digidesign. Kolla så du har den senaste PT versionen och senaste CS4 update.
Kolla även in detta, Det finns en mycket bra troubleshooting mapp med info om allt på digidesigns hemsida. Där kan du utreda vad som kan vara problem.
http://www.digidesign.com/index.cfm?...4&itemid=25974

/Magnus

1
Bevaka tråden