Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara klipp från SVT Play?

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-04-16 11:49

Hej,

Jag har behov av att kunna spara ett klipp från SVT play. Någon som vet hur man gör?

Har försökt använda mig av onlinesida där man skriver in adressen så ska den fixa en adress man laddar hem (gjort mest för youtube.com) men det funkar inte.

Läste någonstans att det gick om man hade filp4mac wma. Det har jag. Har inga problem att spela upp klippen, de spelas upp direkt i webbläsaren, hur gör jag för att spara klippen mha filip4mac?

Tacksam för tips!

/Sandra

Jag har Quicktime Pro, så det kanske är ett krav för att det ska fungera.
Om jag väljer "Windows Media Player" på SVT.se (istället för Real Player) så startar programmen i Quicktime via Flip4Mac i webläsaren, När videon har laddat klart så kan jag välja "Save as Quicktime-Movie" och spara filmen på datorn.

Men det kanske endast är en "Quicktime Pro"-feature?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-16 19:21
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men det kanske endast är en "Quicktime Pro"-feature?

Nej. Det funkar även i "vanliga" QT.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-04-16 14:39

tack. jag ska kolla om det funkar för mig.

Annars kan man också spara klippen mha CocoaJT: http://jeanmatthieu.free.fr/cocoajt/

Sidan är på franska, men jag har för mig att programmet är på engelska. Med CocoaJT kan man spara både Windows Media- och Real-strömmar.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-04-17 11:43

Tack förhjälpen!

Tack för hjälpen. COCAJT mkt trevligt program.

trevligt jag har använt min peze för det ändamålet. nu slippar jag ju det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-14 21:45

Jag använder PC och har Quick Time. Hur gör man då för att spara klippen i SVT Play. Jag försöker öppna URL, lägger in adressen, men det kommer upp ett meddelande om "Fel 47: Felaktig URL ()". Kan nån hjälpa mig spara klipp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-12 11:22

Också PC

Jag använder mig också av PC, kan inte öppna strömmen i quicktime , någon som har tips på bästa och enklaste sättet att få svt play till ipod (touch) . även bra länkar till podd-tv är välkommna

Kan inte få det att fungera i "vanliga QT" som MacJake sa, QT öppnas i nytt fönster..nån som vet nåt sätt att komma runt det? Vill helst inte installera fler program...

Senast redigerat 2008-12-04 23:40

Gå in på klippet ni vill visa, välj inställningar uppe i vänstra hörnet, högerklicka på Windows Media Player-länken och välj kopiera länk, gå in i quicktime, välj arkiv-->öppna URL, klistra in länken, låt filmen laddas (alltså tills tidsaxeln är jämngrå och det går att spola genom hela filmen) välj spara.

så då måste jag köpa pro-versionen trots allt?

Öh, ingen aning. Ingår inte öppna URL i vanliga? Jag har Pro så jag vet dessvärre inte..

ah.. Öppna går -men man kan inte spara..

läste om en variant man kunde göra i VLC, testar det innan jag köper QT pro tror jag.
Tack för hjälpen

Ursprungligen av klarabara:

ah.. Öppna går -men man kan inte spara..

läste om en variant man kunde göra i VLC, testar det innan jag köper QT pro tror jag.
Tack för hjälpen

Var läste du med detta?

Laddade hem CocoaJT, men SVT Play finns inte med bland de kanaler man kan välja. Någon som vet hur man gör?

Provade CocoaJT men det blir inget ljud?? Vad gör jag för fel?
Det var tydligen inget ljud i QT men dock i VLC...

Senast redigerat 2008-12-05 11:28

Jag installerade till slut CocoaJT och fick det på nåt vis att fungera men jag minns inte alls hur. Det hela var så kladdigt så jag gitte inte göra om det..

Det verkar som om asx-formatet börjar försvinna från SVT Play eller vad det nu är som händer?? Jag försöker förtvivlat att spela avsnitt 4 [Världens modernast land] i Quicktime/flip4mac. Fungerar fint med avsnitt 1-3, men det är som att det tvingas till flash trots att jag går via inställningar i SVTP och kopierar länkadressen för Windows Media. Quicktime svarar med - ogiltig webadress.

Fick svar från SVT idag på min fråga. Det blir lite svårt att se på/spara i Quicktime fram över då det enda formatet nu kommer att vara Zzzz · flash · Zzz

"Vi har sagt upp avtalet med Move Networks som levererade distributionen av Play Prima och beslutat att istället höja kvaliteten i SVT Play och erbjuda dynamic streaming i Flash i vårt ordinarie utbud. I samband med detta lägger vi även ner kodningen av program till Windows Media, med undantag för de program som kan ses i mobilen. Mobilvarianten av Windows Media kommer alltså att leva kvar, dock inte på webben."

Tråden har blivit hyfsat lång och jag har fortfarande inte fått något av tipsen att funka.

