Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket OSX i iPhone?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det skryts om att iPhone kör OSX, men hur mycket av det egentliga OSX är det egentligen?
Kör den tex en kernel i botten?

Om det är kernel osv så borde det vara möjligt att installera modifierade system-filer i dess ställe för att råda bot på diverse missar från apples sida, tex inga installerbara progg osv...

Det vore ju dröm o ha SIP-mjukvara på den eftersom den har wifi-anslutning; dvs ingen samtalskostnad

Jag har också ett OSX-skin till min K800, så jag förmodar att apple har gjort nåt sånt, men man kan ju alltid hoppas..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-04-03 20:27

Man lär ju inte kunna plocka systemfiler ur mac os x på datorn för att sedan stoppa dem i iPhonen. Det lär ju inte sitta en intel processor i IPhonen, alltså är det inte samma plattform. Förmodligen kommer det att gå att köra extraprogram på den ändå. Dock kommer det att krävas en del hackande, se bara hur det är med Apple TV.

En sak som man ska minnas är att iPhone inte kör Mac OS X, utan bara OS X.

  • Oregistrerad
  • 2007-04-04 19:57

Att telefonen kör en egen version av 10.4 har ju bekräftats av Apple. Däremot har den ju inte cocoa med samma GUI.

Jag gissar att den faktiskt kör Darwin i botten, och vad den kör för processor spelar ju ingen större roll.

Att få stöd för SiP programvara är ju teoretiskt möjligt genom att kompliera något program för darwin som fungerar. Men du lär ju garanterat på skriva GUI't o säkert alla rutiner för WiFi å sånt manuellt beroende på hur den har det med TCP/IP stackar osv osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-06 19:48

Woho, en fråga där jag har ett humm, nästan värt att fira!
Att den "kör" os x ska vi ta med en nypa salt. Visst, dom har nog strippat kerneln och kompilerat för (gissningsvis) ARM. Så en hel del kod kommer gissningsvis ifrån OS X / Darwin / whatever. Det är kod dom känner till och som har gått igenom tidens prövningar. Så man ska nog se det mer som en fork av kodbasen (iaf för kerneln) som gått igenom rejäl hyvling vad det gäller hårdvarustöd. Och visst "den kör osx" låter väldigt bra i mångas öron.

1
Bevaka tråden