Om man helt fräckt vidgar frågan till att även omfatta Windows eller någon obskyr Linuxvariant, sitter någon på en lösning som även går att förklara hur den ska konfigureras för att funka?

Som småbarnsförälder har man ju blivit helt såld på SVT Play och fasiken vet hur man ska klara ett par veckor utan 3G-anslutning under den kommande semestern...

/Jonas

Efter att ha letat hur mycket som helst och äntligen lyckats hitta en lösning så svarar jag mig själv i hopp om att det även hjälper någon annan.

StreamTransport - Hulu downloader/ Youtube downloader/ FLV downloader helps download hulu TV shows/ record hulu movies/ capture hulu videos.

Windows, men klart värt att utöka arsenalen av VmWare-appar när inget verkar funka på macen *ler*
Jag hade problem att få det att lira i Firefox, men under MSIE så fungerar det kalas...

/Jonas

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-18 08:59

DownloadHelper är en plugin för Firefox som fungerar på vissa sajter. Dock inte SVTplay.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-12-13 01:37

Ingen som vet hur man tankar ner film från SVT?

Ursprungligen av onnyt:

Ingen som vet hur man tankar ner film från SVT?

Scrolla upp till mitt inlägg om Streamtransport ovan. Dessvärre det enda jag hittat hittills, men å andra sidan fungerar programmet som mjukvara borde fungera: direkt ur lådan utan en massa konfigurationsinställningar

Du får helt enkelt köra parallells eller liknande alt. leta reda på någon gammal windowsburk.

Lycka till!

/Jonas

Har precis provat en sak som fungerar i Youtube, och det fungerade i SVTPlay också.

I Safari:

1. Gå till svtplay.se (lättast om man inte har några andra flikar öppna)

2. Tryck <Apple><Option><A>

3. Man får upp en lista på alla aktiviteter

4. Starta videon som ska sparas ner

5. Växla tillbaka till aktivitetsfönstret och sök efter en stor filaktivitet, många kB aktiviteter, men beroende på videolängd så ska den ligga på många MB.

6. Dubbelklicka på denna aktivitet och filen laddas ner till hårddisken i .flv format (spelas utan problem i VLC)

7. Om det är en stor fil/långt program så växla tillbaka till SVTplay och stoppa visningen om bandbredden är begränsad.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-12-15 18:54
Ursprungligen av LCR:

Har precis provat en sak som fungerar i Youtube, och det fungerade i SVTPlay också.

I Safari:

1. Gå till svtplay.se (lättast om man inte har några andra flikar öppna)

2. Tryck <Apple><Option><A>

3. Man får upp en lista på alla aktiviteter

4. Starta videon som ska sparas ner

5. Växla tillbaka till aktivitetsfönstret och sök efter en stor filaktivitet, många kB aktiviteter, men beroende på videolängd så ska den ligga på många MB.

6. Dubbelklicka på denna aktivitet och filen laddas ner till hårddisken i .flv format (spelas utan problem i VLC)

7. Om det är en stor fil/långt program så växla tillbaka till SVTplay och stoppa visningen om bandbredden är begränsad.

Det funkar ibland, t.ex. på denna video:
Mänsklig robot ut i rymden - Vetenskapsnyheter | SVT Play
men oftast hittar jag ingen .flv-fil att ladda ner. SVT verkar leka gömma nyckel med oss.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-12-13 22:48

Gjorde som du sa LCR men medan jag streamar filmen från SVT och växlar till aktivitetsfönstret ser jag ändå inte någon stor fil. De ligger endast på ett par k.

Ursprungligen av onnyt:

Gjorde som du sa LCR men medan jag streamar filmen från SVT och växlar till aktivitetsfönstret ser jag ändå inte någon stor fil. De ligger endast på ett par k.

Hm, jag testade själv och det fungerar med denna:

NY Rangers-Washington 7-0 - Ishockey | SVT Play

men inte med denna

9/12 - Hockeykväll | SVT Play

Antagligen var den jag provade med först tillgänglig på något sorts Youtube sätt, men inte den vanliga sändningen...

Jag har faktiskt spelat in ett för mej mycket viktigt program genom att köra ett screengrab program som spelade in vad som hände på skärmen på en definierbar yta inkl. ljud, men det var inte speciellt smidigt då man inte kunde röra datorn alls.

Ursprungligen av LCR:

Hm, jag testade själv och det fungerar med denna:

NY Rangers-Washington 7-0 - Ishockey | SVT Play

men inte med denna

9/12 - Hockeykväll | SVT Play

Antagligen var den jag provade med först tillgänglig på något sorts Youtube sätt, men inte den vanliga sändningen...

Jag har faktiskt spelat in ett för mej mycket viktigt program genom att köra ett screengrab program som spelade in vad som hände på skärmen på en definierbar yta inkl. ljud, men det var inte speciellt smidigt då man inte kunde röra datorn alls.

Det finns ett 'bädda in' till höger om det första, men inte det andra klippet. Allmängods vs. låst för allmänheten?

Bevaka tråden